Hell, It's About Time
Alkuperäinen StarCraft ja sen lisälevy Brood War julkaistiin reilut 10 vuotta sitten. Peli onnistui eeppisyydellään sekoittamaan Etelä-Korean kulttuuria, jossa ammattilaisten otteluita televisioidaan edelleen ja parhaat pelaajat nostavat suuria miljoonaluokan palkkoja isojen yhtiöiden sponsoroimista tiimeistä ja turnauksista. StarCraft on lisäksi myynyt yli 11 miljoonaa kopiota, joten kyseessä on yksi kaikkien aikojen myydyimmistä PC-peleistä. Toukokuussa 2007 Blizzard paljasti jatkoa tälle todella suositulle pelille olevan luvassa. Jatkuvien viivästymisten jälkeen, fanien vuosien odotus palkittiin helmikuun lopussa betan muodossa. Kysymys kuuluukin: Täyttääkö Starcraft II: Wings of Liberty edeltäjänsä saappaat?
Pääsimme testaamaan StarCraft II:n moninpelibetaa ja tässä antimme pelin nykytilanteesta.
Karkkia silmille ja korville
Alkuperäisen pelin nykystandardien mukaan varsin karkea 2D-grafiikka on tuotu nykypäivän tasolle. Blizzardin perinteiden mukaisesti sarjakuvamainen ulkoasu toimii mainiosti grafiikan ollessa kaunista ja yksityiskohtaista. Rakennusten ja yksiköiden ulkoasu sopii rotujen henkeen ja erityisesti Zergin rakennusanimaatiot ovat kaunista katseltavaa. Yksiköillä sekä rakennuksilla on useampi tuhoutumisanimaatio ja hyvä niin, vastustajan armeijasta ylijuokseminen on kummasti hauskempaa Terranin palasien lennellessä pitkin ruutua.
Äänimaailma on taattua Blizzardia. Ääninäyttely on miellyttävää ja paikoin mukavasti humoristista. Taistelujen ääniefektit jäävät sopivasti taustalle eivätkä häiritse. Sokerina pohjalla rotujen omat musiikit ovat huikeaa kuunneltavaa ja nostavat pelitunnelman kattoon.
Nopeampi, helpompi, parempi?
Alkuperäisestä pelistä on otettu roppakaupalla vanhoja tuttuja yksiköitä ja soppaa on sekoitettu lisäämällä toinen mokoma uusia. Yksiköiden määrä on onnistuttu pitämään järkevänä, pelaajalla on käytössä hyvä valikoima yksiköitä ja näiden taitoja, ylitarjontaa ei juurikaan ole joka on vain hyvä asia pelin tasapainottamisen kannalta.
Itse pelaaminen herättää hieman ristiriitaisia tunteita, peruskontrollit ovat tallella pois lukien shiftin ja funktionäppäinten kautta toimiva "save screen" -pikakomento, jota jäi hieman kaipailemaan. Oletuspikanäppäimet ovat muuttuneet siten, että ennen ympäri näppäimistöä sijoitetut pikanäppäimet löytyvät nyt pääosin näppäimistön vasemmalta puolelta. Pelin tempo on noussut huimasti; energiajuoma-sukupolven aikana tämä ei tule yllätyksenä. Uusille sekä iäkkäämmille pelaajille kynnys pelin alottamiseen voi olla tämän takia tavallista korkeampi.
Toinen selkeä syy temmon nostoon on pelin mekaaninen helppous alkuperäiseen peliin verrattuna. Automatisoitu "worker split" ja "multible building selection" tekevät talouden hallinnasta helppoa. Uutuutena peliin on tuotu jokaiselle rodulle uniikki erikoistaito, jota käyttämällä voi parantaa omaa taloutta. Terranilla on käytössään MULE, joka kerää kolme kertaa enemmän mineraaleja tavalliseen SCV:hen verrattuna, Zerg pystyy nostamaan tuotantokapasiteettiaan synnyttämällä ylimääräistä larvaa Queenin avulla ja Protoss kykenee nopeuttamaan hetkellisesti yksikkötuotantoaan valitussa rakennuksessa. Varsinaista lisävaikeutta nämä taidot eivät peliin tuo, vaan ovat "muista tehdä tämä x ajan välein" -tyyppisiä taitoja. Pelatessa kuitenkin riittää tekemistä ja multitasking-taidot tulevat tarpeeseen.
Suolaista ja makeaa
Rotujen väliseen tasapainoon on vaikea ottaa kantaa. Se mikä allekirjoittaneista toimii täydellisesti on toisen mielestä täysin epätasapainossa. Yleisesti katsoen kokonaispaketti on hyvin Blizzardilla hallussa. Raakatimantitkin täytyy hioa, joten muistetaan että peli on vasta betavaiheessa ja sitä päivitetään jatkuvasti. Betan karttavalikoima on suppeahko mutta lisää on myöhemmin luvassa. Uudet karttaominaisuudet kuten Xel`naga Watchtower, Rich Mineral Field ja näkökenttää supistava ruohikko ovat hauskoja lisäyksiä peliin ja mahdollistavat taktisia liikkeitä. Suppeasta valikoimasta huolimatta kartat ovat hauskoja ja mielenkiintosia pelata. Historia on kuitenkin osoittanut fanien tekemien karttojen nousevan suosioon turnauksissa, joten on mielenkiintoista nähdä mitä kommuuni saa aikaiseksi uusilla ominaisuuksilla. Map Editorhan on tulossa mukaan betaan huhtikuun kuluessa Blizzardin lupauksen mukaan.
3D-grafiikkaan siirtyminen on tuonut myös ongelmia. Esimerkiksi samojen rotujen melee-yksiköiden käydessä kamppailua on ajoittain todella hankala erottaa omia yksiköitä, erityisesti 2v2 ja sitä suurempien ottelumuotojen taisteluissa on meno ruudulla paikoin kovin sekavaa. "Ally colors" -nappi on onneksi mukana ja tuo helpotusta asiaan. Ongelma on kuitenkin tosi ja sen korjaamatta jättäminen tuo ongelmia pelaajille sekä eSportsin kannalta katsojille. Voi vain kuvitella kuinka hankala asia tämä on värisokeille.
Uusi ja kiiltävä Battle.net
Yksi suurimpia syitä betan viivästymiseen on ollut Battle.net 2.0, josta Blizzardin hypekoneisto on hehkuttanut tulevan jotain tajunnan räjäyttävää. Asia on itseasiassa päinvastainen ja tuntuukin että systeemin kanssa on menty perse edellä puuhun. Graafiselta ulkoasultaan B.netin värimaailma on silmää miellyttävä ja turhanpäiväiset valikkoanimaatiot on jätetty pois, mutta pintaa syvemmälle katsoessa alkavat ongelmat. Chat-huoneiden puuttuminen oli jo ennakkoon tiedossa ja koko sosiaalinen kanssakäyminen pelaajien kanssa on jätetty kaverilistan harteille. Kaverilistan pohjalla sijaitsee nappula joka kertoo kaverikutsujen määrän. Valitettavasti tämä nappula ei toimi lainkaan, jokaisen ystävän joutuu lisäämään itse manuaalisesti vaikka ystäväni olisi jo lisännyt minut. Paljon mainostettu "cross game chat" loistaa poissaolollaan ja samaa voi sanoa klaanituesta. Valikoissa seikkailu on välillä turhauttavaa. Jos tahdon tutkia ystävieni profiileja joutuu käytännössä aina aloittamaan koko selausprosessin alusta. Lisäämällä selaintyyppiset eteen ja taakse näppäimet tämä kävisi paljon vaivattomammin.
Pelin alkaessa latausikkunassa pelaajalle kerrotaan kumpi on tilastojen valossa ennakkosuosikki voittamaan. Tämä on mukava lisäys mutta jos haluaa tarkalleen tietää vastustajan tason on se tehtävä pelin jälkeen "/stats"-komennon puuttuessa. Pelin jälkeen vastustaja lisätään kaverilistaan ja vasta sitten voi nähdä hänen tilastonsa.
Ladders - tikapuut menestykseen
Kaikki asiat eivät onneksi ole huonosti kuningaskunnassa, suurimman muutoksen aikaisempiin Blizzard peleihin verrattuna on saanut matchmaking-systeemi. Pelaajan aloittaessa RTS-uransa pelataan ensin kymmenen testiottelua.Näiden otteluiden jälkeen pelaaja sijoitetaan yhteen kuudesta liigasta: Practice, Copper, Bronze, Silver, Gold ja Platinum. Liigan sisällä on useita divisioonia, joiden maksimikoko on 100 pelaajaa. Tarkoitus on sijoittaa pelaaja liigaan jossa hänellä on samantasoisia vastustajia. Paikkansa saatuaan pelaaja alkaa tienaamaan pisteitä, toiselta termiltään ELO. Pisteytys toimii samaan tapaan kuin World of Warcraftin arenassa, voittaessasi sinua paremman pelaajan saat paljon pisteitä ja hävitessäsi huonommalle, menetät paljon. Vastaavasti huonomman voittaessasi et kostu paljoakaan ja paremmalle hävitessäsi pistemenetys ei ole suuri. Äsken mainittu latausikkunan ennakkosuosikki-ilmoitus antaa siis osviittaa tulevasta pistejaosta. Matchmaking tuntuu toimivan sitä paremmin mitä enemmän pelaa. Allekirjoittanut päätyi testiotteluiden jälkeen Platinum-liigaan, jossa sain reippaasti selkääni. Tilastojeni valuessa miinukselle siirryin Silver-liigaan, jossa sain itse heilutella vitsaa. Pelaamista jatkaessani huomasin otteluiden käyvän entistä tasaväkisemmäksi. Myöhemmin huomasin vastustajinani olleen Gold- ja Platinum-tason pelaajia. Betan suppean pelaajamäärän ottaen huomioon systeemi toimii siis mainiosti.
Replay-osasto on saanut kasvojenkohotuksen, pelaajalle tarjotaan huikea määrä informaatiota replay-systeemin kautta. Kätevän vetovalikon takaa löytyvät infotaulut nykyisille resursseille, tuloille, kulutukselle, kentällä olevat yksiköt, menetetyt yksiköt, armeija, tuotanto sekä APM. Uusi ja tervetullut ominaisuus on replay-tiedostojen kelaaminen. Toinen uusi mielenkiintoinen ominaisuus on ns. "player camera", jossa replayn voi laittaa liikuttamaan kameraa aivan kuten pelin pelannut pelaaja teki. Myös hiiren klikkaukset näkyvät ruudulla valittujen yksiköiden lisäksi. Ammattilaisten salaisuudet ovat siis entistä helpommin löydettävissä.
Loppusanat
Vuosien odotus on ehdottomasti ollut sen arvoista. Alkuperäisen pelin tunnelma on napattu hienosti mukaan ja Blizzardin RTS-pelejä pelanneelle ei ole vaikea hypätä mukaan. Battle.netin puutteista huolimatta on kyseessä mainio peli ja pakko-ostos kaikille strategian ystäville. Edeltäjäänsä se tuskin syrjäyttää koskaan, mutta on takuuvarma hittipeli turnauksissa.
Testaajina toimivat Asmodeus ja Luci.
Alkuperäinen StarCraft ja sen lisälevy Brood War julkaistiin reilut 10 vuotta sitten. Peli onnistui eeppisyydellään sekoittamaan Etelä-Korean kulttuuria, jossa ammattilaisten otteluita televisioidaan edelleen ja parhaat pelaajat nostavat suuria miljoonaluokan palkkoja isojen yhtiöiden sponsoroimista tiimeistä ja turnauksista. StarCraft on lisäksi myynyt yli 11 miljoonaa kopiota, joten kyseessä on yksi kaikkien aikojen myydyimmistä PC-peleistä. Toukokuussa 2007 Blizzard paljasti jatkoa tälle todella suositulle pelille olevan luvassa. Jatkuvien viivästymisten jälkeen, fanien vuosien odotus palkittiin helmikuun lopussa betan muodossa. Kysymys kuuluukin: Täyttääkö Starcraft II: Wings of Liberty edeltäjänsä saappaat?
Pääsimme testaamaan StarCraft II:n moninpelibetaa ja tässä antimme pelin nykytilanteesta.
Karkkia silmille ja korville
Alkuperäisen pelin nykystandardien mukaan varsin karkea 2D-grafiikka on tuotu nykypäivän tasolle. Blizzardin perinteiden mukaisesti sarjakuvamainen ulkoasu toimii mainiosti grafiikan ollessa kaunista ja yksityiskohtaista. Rakennusten ja yksiköiden ulkoasu sopii rotujen henkeen ja erityisesti Zergin rakennusanimaatiot ovat kaunista katseltavaa. Yksiköillä sekä rakennuksilla on useampi tuhoutumisanimaatio ja hyvä niin, vastustajan armeijasta ylijuokseminen on kummasti hauskempaa Terranin palasien lennellessä pitkin ruutua.
Äänimaailma on taattua Blizzardia. Ääninäyttely on miellyttävää ja paikoin mukavasti humoristista. Taistelujen ääniefektit jäävät sopivasti taustalle eivätkä häiritse. Sokerina pohjalla rotujen omat musiikit ovat huikeaa kuunneltavaa ja nostavat pelitunnelman kattoon.
Nopeampi, helpompi, parempi?
Alkuperäisestä pelistä on otettu roppakaupalla vanhoja tuttuja yksiköitä ja soppaa on sekoitettu lisäämällä toinen mokoma uusia. Yksiköiden määrä on onnistuttu pitämään järkevänä, pelaajalla on käytössä hyvä valikoima yksiköitä ja näiden taitoja, ylitarjontaa ei juurikaan ole joka on vain hyvä asia pelin tasapainottamisen kannalta.
Itse pelaaminen herättää hieman ristiriitaisia tunteita, peruskontrollit ovat tallella pois lukien shiftin ja funktionäppäinten kautta toimiva "save screen" -pikakomento, jota jäi hieman kaipailemaan. Oletuspikanäppäimet ovat muuttuneet siten, että ennen ympäri näppäimistöä sijoitetut pikanäppäimet löytyvät nyt pääosin näppäimistön vasemmalta puolelta. Pelin tempo on noussut huimasti; energiajuoma-sukupolven aikana tämä ei tule yllätyksenä. Uusille sekä iäkkäämmille pelaajille kynnys pelin alottamiseen voi olla tämän takia tavallista korkeampi.
Toinen selkeä syy temmon nostoon on pelin mekaaninen helppous alkuperäiseen peliin verrattuna. Automatisoitu "worker split" ja "multible building selection" tekevät talouden hallinnasta helppoa. Uutuutena peliin on tuotu jokaiselle rodulle uniikki erikoistaito, jota käyttämällä voi parantaa omaa taloutta. Terranilla on käytössään MULE, joka kerää kolme kertaa enemmän mineraaleja tavalliseen SCV:hen verrattuna, Zerg pystyy nostamaan tuotantokapasiteettiaan synnyttämällä ylimääräistä larvaa Queenin avulla ja Protoss kykenee nopeuttamaan hetkellisesti yksikkötuotantoaan valitussa rakennuksessa. Varsinaista lisävaikeutta nämä taidot eivät peliin tuo, vaan ovat "muista tehdä tämä x ajan välein" -tyyppisiä taitoja. Pelatessa kuitenkin riittää tekemistä ja multitasking-taidot tulevat tarpeeseen.
Suolaista ja makeaa
Rotujen väliseen tasapainoon on vaikea ottaa kantaa. Se mikä allekirjoittaneista toimii täydellisesti on toisen mielestä täysin epätasapainossa. Yleisesti katsoen kokonaispaketti on hyvin Blizzardilla hallussa. Raakatimantitkin täytyy hioa, joten muistetaan että peli on vasta betavaiheessa ja sitä päivitetään jatkuvasti. Betan karttavalikoima on suppeahko mutta lisää on myöhemmin luvassa. Uudet karttaominaisuudet kuten Xel`naga Watchtower, Rich Mineral Field ja näkökenttää supistava ruohikko ovat hauskoja lisäyksiä peliin ja mahdollistavat taktisia liikkeitä. Suppeasta valikoimasta huolimatta kartat ovat hauskoja ja mielenkiintosia pelata. Historia on kuitenkin osoittanut fanien tekemien karttojen nousevan suosioon turnauksissa, joten on mielenkiintoista nähdä mitä kommuuni saa aikaiseksi uusilla ominaisuuksilla. Map Editorhan on tulossa mukaan betaan huhtikuun kuluessa Blizzardin lupauksen mukaan.
3D-grafiikkaan siirtyminen on tuonut myös ongelmia. Esimerkiksi samojen rotujen melee-yksiköiden käydessä kamppailua on ajoittain todella hankala erottaa omia yksiköitä, erityisesti 2v2 ja sitä suurempien ottelumuotojen taisteluissa on meno ruudulla paikoin kovin sekavaa. "Ally colors" -nappi on onneksi mukana ja tuo helpotusta asiaan. Ongelma on kuitenkin tosi ja sen korjaamatta jättäminen tuo ongelmia pelaajille sekä eSportsin kannalta katsojille. Voi vain kuvitella kuinka hankala asia tämä on värisokeille.
Uusi ja kiiltävä Battle.net
Yksi suurimpia syitä betan viivästymiseen on ollut Battle.net 2.0, josta Blizzardin hypekoneisto on hehkuttanut tulevan jotain tajunnan räjäyttävää. Asia on itseasiassa päinvastainen ja tuntuukin että systeemin kanssa on menty perse edellä puuhun. Graafiselta ulkoasultaan B.netin värimaailma on silmää miellyttävä ja turhanpäiväiset valikkoanimaatiot on jätetty pois, mutta pintaa syvemmälle katsoessa alkavat ongelmat. Chat-huoneiden puuttuminen oli jo ennakkoon tiedossa ja koko sosiaalinen kanssakäyminen pelaajien kanssa on jätetty kaverilistan harteille. Kaverilistan pohjalla sijaitsee nappula joka kertoo kaverikutsujen määrän. Valitettavasti tämä nappula ei toimi lainkaan, jokaisen ystävän joutuu lisäämään itse manuaalisesti vaikka ystäväni olisi jo lisännyt minut. Paljon mainostettu "cross game chat" loistaa poissaolollaan ja samaa voi sanoa klaanituesta. Valikoissa seikkailu on välillä turhauttavaa. Jos tahdon tutkia ystävieni profiileja joutuu käytännössä aina aloittamaan koko selausprosessin alusta. Lisäämällä selaintyyppiset eteen ja taakse näppäimet tämä kävisi paljon vaivattomammin.
Pelin alkaessa latausikkunassa pelaajalle kerrotaan kumpi on tilastojen valossa ennakkosuosikki voittamaan. Tämä on mukava lisäys mutta jos haluaa tarkalleen tietää vastustajan tason on se tehtävä pelin jälkeen "/stats"-komennon puuttuessa. Pelin jälkeen vastustaja lisätään kaverilistaan ja vasta sitten voi nähdä hänen tilastonsa.
Ladders - tikapuut menestykseen
Kaikki asiat eivät onneksi ole huonosti kuningaskunnassa, suurimman muutoksen aikaisempiin Blizzard peleihin verrattuna on saanut matchmaking-systeemi. Pelaajan aloittaessa RTS-uransa pelataan ensin kymmenen testiottelua.Näiden otteluiden jälkeen pelaaja sijoitetaan yhteen kuudesta liigasta: Practice, Copper, Bronze, Silver, Gold ja Platinum. Liigan sisällä on useita divisioonia, joiden maksimikoko on 100 pelaajaa. Tarkoitus on sijoittaa pelaaja liigaan jossa hänellä on samantasoisia vastustajia. Paikkansa saatuaan pelaaja alkaa tienaamaan pisteitä, toiselta termiltään ELO. Pisteytys toimii samaan tapaan kuin World of Warcraftin arenassa, voittaessasi sinua paremman pelaajan saat paljon pisteitä ja hävitessäsi huonommalle, menetät paljon. Vastaavasti huonomman voittaessasi et kostu paljoakaan ja paremmalle hävitessäsi pistemenetys ei ole suuri. Äsken mainittu latausikkunan ennakkosuosikki-ilmoitus antaa siis osviittaa tulevasta pistejaosta. Matchmaking tuntuu toimivan sitä paremmin mitä enemmän pelaa. Allekirjoittanut päätyi testiotteluiden jälkeen Platinum-liigaan, jossa sain reippaasti selkääni. Tilastojeni valuessa miinukselle siirryin Silver-liigaan, jossa sain itse heilutella vitsaa. Pelaamista jatkaessani huomasin otteluiden käyvän entistä tasaväkisemmäksi. Myöhemmin huomasin vastustajinani olleen Gold- ja Platinum-tason pelaajia. Betan suppean pelaajamäärän ottaen huomioon systeemi toimii siis mainiosti.
Replay-osasto on saanut kasvojenkohotuksen, pelaajalle tarjotaan huikea määrä informaatiota replay-systeemin kautta. Kätevän vetovalikon takaa löytyvät infotaulut nykyisille resursseille, tuloille, kulutukselle, kentällä olevat yksiköt, menetetyt yksiköt, armeija, tuotanto sekä APM. Uusi ja tervetullut ominaisuus on replay-tiedostojen kelaaminen. Toinen uusi mielenkiintoinen ominaisuus on ns. "player camera", jossa replayn voi laittaa liikuttamaan kameraa aivan kuten pelin pelannut pelaaja teki. Myös hiiren klikkaukset näkyvät ruudulla valittujen yksiköiden lisäksi. Ammattilaisten salaisuudet ovat siis entistä helpommin löydettävissä.
Loppusanat
Vuosien odotus on ehdottomasti ollut sen arvoista. Alkuperäisen pelin tunnelma on napattu hienosti mukaan ja Blizzardin RTS-pelejä pelanneelle ei ole vaikea hypätä mukaan. Battle.netin puutteista huolimatta on kyseessä mainio peli ja pakko-ostos kaikille strategian ystäville. Edeltäjäänsä se tuskin syrjäyttää koskaan, mutta on takuuvarma hittipeli turnauksissa.
Testaajina toimivat Asmodeus ja Luci.
MAINOS
MAINOS
1
21.03.2010 16:50
#1
Team: Z-Partio
21.03.2010 17:18
#2
Arvostelu oli kyl mukavan selkeä RTS-noviisillekkin ja StarCraft-kuume nousi pari astetta korkeammaksi, kunhan nyt pääsis itekin testaamaan, sillä ostopäätös on tässä vaiheessa hyvin epävarma.
21.03.2010 17:45
#3
21.03.2010 18:26
#4
10.04.2010 18:33
#5
10.04.2010 18:41
#6
Siis onko julkasu päivästä mitään tietoa viellä?
Ei ole tarkempaa julkaisupäivää vielä tiedossa, mutta kesäjulkaisua tavoittelevat.
1