Vuosi 2010 tuli ja meni. Vuoden aikana tapahtui paljon, tärkeimpänä ja mediaseksikkäinpänä asiana varmasti Prinsessa Victorian ja Prinssi Danielin häät, mutta taisi pelirintamallakin jotain tapahtua? Päivänvalon näki moni uusi, loistava peli, joiden piti muuttaa eSportsin kasvua räjähdysmäisesti. Hypätäänpä hetkeksi aikakoneeseen ja katsotaan lyhyesti mitä missäkin pelissä tapahtui.
Monien ulkomaalaisten kynäritiimien joukosta monien mieleen on varmasti tämän vuoden aikana painunut yhden tämän vuoden kovimman menestystarinan omaavan tiimin nimi, Natus Vincere. Ukrainalaismiehistö on tämän vuoden aikana voittanut useita turnauksia ja sijoittunut lähes kaikissa turnauksissa kolmen parhaan joukkoon. Ainoastaan kaksi sijoitusta top3:n ulkopuolelta ja nekin kuuluvat vielä top5:een. Ehdottomasti suurimmat turnausvoitot ovat DreamHack Winter, WCG, ESWC sekä IEM4 World Championships. Siinä joukkueen neljä ehdottomasti suurinta titteliä tältä vuodelta, turnausvoittoja sekä top3 sijoituksia löytyykin sitten huimasti enemmän.
Joukkue rikkoi myös fnaticin viime vuonna asettaman ennätyksen vuoden aikana tienattujen palkintorahojen osalta. fnatic tienasi viime vuonna 189,000$, joka ylittyi mukavasti kun NaVi tienasi huimat 220,000$ tämän vuoden aikana. Kyseinen summa on myös noin puolet siitä, mitä fnatic on yhteensä tienannut vuosien aikana.
Vaikka Counter-Strike jatkaa vahvana vuodesta toiseen, nähtiin tänä vuonna ensimmäiset merkit valtakauden mahdollisesta loppumisesta. Marraskuussa Murat "Arbalet" Zhumashevichi järkytti CS-kansaa ilmoittamalla, että yhtä Counter-Striken suurinpiin lukeutuvaa turnausta, Arbalet Cupia ei jatkossa enää järjestettäisi. Tosin tämäkään muutos ei pelin skeneä pahemmin järkyttänyt ja jäämme kaikki mielenkiinnolla seuraamaan mitä seuraava vuosi tuo tullessaan tälle kilpapelaamisen kiistattomalle ykköselle.
Täältä löytyy vielä lista ukrainalaisten saavutuksista kuluneen vuoden aikana.
-k3mpo
Lähdetään kasaamaan viime vuoden CSS-skenen tapahtumia ensin listaamalla tämän hetken 4 isointa.
1. CKRAS
2. Team Menace.fi
3. eXelon Gaming
4. UltraViolation (RCTIC)
Niinkuin listalta voitte huomata, paljon on skenessä tapahtunut viime vuoden aikana. Tiimejä on hajonnut ja uusia syntynyt. Kuitenkin 3 isointa organisaatiota on pysynyt samoina, muutamien pelaajavaihdoksien aikana.
1. CKRAS Gaming
CKRAS Gaming on hoitanut tämän vuoden tapahtumat hyvällä prosentilla itselleen, lukuunottamatta Assembly Summer 2010. Joukkue on myös joutunut muutoksien eteen ja joutuivat vaihtamaan pelaajan Olli-Matti "delonge" Vehkalahden vaihtuessa Taneli "disturbed" Veikkolaan.
Nykyinen line-up:
Juha "aNGeldusT" Kurppa
Christer "nashje" Loukas
Olli "kononen" Salmi
Ville "CISU" Leppälä
Taneli "disturbed" Veikkola
2. Team Menace.fi
Paljon onkin tapahtunut Team Menace.fi:n riveissä. Organisaatio on vaihtanut vuoden aikana joukkueita ja vasta syksyllä he löysivät toisella yrittämällä vahvan ehdokkaan taistelemaan suomen kärkisijoituksista. Uusi joukkue kävikin hakemassa voiton Solid Rebirth tapahtumasta ja voitti Clanbase Eurocupin. Paljon on vielä nähtävää näiltä nuorilta lupauksilta.
Nykyinen line-up:
Miska "PIKSELI" Jokikokko
Henri "HENE" Mattanen
Arttu "ADELAIS" Nikkilä
Santtu "Maukkis" Puhakka
Mikko "fAlsu" Fallström
3. eXelon Gaming
eXelon Gaming on vuoden 2010 nostanut tasoaan turnaus turnaukseltaan ja he horjuttivat jo CKRAS Gamingin valtaistuinta voittamalla heidät Assembly Summer 2010 tapahtumassa. eXelon Gaming on myös joutunut vaihtamaan vuoden aikana pelaajiaan. Ensin Juho "Zaikovski" Sunnari teki tilaa Janne "zwhR" Mikkolalle heinäkuussa ja joulukuussa Harri "reVicer" Kukkonen teki tilaa paluumuuttajalle Juho "Zaikovski" Sunnarille.
Nykyinen line-up:
Olli "Jesu" Sarainmaa
Roope "F0rbes" Kopola
Sami "SAMITSKY" Kuivala
Janne "zwhR" Mikkola
Juho "zaikovski" Sunnari
4. UltraViolation (RCTIC)
Paljon on tapahtunut 2010 vuoden aikana RCTIC eSportsille. Ensiksi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä CSS joukkue lopetti, josta Sami "SamZ" Lönnberg jatkoi RCTIC:n johtotehtävissä. Vasta kolmannella neljänneksellä RCTIC löysi uuden joukkueen riveihinsä. Joukkue kävi pelaamassa ESPC:n ja Solid Rebirthit ja heti tämän jälkeen joukkue irtosi RCTIC:n organisaatiosta. Tämän irtoamisen jälkeen perustettiin UltraViolation organisaatio joka keskittyy vain Counter Strike:Source -joukkueeseen.
Nykyinen line-up:
Lauri "Jonssen" Niitamo
MickO "WaRsLuT" Hakala
Ville "Kelli" Kettunen
Joonas "nuveR" Heinonen
Jermu "xeriex" Loikkanen
Listausta muista joukkueista ei ole järkevää tehdä. Crystal Sky on tehnyt tuloaan ja menoaan. Ulti-Mat Gaming oli ja meni. Vuosi on tuonut uusia tiimejä ja hajottanut ne nopeasti. Ainoastaan top 4 -organisaatiot ovat pysyneet pinnalla, vaikka pelaajavaihdoksia on tapahtunut.
Tapahtumat:
Assembly Winter 2010
1. KOJOTSONLINE (1300¤)
2. Team zOo- (650¤)
3. troublemakerz (400¤)
ESPC 2010
1. CKRAS Gaming
2. Table For Kojots
3. eXelon Gaming
Solid Mojo
1. KOJOTSONLINE
2. eXelon Gaming
3. Afterlife
Assembly Summer 2010
1. eXelon Professional
2. CKRAS Gaming
3. table for five
ESPC 2 2010
1. CKRAS Gaming
2. Phrozen Gaming (nyk. Team Menace.fi)
3. FirstFrag
Insomnia XII
1. Team Thrice
2. mousetek
3. Legalize.fi
Solid Rebirth
1. Team Menace
2. FORJESCiSDiSZWR
3. RCTIC eSports
Vuoden aikana saimme myös nähdä uuden organisaation nousun, Team Thrice nousi kuin tuulispää yrittämällä haastaa suomen kärkijoukkueita. Ikävä kyllä Team Thrice menetti joukkueensa hyvinkin nopeasti erilaisten väitteiden jälkeen ja tämän jälkeen organisaatiosta ei olekkaan enää uusia asioita kuultu. Vieläkö Team Thrice on elossa vai kuollut kuka tietää?
- Menace.fi|Asbe
Vuosi 2010 on ollut Call of Dutyn saralla mielenkiintoinen ja tapahtumarikas. Pelisarjan seitsemäs osa Black Ops näki päivän valon 9.11. ja monet uskoivat skenen siirytvän lähes kokonaan sen pariin. Peli on kuitenkin monilta osin puutteellinen kilpapelaamista ajatellen ja siirtyminen kyseiseen peliin on jo lähes täysin tyrmätty. CoD4:n parissa sen sijaan on tapahtunut kuluneen vuoden aikana paljon. Monia uusia pelaajia ja tiimejä nousi euroopan kärkitasolle ja LAN-turnauksissa riitti osallistujia. Vuoden alussa täydellä teholla toimintansa aloitti myös Vita Nova, joka on menestynyt hienosti tavoitteessaan nostaa CoD4-skenen aktiivisuutta ja tunnettavuutta. Tuoreimpana esimerkkinä Vita Novan innovatiivisuudesta mp_dahman, uusi custom-map jota kehitetään vain kilpailullista pelaamista varten.
Euroopan huipulla sijat ovat vaihdelleet vuoden edetessä, mutta päälimmäisinä mieleen jää Fnaticin paluu kärkeen LAN-kauden alun dominoinnilla, Power Gamingin nousu huipulle AEF:n turnauksessa ja TCM-Gamingin (ex. H2k Gaming) loppuvuoden hallinta. Suurimmat turnaukset palkintopoteiltaan olivat Crossfire Intel Challenge 7 (9000¤), SteelSeries eSport Challenge (10000¤) ja Antwerp Esports Festival (12000¤). Turnauksissa nähtiinkin paljon upeita suorituksia ja loistavia pelejä, yllättäjiä, sekä pettymyksiä. Alempana linkejä muutaman finaali-ottelun casteihin.
Suomen sisäistä skeneä pitkään dominoineen xtothed:n valtakausi päättyi tänä vuonna ESPC:n CoD4-turnauksessa, kun Blight Gaming vei voiton. Sittemmin Blight on jatkanut loistavaa peliään ja esimerkkinä saavutuksista mainittakoon neljäs sija DSRack LANeilla, jossa kaatui mm. Fnatic, joka on usein rankattu euroopan parhaaksi joukkueeksi. Blight on lisäksi voittanut monia online turnauksia ja ollut euroopan top-10 listalla lokakuusta lähtien.
Tässä vielä linkkejä LAN-turnausten finaaleiden casteihin
Crossfire Intel Challenge 7 finaali - Fnatic vs. Reason: Map 1, Map 2, Map 3
SteelSeries eSport Challenge finaali - H2k vs. Fnatic: Map 1, Map 2, Map 3
DSRack 3 finaali - TCM vs. Power Gaming: Link
-enq
StarCraft 2:n vuosi alkoi käytännössä vasta helmikuussa, kun ensimmäinen osa suljetusta betasta alkoi. Betakutsuja jaettiin hiljalleen eteenpäin ja viimeistään toisessa beta-vaiheessa lähdes kaikki halukkaat pääsivät kokeilemaan peliä. Betan aikana alkoikin myllerrys StarCraft-skenessä, kun osa halusi jäädä pelaamaan BroodWaria, osan siirtyessä uuteen. Kuitenkin StarCraft 2 sai todella suurta kannatusta jo betan aikana ja siitä eteenpäin skene onkin vain kasvanut kokoajan.
Vuoden kovimmista turnauksista vastasivat tietenkin GSL sekä BlizzConit. GSL:ssä nähtiin mukava määrä myös "ulkomaisia" (ei korealaisia) pelaajia ja he pärjäsivätkin mukavasti. IdrA suoriutui tasaisen varmasti kaikilla kausilla ainakin 32 parhaan joukkoon, mutta länsimaalaisten sankariksi nousi kuitenkin Jinro, joka tykitti kolmannella kaudella jopa neljän parhaan joukkoon. Muita länsimaalaisia ei GSL:n rankissa Code S:sä olekkaan. Voittajiksi kausilla selviytyi lopulta kaksi zerggiä, sekä yksi protoss, terranien hävitessä joka kaudella finaalissa.
Mutta myös länsimaiden puolella järjestettiin suuria turnauksia. Näistä esille nostettavia ovat varmasti ainakin MLG:n tapahtumat rapakon takana, sekä eri Intel Extreme Masters -turnaukset. Pelin suuren suosion myötä StarCraft 2 olikin edustettuna kaikissa kovemmissa lanitapahtumissa. Ilahduttavasti myös suomalaisvärit olivat suhteellisen hyvin edustettuina pohjoismaisilla laneilla. Esille täytyy nostaa ehdottomasti Naaman voitto DreamHackien pääturnauksessa, jossa taakse jäi monia länsimaiden huippupelaajia, sekä myös muutama kovatasoinen korealainenkin pelaaja.
Myös Suomen sisällä peli on saanut hyvin tuulta alleen ja siitä onkin tullut nopeasti yksi lanipeleistä myös kotimaassamme. Suomalaisten taso on väkimäärään suhteutettuna kova, joten myös pienemmillä laneilla on nähty hyviä otteluita. Tulevaisuus näyttää erittäin valoisalta sen suhteen myös jatkossa.
Yleisesti StarCraft 2 on lunastanut paikkansa eSportsin huipulla. Pelillä on takana aivan uskomaton community, joka tuottaa lukemattomia määriä huippulaatuista viihdettä joka viikko. Mitään erityisiä katseluvinkkejä on siis vaikea antaa, sillä hyvien pelien listaaminen kestäisi seuraavankin vuoden puolelle. Tässä kuitenkin SC2 Pimpest Plays 2010 ja SC2 Pimpest Plays 2010 v2.
-Jasonii
Team Fortress 2 tunnetaan tänä päivänä hyvän moninpelin lisäksi suurista päivityksistään, joiden ilmaantuminen on alkanut myöhemmin sen jälkeen, kun peli julkaistiin syksyllä 2007. Nykyään sen voi ajatella myös olevan FPS-roolipeli, sillä pelissä saa kerättyä tavaraa todella paljon, tehdä vaihtokauppoja muiden pelaajien kanssa ja säädellä uusilla tavaroillaan classeja.
Publan lisäksi TF2 on suosittu eSports-laji, vaikka skenen suuruus on esimerkiksi kynäriin tai CoD4:een verrattuna vielä pieni. Monet Euroopan huippupelaajat ovat kotoisin Suomesta, jonka ansiosta maamme on näkynyt skenessä huomattavasti. Suomesta löytyy myös huippujoukkueita, tosin monien tiimien miehistö ja organisaatiot ovat vaihtuneet tänä vuonna moneen kertaan. Hyvä esimerkki on Power Gaming, joka löysi vihdoin sopivan kokoonpanon ja katkaisi Team Dignitasin LAN-voittoputken Assembly Summer 2010:ssä.
TF2-turnaukset ovat näkyneet kotimaan laneilla tänäkin vuonna. Peli on nykyään jäänyt vakioksi Assembly-tapahtumiin ja myös Porin Insomniassa on järjestetty ensimmäinen TF2-turnaus. Ulkomailla TF2-turnauksia on ollut mm. Multiplay i-Series -laneilla. Loput turnaukset järjestetään lähinnä ETF2L:ssä ja EMS:ssä.
-DRRASH
Battlefield aloitti vuoden matojen syömänä länttinä kuopan pohjalla, mutta tammikuun 28. päivä alkanut Bad Company 2 -beta herätti nukkuvan jättiläisen henkiin. Beta oli mitä betat ovat aina olleet, mutta heti pelin käynnistettyä tuli sellainen fiilis että "hei, tästähän voi vaikka tulla jotain". Bad Company 2 julkaistiin 5.3 ja se oli juuri sitä mitä Battlefield-sarjan fanit olivat odottaneet. Parasta BF:ää sitten BF2:sen.
Vaikka peli erosikin monella tapaa Battlefield 2:sta, oli se tuttu "bf-fiilis" edelleen käsin kosketeltavissa - Matsit olivat uskomattoman hauskoja, ja tarjosivat monipuolista mättöä jossa yksikään kierros ei ollut täysin samanlainen. Peli sai myös heti alkuun hieman LAN-näkyvyyttä kotimaassamme kun Z-Partio kohtasi Team Menace:n ESPC 2010 -tapahtumassa näytösottelu-tyyliin. Alku pelille oli hyvinkin lupaava.
Pelissä oli kuitenkin vakavia ongelmia jotka joissakin kartoissa pilasi matsit mielestäni aivan totaalisesti. Revive-spam, eli joukkuetoverin herättäminen henkiin, jonka jälkeen kuolleista noussut joukkuetoveri sai hetkellisen "spawn-suojan", oli yksi suurimmista kompastuskivistä. Eikä aikaakaan kun joukkueet alkoivat lähteä pois pelin parista, vedoten mm. pelillisiin ongelmiin, sekä siihen faktaan että pelissä ei juurikaan ollut turnauksia mitä pelata, ei edes online. Pikkuhiljaa peli ryömi takaisin kuoppaansa mistä oli vuoden aloittanut.
Elokuussa ESL herätteli jälleen Battlefield-sarjaa henkiin, julkistamalla BF2:lle Country Championships -turnauksen, eli siis maiden välisiä otteluita. Erityisen mielenkiintoisen turnauksesta teki DICE:n panostus turnaukseen, sillä he lupailivat finaaleja pelattavaksi heidän tukholman toimistolla. Tämä herättikin monet BF2-legendat eloon useasta eri maasta ja loppujen lopuksi joukkueita oli jopa 16. Mikä taitaa määrältään olla enemmän kuin aktiiviset BF2-klaanit euroopassa. Mukana turnauksessa nähtiin jopa niinkin eksoottisia maita kuten USA ja Saudi-Arabia.
Syyskuun puolivälissä alkanut turnaus nosti monet vanhat BF2-pelaajat seuraamaan maiden välisiä taistoja, erityisen mahtava lisä turnauksessa oli RushTV:n toteuttamat castit, joita seurattiin hyvin aktiivisesti. Myös Suomi osallistui turnaukseen ja jopa menestyi sijoittumalla toiseksi, heti puolan jälkeen. Kuten arvattu, ei finaalipeliä kuitenkaan pelattu DICE:n lupaamalla toimistolla, vaan internethistorian eeppisimmän foorumitaistelun jälkeen peli pelattiin online.
Turnauksen jälkeen Battlefield 2 kääriytyi jälleen lämpöiseen huopaan ja meni nurkkaan tekemään lopullista kuolemaa, jo viidettä kertaa. Ehkäpä jo viimein tällä kertaa loppullisesti.
Tässäpä vielä muutamat linkit Suomen pelaamiin BF2 Nations cup -peleihin, vaatii rekisteröitymisen rushTV:n sivuille, mutta vannon että materiaali on sen arvoista.
-Beregoz
No sitä tuttua ja turvallista mihin olemme tottuneet jo vuosien ajan. LAN-tapahtumia järjestettiin ja niihin osallistuminen oli aktiivista, palkintopottien motivoidessa joukkueita puristamaan itsestään irti kaikki mitä annettavana oli.
Tänä vuonna julkaistiin monta peliä, joiden spekuloitiin räjäyttävän elektronisen urheilun suosion taivaisiin, mutta loppujen lopuksi niin Battlefieldit, kuin Call of Dutytkin epäonnistuivat tuossa tavoitteessa. Mutta toisin kävi StarCraft II:en kohdalla. Peli oli supersuosittu jo beta-vaiheessa ja retail-version iskeytyessä kauppojen hyllyille oli voitto varmaa: Tästä tulee jotain suurta. Kaikissa isoimmissa LAN-tapahtumissa nähtiin heti compot pelille ja palkintosummat saivat hymyn jokaisen huulille.
Vuoden loppuun suomalainen elektroninen urheilu otti askeleen eteenpäin kun suomen elektronisen urheilun liitto (SEUL) perustettiin. Liitto, jonka tarkoituksena on nostaa elektronisen urheilun tunnettavuutta ja parantaa sen näkyvyyttä. Voimme mielenkiinnolla jäädä seuraamaan mitä tästä tulee, kaikkihan mitä asian eteen tehdään, on plussaa, eikö vain.
Mitä sinulle jäi mieleen vuodesta 2010? Mitkä ovat sinun plussasi ja miinuksesi?
Suuret kiitokset Team Menace.fi:n Asbelle, joka auttoi tekemällä Counter Strike:Source -osion.
Monien ulkomaalaisten kynäritiimien joukosta monien mieleen on varmasti tämän vuoden aikana painunut yhden tämän vuoden kovimman menestystarinan omaavan tiimin nimi, Natus Vincere. Ukrainalaismiehistö on tämän vuoden aikana voittanut useita turnauksia ja sijoittunut lähes kaikissa turnauksissa kolmen parhaan joukkoon. Ainoastaan kaksi sijoitusta top3:n ulkopuolelta ja nekin kuuluvat vielä top5:een. Ehdottomasti suurimmat turnausvoitot ovat DreamHack Winter, WCG, ESWC sekä IEM4 World Championships. Siinä joukkueen neljä ehdottomasti suurinta titteliä tältä vuodelta, turnausvoittoja sekä top3 sijoituksia löytyykin sitten huimasti enemmän.
Joukkue rikkoi myös fnaticin viime vuonna asettaman ennätyksen vuoden aikana tienattujen palkintorahojen osalta. fnatic tienasi viime vuonna 189,000$, joka ylittyi mukavasti kun NaVi tienasi huimat 220,000$ tämän vuoden aikana. Kyseinen summa on myös noin puolet siitä, mitä fnatic on yhteensä tienannut vuosien aikana.
Vaikka Counter-Strike jatkaa vahvana vuodesta toiseen, nähtiin tänä vuonna ensimmäiset merkit valtakauden mahdollisesta loppumisesta. Marraskuussa Murat "Arbalet" Zhumashevichi järkytti CS-kansaa ilmoittamalla, että yhtä Counter-Striken suurinpiin lukeutuvaa turnausta, Arbalet Cupia ei jatkossa enää järjestettäisi. Tosin tämäkään muutos ei pelin skeneä pahemmin järkyttänyt ja jäämme kaikki mielenkiinnolla seuraamaan mitä seuraava vuosi tuo tullessaan tälle kilpapelaamisen kiistattomalle ykköselle.
Täältä löytyy vielä lista ukrainalaisten saavutuksista kuluneen vuoden aikana.
-k3mpo
Lähdetään kasaamaan viime vuoden CSS-skenen tapahtumia ensin listaamalla tämän hetken 4 isointa.
1. CKRAS
2. Team Menace.fi
3. eXelon Gaming
4. UltraViolation (RCTIC)
Niinkuin listalta voitte huomata, paljon on skenessä tapahtunut viime vuoden aikana. Tiimejä on hajonnut ja uusia syntynyt. Kuitenkin 3 isointa organisaatiota on pysynyt samoina, muutamien pelaajavaihdoksien aikana.
1. CKRAS Gaming
CKRAS Gaming on hoitanut tämän vuoden tapahtumat hyvällä prosentilla itselleen, lukuunottamatta Assembly Summer 2010. Joukkue on myös joutunut muutoksien eteen ja joutuivat vaihtamaan pelaajan Olli-Matti "delonge" Vehkalahden vaihtuessa Taneli "disturbed" Veikkolaan.
Nykyinen line-up:
Juha "aNGeldusT" Kurppa
Christer "nashje" Loukas
Olli "kononen" Salmi
Ville "CISU" Leppälä
Taneli "disturbed" Veikkola
2. Team Menace.fi
Paljon onkin tapahtunut Team Menace.fi:n riveissä. Organisaatio on vaihtanut vuoden aikana joukkueita ja vasta syksyllä he löysivät toisella yrittämällä vahvan ehdokkaan taistelemaan suomen kärkisijoituksista. Uusi joukkue kävikin hakemassa voiton Solid Rebirth tapahtumasta ja voitti Clanbase Eurocupin. Paljon on vielä nähtävää näiltä nuorilta lupauksilta.
Nykyinen line-up:
Miska "PIKSELI" Jokikokko
Henri "HENE" Mattanen
Arttu "ADELAIS" Nikkilä
Santtu "Maukkis" Puhakka
Mikko "fAlsu" Fallström
3. eXelon Gaming
eXelon Gaming on vuoden 2010 nostanut tasoaan turnaus turnaukseltaan ja he horjuttivat jo CKRAS Gamingin valtaistuinta voittamalla heidät Assembly Summer 2010 tapahtumassa. eXelon Gaming on myös joutunut vaihtamaan vuoden aikana pelaajiaan. Ensin Juho "Zaikovski" Sunnari teki tilaa Janne "zwhR" Mikkolalle heinäkuussa ja joulukuussa Harri "reVicer" Kukkonen teki tilaa paluumuuttajalle Juho "Zaikovski" Sunnarille.
Nykyinen line-up:
Olli "Jesu" Sarainmaa
Roope "F0rbes" Kopola
Sami "SAMITSKY" Kuivala
Janne "zwhR" Mikkola
Juho "zaikovski" Sunnari
4. UltraViolation (RCTIC)
Paljon on tapahtunut 2010 vuoden aikana RCTIC eSportsille. Ensiksi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä CSS joukkue lopetti, josta Sami "SamZ" Lönnberg jatkoi RCTIC:n johtotehtävissä. Vasta kolmannella neljänneksellä RCTIC löysi uuden joukkueen riveihinsä. Joukkue kävi pelaamassa ESPC:n ja Solid Rebirthit ja heti tämän jälkeen joukkue irtosi RCTIC:n organisaatiosta. Tämän irtoamisen jälkeen perustettiin UltraViolation organisaatio joka keskittyy vain Counter Strike:Source -joukkueeseen.
Nykyinen line-up:
Lauri "Jonssen" Niitamo
MickO "WaRsLuT" Hakala
Ville "Kelli" Kettunen
Joonas "nuveR" Heinonen
Jermu "xeriex" Loikkanen
Listausta muista joukkueista ei ole järkevää tehdä. Crystal Sky on tehnyt tuloaan ja menoaan. Ulti-Mat Gaming oli ja meni. Vuosi on tuonut uusia tiimejä ja hajottanut ne nopeasti. Ainoastaan top 4 -organisaatiot ovat pysyneet pinnalla, vaikka pelaajavaihdoksia on tapahtunut.
Tapahtumat:
Assembly Winter 2010
1. KOJOTSONLINE (1300¤)
2. Team zOo- (650¤)
3. troublemakerz (400¤)
ESPC 2010
1. CKRAS Gaming
2. Table For Kojots
3. eXelon Gaming
Solid Mojo
1. KOJOTSONLINE
2. eXelon Gaming
3. Afterlife
Assembly Summer 2010
1. eXelon Professional
2. CKRAS Gaming
3. table for five
ESPC 2 2010
1. CKRAS Gaming
2. Phrozen Gaming (nyk. Team Menace.fi)
3. FirstFrag
Insomnia XII
1. Team Thrice
2. mousetek
3. Legalize.fi
Solid Rebirth
1. Team Menace
2. FORJESCiSDiSZWR
3. RCTIC eSports
Vuoden aikana saimme myös nähdä uuden organisaation nousun, Team Thrice nousi kuin tuulispää yrittämällä haastaa suomen kärkijoukkueita. Ikävä kyllä Team Thrice menetti joukkueensa hyvinkin nopeasti erilaisten väitteiden jälkeen ja tämän jälkeen organisaatiosta ei olekkaan enää uusia asioita kuultu. Vieläkö Team Thrice on elossa vai kuollut kuka tietää?
- Menace.fi|Asbe
Vuosi 2010 on ollut Call of Dutyn saralla mielenkiintoinen ja tapahtumarikas. Pelisarjan seitsemäs osa Black Ops näki päivän valon 9.11. ja monet uskoivat skenen siirytvän lähes kokonaan sen pariin. Peli on kuitenkin monilta osin puutteellinen kilpapelaamista ajatellen ja siirtyminen kyseiseen peliin on jo lähes täysin tyrmätty. CoD4:n parissa sen sijaan on tapahtunut kuluneen vuoden aikana paljon. Monia uusia pelaajia ja tiimejä nousi euroopan kärkitasolle ja LAN-turnauksissa riitti osallistujia. Vuoden alussa täydellä teholla toimintansa aloitti myös Vita Nova, joka on menestynyt hienosti tavoitteessaan nostaa CoD4-skenen aktiivisuutta ja tunnettavuutta. Tuoreimpana esimerkkinä Vita Novan innovatiivisuudesta mp_dahman, uusi custom-map jota kehitetään vain kilpailullista pelaamista varten.
Euroopan huipulla sijat ovat vaihdelleet vuoden edetessä, mutta päälimmäisinä mieleen jää Fnaticin paluu kärkeen LAN-kauden alun dominoinnilla, Power Gamingin nousu huipulle AEF:n turnauksessa ja TCM-Gamingin (ex. H2k Gaming) loppuvuoden hallinta. Suurimmat turnaukset palkintopoteiltaan olivat Crossfire Intel Challenge 7 (9000¤), SteelSeries eSport Challenge (10000¤) ja Antwerp Esports Festival (12000¤). Turnauksissa nähtiinkin paljon upeita suorituksia ja loistavia pelejä, yllättäjiä, sekä pettymyksiä. Alempana linkejä muutaman finaali-ottelun casteihin.
Suomen sisäistä skeneä pitkään dominoineen xtothed:n valtakausi päättyi tänä vuonna ESPC:n CoD4-turnauksessa, kun Blight Gaming vei voiton. Sittemmin Blight on jatkanut loistavaa peliään ja esimerkkinä saavutuksista mainittakoon neljäs sija DSRack LANeilla, jossa kaatui mm. Fnatic, joka on usein rankattu euroopan parhaaksi joukkueeksi. Blight on lisäksi voittanut monia online turnauksia ja ollut euroopan top-10 listalla lokakuusta lähtien.
Tässä vielä linkkejä LAN-turnausten finaaleiden casteihin
Crossfire Intel Challenge 7 finaali - Fnatic vs. Reason: Map 1, Map 2, Map 3
SteelSeries eSport Challenge finaali - H2k vs. Fnatic: Map 1, Map 2, Map 3
DSRack 3 finaali - TCM vs. Power Gaming: Link
-enq
StarCraft 2:n vuosi alkoi käytännössä vasta helmikuussa, kun ensimmäinen osa suljetusta betasta alkoi. Betakutsuja jaettiin hiljalleen eteenpäin ja viimeistään toisessa beta-vaiheessa lähdes kaikki halukkaat pääsivät kokeilemaan peliä. Betan aikana alkoikin myllerrys StarCraft-skenessä, kun osa halusi jäädä pelaamaan BroodWaria, osan siirtyessä uuteen. Kuitenkin StarCraft 2 sai todella suurta kannatusta jo betan aikana ja siitä eteenpäin skene onkin vain kasvanut kokoajan.
Vuoden kovimmista turnauksista vastasivat tietenkin GSL sekä BlizzConit. GSL:ssä nähtiin mukava määrä myös "ulkomaisia" (ei korealaisia) pelaajia ja he pärjäsivätkin mukavasti. IdrA suoriutui tasaisen varmasti kaikilla kausilla ainakin 32 parhaan joukkoon, mutta länsimaalaisten sankariksi nousi kuitenkin Jinro, joka tykitti kolmannella kaudella jopa neljän parhaan joukkoon. Muita länsimaalaisia ei GSL:n rankissa Code S:sä olekkaan. Voittajiksi kausilla selviytyi lopulta kaksi zerggiä, sekä yksi protoss, terranien hävitessä joka kaudella finaalissa.
Mutta myös länsimaiden puolella järjestettiin suuria turnauksia. Näistä esille nostettavia ovat varmasti ainakin MLG:n tapahtumat rapakon takana, sekä eri Intel Extreme Masters -turnaukset. Pelin suuren suosion myötä StarCraft 2 olikin edustettuna kaikissa kovemmissa lanitapahtumissa. Ilahduttavasti myös suomalaisvärit olivat suhteellisen hyvin edustettuina pohjoismaisilla laneilla. Esille täytyy nostaa ehdottomasti Naaman voitto DreamHackien pääturnauksessa, jossa taakse jäi monia länsimaiden huippupelaajia, sekä myös muutama kovatasoinen korealainenkin pelaaja.
Myös Suomen sisällä peli on saanut hyvin tuulta alleen ja siitä onkin tullut nopeasti yksi lanipeleistä myös kotimaassamme. Suomalaisten taso on väkimäärään suhteutettuna kova, joten myös pienemmillä laneilla on nähty hyviä otteluita. Tulevaisuus näyttää erittäin valoisalta sen suhteen myös jatkossa.
Yleisesti StarCraft 2 on lunastanut paikkansa eSportsin huipulla. Pelillä on takana aivan uskomaton community, joka tuottaa lukemattomia määriä huippulaatuista viihdettä joka viikko. Mitään erityisiä katseluvinkkejä on siis vaikea antaa, sillä hyvien pelien listaaminen kestäisi seuraavankin vuoden puolelle. Tässä kuitenkin SC2 Pimpest Plays 2010 ja SC2 Pimpest Plays 2010 v2.
-Jasonii
Team Fortress 2 tunnetaan tänä päivänä hyvän moninpelin lisäksi suurista päivityksistään, joiden ilmaantuminen on alkanut myöhemmin sen jälkeen, kun peli julkaistiin syksyllä 2007. Nykyään sen voi ajatella myös olevan FPS-roolipeli, sillä pelissä saa kerättyä tavaraa todella paljon, tehdä vaihtokauppoja muiden pelaajien kanssa ja säädellä uusilla tavaroillaan classeja.
Publan lisäksi TF2 on suosittu eSports-laji, vaikka skenen suuruus on esimerkiksi kynäriin tai CoD4:een verrattuna vielä pieni. Monet Euroopan huippupelaajat ovat kotoisin Suomesta, jonka ansiosta maamme on näkynyt skenessä huomattavasti. Suomesta löytyy myös huippujoukkueita, tosin monien tiimien miehistö ja organisaatiot ovat vaihtuneet tänä vuonna moneen kertaan. Hyvä esimerkki on Power Gaming, joka löysi vihdoin sopivan kokoonpanon ja katkaisi Team Dignitasin LAN-voittoputken Assembly Summer 2010:ssä.
TF2-turnaukset ovat näkyneet kotimaan laneilla tänäkin vuonna. Peli on nykyään jäänyt vakioksi Assembly-tapahtumiin ja myös Porin Insomniassa on järjestetty ensimmäinen TF2-turnaus. Ulkomailla TF2-turnauksia on ollut mm. Multiplay i-Series -laneilla. Loput turnaukset järjestetään lähinnä ETF2L:ssä ja EMS:ssä.
-DRRASH
Battlefield aloitti vuoden matojen syömänä länttinä kuopan pohjalla, mutta tammikuun 28. päivä alkanut Bad Company 2 -beta herätti nukkuvan jättiläisen henkiin. Beta oli mitä betat ovat aina olleet, mutta heti pelin käynnistettyä tuli sellainen fiilis että "hei, tästähän voi vaikka tulla jotain". Bad Company 2 julkaistiin 5.3 ja se oli juuri sitä mitä Battlefield-sarjan fanit olivat odottaneet. Parasta BF:ää sitten BF2:sen.
Vaikka peli erosikin monella tapaa Battlefield 2:sta, oli se tuttu "bf-fiilis" edelleen käsin kosketeltavissa - Matsit olivat uskomattoman hauskoja, ja tarjosivat monipuolista mättöä jossa yksikään kierros ei ollut täysin samanlainen. Peli sai myös heti alkuun hieman LAN-näkyvyyttä kotimaassamme kun Z-Partio kohtasi Team Menace:n ESPC 2010 -tapahtumassa näytösottelu-tyyliin. Alku pelille oli hyvinkin lupaava.
Pelissä oli kuitenkin vakavia ongelmia jotka joissakin kartoissa pilasi matsit mielestäni aivan totaalisesti. Revive-spam, eli joukkuetoverin herättäminen henkiin, jonka jälkeen kuolleista noussut joukkuetoveri sai hetkellisen "spawn-suojan", oli yksi suurimmista kompastuskivistä. Eikä aikaakaan kun joukkueet alkoivat lähteä pois pelin parista, vedoten mm. pelillisiin ongelmiin, sekä siihen faktaan että pelissä ei juurikaan ollut turnauksia mitä pelata, ei edes online. Pikkuhiljaa peli ryömi takaisin kuoppaansa mistä oli vuoden aloittanut.
Elokuussa ESL herätteli jälleen Battlefield-sarjaa henkiin, julkistamalla BF2:lle Country Championships -turnauksen, eli siis maiden välisiä otteluita. Erityisen mielenkiintoisen turnauksesta teki DICE:n panostus turnaukseen, sillä he lupailivat finaaleja pelattavaksi heidän tukholman toimistolla. Tämä herättikin monet BF2-legendat eloon useasta eri maasta ja loppujen lopuksi joukkueita oli jopa 16. Mikä taitaa määrältään olla enemmän kuin aktiiviset BF2-klaanit euroopassa. Mukana turnauksessa nähtiin jopa niinkin eksoottisia maita kuten USA ja Saudi-Arabia.
Syyskuun puolivälissä alkanut turnaus nosti monet vanhat BF2-pelaajat seuraamaan maiden välisiä taistoja, erityisen mahtava lisä turnauksessa oli RushTV:n toteuttamat castit, joita seurattiin hyvin aktiivisesti. Myös Suomi osallistui turnaukseen ja jopa menestyi sijoittumalla toiseksi, heti puolan jälkeen. Kuten arvattu, ei finaalipeliä kuitenkaan pelattu DICE:n lupaamalla toimistolla, vaan internethistorian eeppisimmän foorumitaistelun jälkeen peli pelattiin online.
Turnauksen jälkeen Battlefield 2 kääriytyi jälleen lämpöiseen huopaan ja meni nurkkaan tekemään lopullista kuolemaa, jo viidettä kertaa. Ehkäpä jo viimein tällä kertaa loppullisesti.
Tässäpä vielä muutamat linkit Suomen pelaamiin BF2 Nations cup -peleihin, vaatii rekisteröitymisen rushTV:n sivuille, mutta vannon että materiaali on sen arvoista.
Suomi - UK - Alkuerät Suomi - Norja Suomi - Puola Suomi - Norja - Losers Bracket Suomi - UK - Semi-finaali Suomi - Puola - Finaali |
-Beregoz
No sitä tuttua ja turvallista mihin olemme tottuneet jo vuosien ajan. LAN-tapahtumia järjestettiin ja niihin osallistuminen oli aktiivista, palkintopottien motivoidessa joukkueita puristamaan itsestään irti kaikki mitä annettavana oli.
Tänä vuonna julkaistiin monta peliä, joiden spekuloitiin räjäyttävän elektronisen urheilun suosion taivaisiin, mutta loppujen lopuksi niin Battlefieldit, kuin Call of Dutytkin epäonnistuivat tuossa tavoitteessa. Mutta toisin kävi StarCraft II:en kohdalla. Peli oli supersuosittu jo beta-vaiheessa ja retail-version iskeytyessä kauppojen hyllyille oli voitto varmaa: Tästä tulee jotain suurta. Kaikissa isoimmissa LAN-tapahtumissa nähtiin heti compot pelille ja palkintosummat saivat hymyn jokaisen huulille.
Vuoden loppuun suomalainen elektroninen urheilu otti askeleen eteenpäin kun suomen elektronisen urheilun liitto (SEUL) perustettiin. Liitto, jonka tarkoituksena on nostaa elektronisen urheilun tunnettavuutta ja parantaa sen näkyvyyttä. Voimme mielenkiinnolla jäädä seuraamaan mitä tästä tulee, kaikkihan mitä asian eteen tehdään, on plussaa, eikö vain.
Mitä sinulle jäi mieleen vuodesta 2010? Mitkä ovat sinun plussasi ja miinuksesi?
Plussat [+] + StarCraft II + Naama + Assemblyt + SEUL RY + Blight.CoD4 + Natus Vincere | Miinukset [-] - Bad Company 2 - Call of Duty: Black Ops |
Suuret kiitokset Team Menace.fi:n Asbelle, joka auttoi tekemällä Counter Strike:Source -osion.
MAINOS
MAINOS
1
06.01.2011 13:18
#1
Uutiset saa aina lukea suomeksi paitsi changelokeja ja updatelistejä sekä jokseenkin joskus pari päivää myöhässä, onneksi ne silti ilmaantuvat.
Mutta eipä nuo haittaa koska jokaisellahan meistä on sujuvaa englantia ? :)
Team: G2K.fi
06.01.2011 16:04
#2
06.01.2011 16:42
#3
Mitä tarkoitetaan Bad company 2:lla miinus kohdassa? En ymmärrä... vuoden parhaimpia pelejä, paras omalta osalta ainakin...
Et tainnut lukea koko uutista ollenkaan? Eipä kamalasti voi plussia jaella kun DICE tappoi kilpascenen päivittämättä jättämisellä kahdessa kuukaudessa.
06.01.2011 18:46
#4
Mitä tarkoitetaan Bad company 2:lla miinus kohdassa? En ymmärrä... vuoden parhaimpia pelejä, paras omalta osalta ainakin...
Et tainnut lukea koko uutista ollenkaan? Eipä kamalasti voi plussia jaella kun DICE tappoi kilpascenen päivittämättä jättämisellä kahdessa kuukaudessa.
06.01.2011 19:29
#5
Mitä tarkoitetaan Bad company 2:lla miinus kohdassa? En ymmärrä... vuoden parhaimpia pelejä, paras omalta osalta ainakin...
Et tainnut lukea koko uutista ollenkaan? Eipä kamalasti voi plussia jaella kun DICE tappoi kilpascenen päivittämättä jättämisellä kahdessa kuukaudessa.
Kyllähän ne mun ymmärtääkseni on jotai päivitelly, esim. se että respawn immortality häipyy jos teet mitään, mutta eipä tuo oikee auta ku voi laskea kahen käden sormilla aktiivisten klaanien määrän.
07.01.2011 01:44
#6
07.01.2011 18:02
#7
1