Homefront on juuri julkaistu ensimmäisen persoonan räiskintäpeli, joka sijoittuu vuoden 2027 USA:han ja tilanteeseen, jossa korealaiset hyökkäävät USA:ta vastaan. Pelin on kehittänyt Kaos Studios ja julkaissut THQ. Pelimoottorina toimii tuttu Unreal Engine 3, jolla peli on valjastettu toimimaan PC:llä, Xbox 360:llä ja PlayStation 3:lla. PC:llä peli pohjautuu Steamworksiin ja käyttää Valven huijauksenesto-ohjelma VAC:ia.
Otimme tämän harvoille tutun Call of Dutyjen haastajan testiin ja selvitimme onko siinä potentiaalia kilpapeliksi.
Homefrontista löytyy sekä yksin- että moninpeli. Kaos Studio on kuitenkin keskittynyt enimmäkseen moninpeliin, sillä yksinpeli on nopeasti läpiräiskitty ja tarjoaa vain noin 5 tunnin edestä paukuttamista. Moninpeliä pelataan korkeintaan 32 yhtäaikaisen pelaajan voimin servereillä, joissa pelaajat ottavat mittaa toisistaan joko Ground Control tai Team Deathmatch -muodossa. Molempiin pelimuotoihin on myös olemassa Battle Commander -lisämuoto, joka palkitsee pelaajia suurista tapposarjoista sekä antaa palkkion näiden pelaajien tappamisesta.
Ground Controlissa taistellaan hallintapisteiden omistuksesta, joita kussakin kartassa on 2-3 kappaletta. Kun joukkue on pitänyt näitä pisteitä tarpeeksi kauan hallussaan, saa joukkue yhden pisteen ja kartalle ilmestyy uuteen paikkaan uudet pisteet. Jokaisessa kartassa pisteet ovat aluksi keskellä ja siirtyvät siitä hallitsevan joukkueen mukaan joko eteen- tai taaksepäin. Team Deathmatchissa lahdataan vastustajia tiettyyn pistemäärään asti, aivan perinteiseen tapaan.
Hahmotelma hallintapisteiden paikan muuttumisesta.
Pelaaminen alkaa aseluokan valinnalla. Syntyessään pelaaja saa 500 battlepointsia, rahaa, jota käytetään luotiliivien, sinkojen sekä erilaisten ajoneuvojen ostoon kesken pelin. Aluksi hyvä valinta on ostaa liivit ja kerätä lisää pisteitä tappamalla tai valtaamalla/suojaamalla hallintapisteitä. Kun pisteitä on kertynyt tarpeeksi, voi siirtyä raskaamman kaluston rattiin ostamalla esimerkiksi tankin tai helikopterin.
Pelityyli on nopeatempoinen. Pelaaja osaa hyppiä, ampua ilmasta tähtäimenkin kanssa sekä mennä makuulle. Makuuasento on toteutettu hyvin, eikä ärsyttäviä Call of Dutystä tuttuja prone blocked -tilanteita tule. Maassa voi liikkua miten huvittaa. CoD:sta on opittu myös liikkumisessa, sillä raskaalla aseella kävelynopeus hidastuu.
Aseluokkia Homefrontissa on kuusi ja muokattavia kittejä löytyy 10 kappaletta. Niiden muunneltavuus kasvaa kokemuksen myötä. Kitteihin voi valita aseen, lisävarusteen, maastokuvioinnin, erikoiskranaatin sekä kaksi kesken pelin ostettavaa kykyä (luotiliivi, sinko, robotti jne) ja lisätaitoa (nopeampi lataus, lisäkranaatteja jne).
Kilpapelaamisen kannalta peli vaikuttaa yllättävänkin hyvältä. Mukana ovat jo nyt nauhoitus, katsojatoiminto, LAN-tuki sekä dedikoidut palvelimet. Palvelimillekin voi yhdistää suoraan IP:n avulla. Ei Homefront silti täydellinen ole. Kunnolliset palvelimen säädöt puuttuvat toistaiseksi ja joukkueet menevät sekaisin pelin alussa. Onneksi puolia sentään voi vaihtaa.
Kaos Studios on osoittanut positiivista aktiivisuutta ja on tuomassa päivityksiä peliyhteisön antamien toiveiden mukaisesti. Tietyt yhteisön edustajat ovat suorassa yhteydessä studioon, jotta pelistä saataisiin kehitettyä kilpapelaamiseen sopiva.
Tällä hetkellä 5on5 tai 6on6 infantry only näyttäisivät olevan potentiaalisia muotoja kilpapelaamiseen. Ajoneuvojen käyttö ei vaikuta sopivan muuhun kuin public-pelaamiseen, sillä paitsi niiden ostamiseen, myös tuhoamiseen tarvitaan battlepointseja. Sinko kun lukeutuu maksullisiin aseisiin. Tankit ovat myös hieman turhan voimakkaita.
Muutaman kokeilumatsin tuloksena voidaan todeta, että peli oli nopeatempoista syöksymistä valtauspisteelle ja sen valtaamista, minkä jälkeen ryntäys jatkui ylöspäin puolustamaan. Uudelleen syntyminen kestää kuutisen sekuntia, joten yksittäinen kuolema ei välttämättä ole ratkaisevassa asemassa. Tärkeintä on pitää hallintapisteet omalla joukkueella. Matseissa hyvä taktiikka tuntuu olevan puskea kunnolla ylöspäin, mikäli on voitolla, jotta on hyvissä asemissa vallatessa seuraavia pisteitä. Häviötilanteessa kannattaa ennemmin varmistella pakittamalla kuin tehdä epätoivoisia hyökkäyksiä.
Monille puskista tulleella Homefrontilla on potentiaalia ja tulevaisuus onkin pitkälle kiinni Kaos Studiosin otteista. Pelistä ollaan järjestämässä maantaina 21.3. kello 21:00 näytösottelu, jossa kohtaavat VIP Gaming ja Epsilon eSports. Ottelu lähetetään tietysti suorana ja sitä voit seurata Rush-zonen TV:stä. Samalla pidetään podcast, jossa haastatellaan pelinkehittäjiä.
Jos haluat nähdä pelin tositoimissa, seuraa lähetystä maanantai-iltana allaolevan linkin kautta.
Homefront Launch Event (Rush-zone)
Artikkelin on kirjoittanut Rulah.
Otimme tämän harvoille tutun Call of Dutyjen haastajan testiin ja selvitimme onko siinä potentiaalia kilpapeliksi.
Homefrontista löytyy sekä yksin- että moninpeli. Kaos Studio on kuitenkin keskittynyt enimmäkseen moninpeliin, sillä yksinpeli on nopeasti läpiräiskitty ja tarjoaa vain noin 5 tunnin edestä paukuttamista. Moninpeliä pelataan korkeintaan 32 yhtäaikaisen pelaajan voimin servereillä, joissa pelaajat ottavat mittaa toisistaan joko Ground Control tai Team Deathmatch -muodossa. Molempiin pelimuotoihin on myös olemassa Battle Commander -lisämuoto, joka palkitsee pelaajia suurista tapposarjoista sekä antaa palkkion näiden pelaajien tappamisesta.
Ground Controlissa taistellaan hallintapisteiden omistuksesta, joita kussakin kartassa on 2-3 kappaletta. Kun joukkue on pitänyt näitä pisteitä tarpeeksi kauan hallussaan, saa joukkue yhden pisteen ja kartalle ilmestyy uuteen paikkaan uudet pisteet. Jokaisessa kartassa pisteet ovat aluksi keskellä ja siirtyvät siitä hallitsevan joukkueen mukaan joko eteen- tai taaksepäin. Team Deathmatchissa lahdataan vastustajia tiettyyn pistemäärään asti, aivan perinteiseen tapaan.
Hahmotelma hallintapisteiden paikan muuttumisesta.
Pelaaminen alkaa aseluokan valinnalla. Syntyessään pelaaja saa 500 battlepointsia, rahaa, jota käytetään luotiliivien, sinkojen sekä erilaisten ajoneuvojen ostoon kesken pelin. Aluksi hyvä valinta on ostaa liivit ja kerätä lisää pisteitä tappamalla tai valtaamalla/suojaamalla hallintapisteitä. Kun pisteitä on kertynyt tarpeeksi, voi siirtyä raskaamman kaluston rattiin ostamalla esimerkiksi tankin tai helikopterin.
Pelityyli on nopeatempoinen. Pelaaja osaa hyppiä, ampua ilmasta tähtäimenkin kanssa sekä mennä makuulle. Makuuasento on toteutettu hyvin, eikä ärsyttäviä Call of Dutystä tuttuja prone blocked -tilanteita tule. Maassa voi liikkua miten huvittaa. CoD:sta on opittu myös liikkumisessa, sillä raskaalla aseella kävelynopeus hidastuu.
Aseluokkia Homefrontissa on kuusi ja muokattavia kittejä löytyy 10 kappaletta. Niiden muunneltavuus kasvaa kokemuksen myötä. Kitteihin voi valita aseen, lisävarusteen, maastokuvioinnin, erikoiskranaatin sekä kaksi kesken pelin ostettavaa kykyä (luotiliivi, sinko, robotti jne) ja lisätaitoa (nopeampi lataus, lisäkranaatteja jne).
Aseluokat: Assault Smg Sniper Heavy Tactical Explosive | Ajoneuvot: Humvee Light armor vehicle Heavy tank Scout heli Attack heli |
Kilpapelaamisen kannalta peli vaikuttaa yllättävänkin hyvältä. Mukana ovat jo nyt nauhoitus, katsojatoiminto, LAN-tuki sekä dedikoidut palvelimet. Palvelimillekin voi yhdistää suoraan IP:n avulla. Ei Homefront silti täydellinen ole. Kunnolliset palvelimen säädöt puuttuvat toistaiseksi ja joukkueet menevät sekaisin pelin alussa. Onneksi puolia sentään voi vaihtaa.
Kaos Studios on osoittanut positiivista aktiivisuutta ja on tuomassa päivityksiä peliyhteisön antamien toiveiden mukaisesti. Tietyt yhteisön edustajat ovat suorassa yhteydessä studioon, jotta pelistä saataisiin kehitettyä kilpapelaamiseen sopiva.
Tällä hetkellä 5on5 tai 6on6 infantry only näyttäisivät olevan potentiaalisia muotoja kilpapelaamiseen. Ajoneuvojen käyttö ei vaikuta sopivan muuhun kuin public-pelaamiseen, sillä paitsi niiden ostamiseen, myös tuhoamiseen tarvitaan battlepointseja. Sinko kun lukeutuu maksullisiin aseisiin. Tankit ovat myös hieman turhan voimakkaita.
Muutaman kokeilumatsin tuloksena voidaan todeta, että peli oli nopeatempoista syöksymistä valtauspisteelle ja sen valtaamista, minkä jälkeen ryntäys jatkui ylöspäin puolustamaan. Uudelleen syntyminen kestää kuutisen sekuntia, joten yksittäinen kuolema ei välttämättä ole ratkaisevassa asemassa. Tärkeintä on pitää hallintapisteet omalla joukkueella. Matseissa hyvä taktiikka tuntuu olevan puskea kunnolla ylöspäin, mikäli on voitolla, jotta on hyvissä asemissa vallatessa seuraavia pisteitä. Häviötilanteessa kannattaa ennemmin varmistella pakittamalla kuin tehdä epätoivoisia hyökkäyksiä.
Monille puskista tulleella Homefrontilla on potentiaalia ja tulevaisuus onkin pitkälle kiinni Kaos Studiosin otteista. Pelistä ollaan järjestämässä maantaina 21.3. kello 21:00 näytösottelu, jossa kohtaavat VIP Gaming ja Epsilon eSports. Ottelu lähetetään tietysti suorana ja sitä voit seurata Rush-zonen TV:stä. Samalla pidetään podcast, jossa haastatellaan pelinkehittäjiä.
Jos haluat nähdä pelin tositoimissa, seuraa lähetystä maanantai-iltana allaolevan linkin kautta.
Homefront Launch Event (Rush-zone)
Artikkelin on kirjoittanut Rulah.
MAINOS
MAINOS
1
Team: ff.
20.03.2011 19:57
#1
20.03.2011 20:04
#2
31.03.2011 23:29
#3
Patchi ois tulos, näillä näppylöillä. Loppuu se kukkulan päällä kykkiminen.
19.04.2011 21:30
#4
04.05.2011 20:13
#5
Team: [KG]
04.05.2011 20:48
#6
05.05.2011 09:26
#7
Todella hyvä peli: toimii hyvin ei lagia ja voin vannoa että pystyi helposti haastaan black opsin jos sais suosiota!
1