Jalkapallopelien kuningas FIFA-pelisarja palaa jälleen jo 21:nen kerran. Konsolisukupolven vaihdoksen takia kukaan tuskin olisi yllättynyt jos EA Canada olisi tyytynyt päivittämään pelaajalistat ja keskittynyt uusien konsolien ominaisuuksien opetteluun. Studio on kuitenkin päättänyt uudistaa pelisarjaa kovalla kädellä.
Suurin muutos löytyy pelaajien liikkumisessa, joka on nyt reilusti luonnollisempaa. Valitettavasti luonnollisen näköinen liikkuminen tuo mukanaan ongelmia. Esimerkiksi syöttönapin painalluksen jälkeen pelaaja eivät nimittäin välttämättä syötä palloa heti vaan voi ottaa vielä parikin askelta ennen syöttöä, jotta syöttöasento olisi hyvä. Tämä tekee pelituntumasta hitaan ja kankean, mikä vaikeuttaa syöttelypeliä kohtuuttomasti. Puolustuspainotteisella taktiikalla pelaavan vastustajan puolustusmuurista onkin usein lähes mahdotonta murtautua läpi ja peli jää tylsäksi nysväämiseksi ja keskitysten hakemiseksi. Asiaa ei auta yhtään, että tuomarit katsovat rikkomisnapin käytön lähes kokonaan läpi sormien eli hyökkääjässä saa roikkua huoletta. Rikkomiselta voi yrittää suojautua vasemmalla liipaisimella, josta löytyy uusi suojausominaisuus. Liipasin pohjassa pelaaja pyrkii suojaamaan palloa kropallaan. Hyödyllinen ominaisuus, joka ei valitettavasti toimi nopeasti juostessa.
Mukaan on myös tullut liike-energia, eli nopeasti juokseva pelaaja ei enää pysähdy kuin seinään, vaan joutuu jarruttelemaan useamman askeleen. Päättömällä ryntäilyllä pelaakin nyt itsensä nopeasti ulos tilanteista, joten rauhallista pelitapaa on syytä opetella. FIFA 13 esitteli uuden First Touch -systeemin, joka muutti pelaajien ensimmäistä kosketusta palloon luonnollisemmaksi, mutta veti sen reilusti yli ja pallon pomppiminen muistutti välillä enemmän lapsien Supertele-palloa kuin aitoa nahkakuulaa. FIFA 14 korjaa edeltäjänsä virheen ja nyt kohdilleen osunut syöttö myös pysyy vastaanottajan hallussa.
Myös laukausmekaniikka on pistetty kokonaan uusiksi. Ennen erilaisia laukaisutyylejä oli hyvin rajoitetusti ja jos laukaisuasento ei ollut hyvä, oli turha edes yrittää maalia. FIFA 14 esittelee uuden mekaniikan, jossa pelaajan asento vaikuttaa laukaukseen hyvin luonnollisen tuntuisesti ja huonostakin paikasta on mahdollista saada säällinen laukaus aikaiseksi. Maalivahteja on tuotu ihmisten tasolle ja enää potkujen ei tarvitse olla sekä millintarkkoja että voimakkaita, vaan hyvästä paikasta uppoaa selkeästi helpommin kuin ennen. Uusi laukaisumekaniikka on selkeästi pelin paras uudistus, se tuo pelaamiseen uusia ulottuvuuksia ja taitava laukoja voi heilutella verkkoja huonommistakin tilanteista.
Siltikin mekaniikan uudistuksista jää tunne, että peliä on yritetty väkisin saada autenttisemman näköiseksi pelituntuman kustannuksella. Laukauksissa uudistukset toimivat mutta se ei aivan riitä pelastamaan koko pakettia. Graafisesti peli ei ole muuttunut viime vuodesta, joten niistä ei juuri ole kerrottavaa.
FIFA-sarjan Akilleen kantapää on aina ollut tekoäly. Kun kyse on joukkuepelistä, jossa ihmispelaaja voi ohjastaa vain yhtä virtuaalipelaajaa kerrallaan, korostuu tekoälyn vaikutus. Tekoäly oli suurin valituksen aiheeni Tukholmassa peliä ennakkoon kokeiltaessa ja tähän kehittäjät lupasivatkin parannusta julkaisuversioon. Parannusta onkin tullut, mutta ei tarpeeksi. FIFA 13:sta on otettu askel taaksepäin ja tekoäly tekee jatkuvasti räikeitä virheitä varsinkin puolustuspäässä. Todella vahvaksi taktiikaksi nousee pitkien läpisyöttöjen hakeminen, sillä useankin miehen puolustuslinja nukahtelee jatkuvasti ja nopsajalkainen kärki karkaa helposti läpiajoon. Pelaajavartioinnin lisäksi tekoälymiehistö ei tajua taistella vapaista palloista, vaan useasti pelaajat seisoskelevat pallon vieressä, koska sitä ei heille syötetty. Hyökkäyspäädyssäkään ei ole kaikki kunnossa; paitsioiden määrä on tuplaantunut edellisestä osasta. Suurin osa paitsioista johtuu hyökkääjien kovemmasta halusta tehdä nopeita juoksuja. Valitettavasti ne ajoitetaan todella usein väärin ja avustavan erotuomarin lippu nousee armotta. Mikä omituisinta, paitsiota liputetaan usein jopa maalivahdilta asti tulleista syötöistä, sillä hyökkääjät jäävät usein löntystelemään paitsioasemaan hyökkäyksen jälkeen, jolloin vastahyökkäyksen tullessa hidastelijat yllätetään housut nilkoissa.
Pelaajan on pakko olla joka paikassa samaan aikaan, sillä tekoälykavereihin ei ole luottamista. Valitettavasti aina se ei ole mahdollista ja vastustajan rokotettua näistä tilanteista tulee helposti kirottua joukkuetovereita.
Pelimuotoja FIFA 14:sta piisaa. Moninpelin puolelta löytyy perinteisten Seasonsin ja cuppien lisäksi uusi co-op Seasons, jossa ladderia pääsee hakkaamaan kaverin kanssa, sekä Pro Clubs, jossa jokainen luo oman pelaajansa ja ohjaa sitä. Tämän lisäksi voi pelata rankkaamattomia otteluita haluamillaan asetuksilla. Mielenkiintoisena lisänä toimii EA Sports Arena, joka yhdessä Virgin Gamingin kanssa tarjoaa pelaamista rahasta (ja ilman). Turnaukseen pääsee mukaan vähintään parin euron panoksella ja pärjääminen kilauttaa tilille rahaa, jotka voi nostaa omalle pankkitililleen.
Yksinpelin suurin urakka on uramoodi, jota voi pelata joko managerina tai pelaajana. Managerin toimiin kuuluu pelaajahankintoja, seuran organisointia, lehdistötilaisuuksia jne. Itse kävin heti hankkimassa rakkaan Rollen rinnalle amatöörin nimeltä Leo Messi, joka irtosikin vaivaisella 150 miljoonan euron siirtokorvauksella. Superduo takoikin rumat lukemat paikallisvastustajan verkkoon, money well spent! Pelaajan ura ei itseäni napannut, sillä ainoastaan yhden pelaajan ohjastaminen yksinpelissä on melko puuduttavaa. Urien lisäksi voi pelata yksittäisiä turnauksia, otteluita ja taitoa kerryttäviä taitopelejä, joissa harjoitellaan jotain tiettyä pelin osa-aluetta.
Moninpelistä ja joukkueen manageroinnista pitäville FIFA:sta löytyy suuren suosion saanut Ultimate Team -pelimuoto. UT:ssa luodaan kokonaan oma joukkue, johon kerätään pelaajia joko vapailta markkinoilta tai ostamalla eritasoisia pakkoja. UT toimii toisaalta kuin keräilykorttipeli, ostat joko pronssi-, hopea- tai kultapakan, joista löytyy kasa pelaajia ja hyvällä tuurilla käteen voi jäädä kovia pelimiehiä. Tai pelaajia voi lähteä ostamaan vapailta markkinoilta, jonne toiset pelaajat ovat laittaneet myyntiin omia pelaajiaan. Korkeimman tarjouksen tehnyt voittaa ja voi joko sijoittaa pelaajan kokoonpanoonsa tai kokeilla saada myyntivoittoa markkinoilta.
Maksuvälineenä käytetään turnauksista voitettavia Coins-kolikoita tai oikealla rahalla ostettavia FIFA points -pisteitä. Sata pistettä maksaa noin euron ja vastaa noin viittä tuhatta kolikkoa. Pelaajapakkoja saa ostettua molemmilla valuutoilla mutta pelaajamarkkinoilla kelpaavat vain kolikot.
Tämän vuoden versiossa uutta on pelaajien väliset kemiat. Juorulehdistä ei kuitenkaan tarvitse ruveta selvittelemään kuka on kaveri kenenkin kanssa, vaan joukkueen kemiakerrointa parantaa pelaajien peluuttaminen oikeilla paikoillaan sekä sijoittamalla saman maan kansalaisia, samassa liigassa tai samassa joukkueessa pelaavia vierekkäisille pelipaikoille. Mitä enemmän pelaajia pystyy ketjuttamaan, sitä parempi kemiakerroin ja sitä paremmin pelaajat pelaavat.
Itse pelaaminen ei eroa juurikaan normaalista, voit pelata joukkueellasi Seasoneita ja turnauksia joko tietokonetta tai ihmisvastustajaa vastaan. Pärjäämällä saa resursseja rakentaa joukkueestaan maailman kovimman tähtisikermän. Tavoite onkin koukuttanut monet ja Ultimate Teamin suosiosta kertoo esimerkiksi vapaiden markkinoiden laajuus, keskimäärin noin miljoonan pelaajan valikoimasta löytyy varmasti jokaiselle jotakin.
Parin viikon pelaamisen jälkeen pelistä jää ristiriitainen tunnelma, osa uudistuksista toimii ja osa ei. Laukausmekaniikan remontti on onnistunut, mutta pelaajien muu liike aiheuttaa kankean pelituntuman, joka pakottaa yksinkertaiseen peliin. Sisältöä pelissä riittää pitkäksi aikaa jokaiselta jalkapallon osa-alueelta, ja jos pelien tuloksista ei ota paineita, voi FIFA:n maailmaan uppoutua kuukausiksi. FIFA 14 on markkinoiden autenttisin jalkapallopeli, jonka kankea pelituntuma vie osan hauskuudesta. Se on silti kelvollinen jatkaja perinteikkäälle pelisarjalle.
FIFA 14
|
Vuotuiset uudistukset
Suurin muutos löytyy pelaajien liikkumisessa, joka on nyt reilusti luonnollisempaa. Valitettavasti luonnollisen näköinen liikkuminen tuo mukanaan ongelmia. Esimerkiksi syöttönapin painalluksen jälkeen pelaaja eivät nimittäin välttämättä syötä palloa heti vaan voi ottaa vielä parikin askelta ennen syöttöä, jotta syöttöasento olisi hyvä. Tämä tekee pelituntumasta hitaan ja kankean, mikä vaikeuttaa syöttelypeliä kohtuuttomasti. Puolustuspainotteisella taktiikalla pelaavan vastustajan puolustusmuurista onkin usein lähes mahdotonta murtautua läpi ja peli jää tylsäksi nysväämiseksi ja keskitysten hakemiseksi. Asiaa ei auta yhtään, että tuomarit katsovat rikkomisnapin käytön lähes kokonaan läpi sormien eli hyökkääjässä saa roikkua huoletta. Rikkomiselta voi yrittää suojautua vasemmalla liipaisimella, josta löytyy uusi suojausominaisuus. Liipasin pohjassa pelaaja pyrkii suojaamaan palloa kropallaan. Hyödyllinen ominaisuus, joka ei valitettavasti toimi nopeasti juostessa.
Mukaan on myös tullut liike-energia, eli nopeasti juokseva pelaaja ei enää pysähdy kuin seinään, vaan joutuu jarruttelemaan useamman askeleen. Päättömällä ryntäilyllä pelaakin nyt itsensä nopeasti ulos tilanteista, joten rauhallista pelitapaa on syytä opetella. FIFA 13 esitteli uuden First Touch -systeemin, joka muutti pelaajien ensimmäistä kosketusta palloon luonnollisemmaksi, mutta veti sen reilusti yli ja pallon pomppiminen muistutti välillä enemmän lapsien Supertele-palloa kuin aitoa nahkakuulaa. FIFA 14 korjaa edeltäjänsä virheen ja nyt kohdilleen osunut syöttö myös pysyy vastaanottajan hallussa.
Myös laukausmekaniikka on pistetty kokonaan uusiksi. Ennen erilaisia laukaisutyylejä oli hyvin rajoitetusti ja jos laukaisuasento ei ollut hyvä, oli turha edes yrittää maalia. FIFA 14 esittelee uuden mekaniikan, jossa pelaajan asento vaikuttaa laukaukseen hyvin luonnollisen tuntuisesti ja huonostakin paikasta on mahdollista saada säällinen laukaus aikaiseksi. Maalivahteja on tuotu ihmisten tasolle ja enää potkujen ei tarvitse olla sekä millintarkkoja että voimakkaita, vaan hyvästä paikasta uppoaa selkeästi helpommin kuin ennen. Uusi laukaisumekaniikka on selkeästi pelin paras uudistus, se tuo pelaamiseen uusia ulottuvuuksia ja taitava laukoja voi heilutella verkkoja huonommistakin tilanteista.
Siltikin mekaniikan uudistuksista jää tunne, että peliä on yritetty väkisin saada autenttisemman näköiseksi pelituntuman kustannuksella. Laukauksissa uudistukset toimivat mutta se ei aivan riitä pelastamaan koko pakettia. Graafisesti peli ei ole muuttunut viime vuodesta, joten niistä ei juuri ole kerrottavaa.
Tekoäly hoi, älä jätä!
FIFA-sarjan Akilleen kantapää on aina ollut tekoäly. Kun kyse on joukkuepelistä, jossa ihmispelaaja voi ohjastaa vain yhtä virtuaalipelaajaa kerrallaan, korostuu tekoälyn vaikutus. Tekoäly oli suurin valituksen aiheeni Tukholmassa peliä ennakkoon kokeiltaessa ja tähän kehittäjät lupasivatkin parannusta julkaisuversioon. Parannusta onkin tullut, mutta ei tarpeeksi. FIFA 13:sta on otettu askel taaksepäin ja tekoäly tekee jatkuvasti räikeitä virheitä varsinkin puolustuspäässä. Todella vahvaksi taktiikaksi nousee pitkien läpisyöttöjen hakeminen, sillä useankin miehen puolustuslinja nukahtelee jatkuvasti ja nopsajalkainen kärki karkaa helposti läpiajoon. Pelaajavartioinnin lisäksi tekoälymiehistö ei tajua taistella vapaista palloista, vaan useasti pelaajat seisoskelevat pallon vieressä, koska sitä ei heille syötetty. Hyökkäyspäädyssäkään ei ole kaikki kunnossa; paitsioiden määrä on tuplaantunut edellisestä osasta. Suurin osa paitsioista johtuu hyökkääjien kovemmasta halusta tehdä nopeita juoksuja. Valitettavasti ne ajoitetaan todella usein väärin ja avustavan erotuomarin lippu nousee armotta. Mikä omituisinta, paitsiota liputetaan usein jopa maalivahdilta asti tulleista syötöistä, sillä hyökkääjät jäävät usein löntystelemään paitsioasemaan hyökkäyksen jälkeen, jolloin vastahyökkäyksen tullessa hidastelijat yllätetään housut nilkoissa.
Pelaajan on pakko olla joka paikassa samaan aikaan, sillä tekoälykavereihin ei ole luottamista. Valitettavasti aina se ei ole mahdollista ja vastustajan rokotettua näistä tilanteista tulee helposti kirottua joukkuetovereita.
Monta tapaa pelata
Pelimuotoja FIFA 14:sta piisaa. Moninpelin puolelta löytyy perinteisten Seasonsin ja cuppien lisäksi uusi co-op Seasons, jossa ladderia pääsee hakkaamaan kaverin kanssa, sekä Pro Clubs, jossa jokainen luo oman pelaajansa ja ohjaa sitä. Tämän lisäksi voi pelata rankkaamattomia otteluita haluamillaan asetuksilla. Mielenkiintoisena lisänä toimii EA Sports Arena, joka yhdessä Virgin Gamingin kanssa tarjoaa pelaamista rahasta (ja ilman). Turnaukseen pääsee mukaan vähintään parin euron panoksella ja pärjääminen kilauttaa tilille rahaa, jotka voi nostaa omalle pankkitililleen.
Yksinpelin suurin urakka on uramoodi, jota voi pelata joko managerina tai pelaajana. Managerin toimiin kuuluu pelaajahankintoja, seuran organisointia, lehdistötilaisuuksia jne. Itse kävin heti hankkimassa rakkaan Rollen rinnalle amatöörin nimeltä Leo Messi, joka irtosikin vaivaisella 150 miljoonan euron siirtokorvauksella. Superduo takoikin rumat lukemat paikallisvastustajan verkkoon, money well spent! Pelaajan ura ei itseäni napannut, sillä ainoastaan yhden pelaajan ohjastaminen yksinpelissä on melko puuduttavaa. Urien lisäksi voi pelata yksittäisiä turnauksia, otteluita ja taitoa kerryttäviä taitopelejä, joissa harjoitellaan jotain tiettyä pelin osa-aluetta.
Ultimate Team
Moninpelistä ja joukkueen manageroinnista pitäville FIFA:sta löytyy suuren suosion saanut Ultimate Team -pelimuoto. UT:ssa luodaan kokonaan oma joukkue, johon kerätään pelaajia joko vapailta markkinoilta tai ostamalla eritasoisia pakkoja. UT toimii toisaalta kuin keräilykorttipeli, ostat joko pronssi-, hopea- tai kultapakan, joista löytyy kasa pelaajia ja hyvällä tuurilla käteen voi jäädä kovia pelimiehiä. Tai pelaajia voi lähteä ostamaan vapailta markkinoilta, jonne toiset pelaajat ovat laittaneet myyntiin omia pelaajiaan. Korkeimman tarjouksen tehnyt voittaa ja voi joko sijoittaa pelaajan kokoonpanoonsa tai kokeilla saada myyntivoittoa markkinoilta.
Maksuvälineenä käytetään turnauksista voitettavia Coins-kolikoita tai oikealla rahalla ostettavia FIFA points -pisteitä. Sata pistettä maksaa noin euron ja vastaa noin viittä tuhatta kolikkoa. Pelaajapakkoja saa ostettua molemmilla valuutoilla mutta pelaajamarkkinoilla kelpaavat vain kolikot.
Tämän vuoden versiossa uutta on pelaajien väliset kemiat. Juorulehdistä ei kuitenkaan tarvitse ruveta selvittelemään kuka on kaveri kenenkin kanssa, vaan joukkueen kemiakerrointa parantaa pelaajien peluuttaminen oikeilla paikoillaan sekä sijoittamalla saman maan kansalaisia, samassa liigassa tai samassa joukkueessa pelaavia vierekkäisille pelipaikoille. Mitä enemmän pelaajia pystyy ketjuttamaan, sitä parempi kemiakerroin ja sitä paremmin pelaajat pelaavat.
Itse pelaaminen ei eroa juurikaan normaalista, voit pelata joukkueellasi Seasoneita ja turnauksia joko tietokonetta tai ihmisvastustajaa vastaan. Pärjäämällä saa resursseja rakentaa joukkueestaan maailman kovimman tähtisikermän. Tavoite onkin koukuttanut monet ja Ultimate Teamin suosiosta kertoo esimerkiksi vapaiden markkinoiden laajuus, keskimäärin noin miljoonan pelaajan valikoimasta löytyy varmasti jokaiselle jotakin.
Yhteenveto
Parin viikon pelaamisen jälkeen pelistä jää ristiriitainen tunnelma, osa uudistuksista toimii ja osa ei. Laukausmekaniikan remontti on onnistunut, mutta pelaajien muu liike aiheuttaa kankean pelituntuman, joka pakottaa yksinkertaiseen peliin. Sisältöä pelissä riittää pitkäksi aikaa jokaiselta jalkapallon osa-alueelta, ja jos pelien tuloksista ei ota paineita, voi FIFA:n maailmaan uppoutua kuukausiksi. FIFA 14 on markkinoiden autenttisin jalkapallopeli, jonka kankea pelituntuma vie osan hauskuudesta. Se on silti kelvollinen jatkaja perinteikkäälle pelisarjalle.
Plussat [+] | Miinukset [-] |
+ Paljon sisältöä | - Tekoäly |
+ Laukausmekaniikka | - Kankea pelituntuma |
Arvosana: 7.5/10
MAINOS
MAINOS
1
09.10.2013 15:01
#1
1