Call of Duty Ghosts
|
Call of Duty Ghostsin yksinpelin juoni kertoo Yhdysvaltojen ja Federaation välisestä vuonna 2023 käytävästä kamppailusta. Pelin alussa Federaatio pistää Yhdysvallat sileäksi maan kiertoradalla olevalta avaruusasemalta käsin ja soppa on valmis. Pelaaja löytää itsensä pian Ghosts-erikoisyksiköstä, joka on erikoistunut toimimaan vihollisen linjojen takana. Tuttuun tapaan erilaisia tehtäviä käydään suorittamassa ympäri maailmaa. Vaihtelua tehtäviin on onneksi taas saatu varsin mukavasti. Tarjolla on armotonta räiskimistä, hiippailua, helikopterilla lentelyä ja niin edelleen. Ja tietenkin, mukana on suureksi internet-ilmiöksi noussut saksanpaimenkoira Riley. Riley tuo peliin ihan mukavan mausteen. Muutamassa tehtävässä koiraa päästään ohjaamaan ja osassa muita tehtäviä koiraa pystyy käskyttämään hyökkäämään vihollisten kimppuun. Systeemi on ihan toimiva ja Riley ei ainakaan yksinpelikokemusta millään tavalla huononna. Vaikka peli sijoittuu vuoteen 2023, sitä ei onneksi ole tehty turhan futuristiseksi. Kartat on totutusti melkoisia putkijuoksuja, tosin nyt muutamasta kartasta löytyy ihan oikeasti vaihtoehtoisia reittejä, joita voi hyödyntää edetessä. Graafisesti yksinpeli on vaikuttavan näköinen varsinkin PlayStation 4:llä. PlayStation 3:lla valaistusefektit, räjähdykset ja tekstuurit jäävät pahasti PlayStation 4 -version jalkoihin. Miinusta pitää antaa kampanjan lyhyydestä, sillä se on pelattu läpi noin viidessä tunnissa. Tosin, ei sitä varmaan kauan sen enempää jaksaisikaan pelata.
Voiko moninpelikartat olla liian suuria?
Moninpeli on suurin syy miksi moni Call of Duty -pelisarjan pelin ostaa. Kuten ennenkin moninpeliä on koitettu hioa entistä paremmaksi pienillä muutoksilla.Tällä kertaa kuitenkin on valitettavasti otettu hieman takapakkia. Treyarchin Call of Duty: Black Ops 2:n pilasi todella sekavat kartat ja luottoa Infinity Wardin kartantekijöille vielä löytyi, mutta valitettavasti nyt hekin menivät julkaisemaan huonoja karttoja. Suurin osa Ghostsin kartoista on aivan liian isoja ja tästä johtuen pelaajilla on liikaa reittejä liikkua, joten usein menee todella kauan aikaa ennen kuin vastustajan pelaajia edes löytää. Pientä helpotusta toi PlayStation 4:lle julkaistu Ground War -pelilista, jossa tiimien kokoja on kasvatettu, mutta se ei edelleenkään korjaa ongelmaa liian monista kulkureiteistä. Liika liikkumisen vapaus aiheuttaa sen, että vihollisia pääsee liikaa kiertämään selkään ja sivustoihin, jolloin pelaaminen on välillä turhauttavaa. 14 kartan joukosta löytyy kuitenkin muutama pieni ja keskikokoinen kartta, jota on sentään ihan mukava pelata. Mutta jos karttoja verrataan esimerkiksi Modern Warfare 3:een, hyvien karttojen määrä on pieni. Myös pelin spawnien kanssa tuntuu edelleen olevan joissain kartoissa ongelmaa, sillä usein tulee spawneja suoraan vastustajien pelaajien selkään.
Mainospuheiden mukaan kartat ovat nyt dynaamisia ja pelaajien toimet voivat muuttaa kartan luonnetta. Harvassa kartassa näin kuitenkin on. Eräs kartta tuhoutuu täysin räjähdyksen ansiosta, jonka pelaaja voi laukaista care packagesta saatavalla laukaisimella. Muuten kartoissa muuttuvat asiat on melko minimaalisia. Räjäyttämällä saa lähinnä tehtyä näköesteitä tai avattua uusia kulkureittejä. Eräässä kartassa on kuitenkin ihan tyylikäs yllätys kun lentokone syöksyy maahan. Alunperin puheet dynaamisesti muuttuvista kartoista hieman pelotti, koska Black Opseissa ne ei toimineet, mutta onneksi Ghostsin kanssa pelko osoittautui turhaksi ja muutokset eivät häiritse pelaamista.
Kauppaa Squad Pointeilla
Call of Duty Ghostsin aseiden unlock-järjestelmä on muutettu muistuttamaan Black Opsista tuttua CODPointteihin perustuvaa järjestelmää. Nyt pisteitä kutsutaan Squad Pointeiksi ja niitä saa XP:n keräämisestä, rankin nousemisesta ja Field Operationsien suorituksesta. Field Operationsit ovat tehtäviä, joita pelaaja välillä saa eliminoituaan vastustajan pelaajan ja keräämällä tämän taakseen jättämän salkun. Tehtävät ovat tyyliin suorita seuraava tappo toissijaisella aseella tai vaikkapa hypyn aikana. Field Orderin suorittamisesta saa myös Care Packagen, joka on muuten poistettu kokonaan killstreakkien listalta. Monen pelaajan iloksi, myös Death Streakit on historiaa ja niitä ei Ghostsissa nähdä.
Jotkut asiat, kuten perkit, aukeavat rankin myötä, mutta niitä pystyy avaa Squad Pointeilla. Kaikki aseet on avattavissa halutussa järjestyksessä Squad Pointeilla. Henkilökohtaisesti en järjestelmästä pidä vaikka se tasapuolisuutta peliin tuo. Vaikka aseita pelissä on paljon, tulee heti avattua ne parhaimmat ja pelattua pelkästään niillä. Oletettavasti karttojen suurentamisen johdosta Ghostsiin on tuotu uusi aseluokka rynnäkkökiväärien ja tarkkuuskiväärien väliin. Aseet ovat puoliautomaattisia, tarkkoja ja tekevät paljon vahinkoa, mutta eivät yhtä paljon kuitenkaan kuin tarkkuuskiväärit. Aseiden tulinopeus on kuitenkin nopeampi kuin tarkkuuskivääreissä. Squad Pointeilla eri aseisiin tehdään myös päivityksiä. Mahdollisia päivityksiä on paljon ja ne vaikuttavat aseen ominaisuuksiin. Listalta löytyy muun muassa äänenvaimennin, erilaisia piippuja ja tähtäimiä kuten on totuttu pelisarjan aikaisemmissa peleissä.
Ghostsiin on tuotu mukaan täysin uutena juttuna muokattavat pelihahmot. Sukupuolen lisäksi hahmon ulkonäköön vaikuttavia asioita on todella paljon valittavana. Pelihahmolle voi valita muun muassa naaman ja muokata asustuksen miellyttämään omaa silmää. Kaikki kustomointi vaihtoehdot eivät ole heti auki, vaan niitä saa unlockatua erilaisten suoritusten kautta.
Muutama uusi pelimuoto
Uusia pelimuotoja Call of Duty Ghosts tarjoaa kolme: Search & Rescue, Blitz ja Cranked. Search & Rescue muistuttaa Search & Destroyta, mutta pelaajan kuollessa jää kentälle pelaajan dog tag. Jos dog tagit kerää vihollinen, pelaaja eliminoituu kyseiseltä kierrokselta. Mutta jos dog tagit kerää oman tiimin pelaaja, kuollut pelaaja spawnaa uudelleen. Alunperin Infinity Wardilla oli ajatus, että pelimuoto korvaisi kokonaan Search & Destroyn julkisilla pelilistoilla, mutta pelaajien palautteen ansiosta myös Search & Destroy saatiin takaisin julkisiin pelilistoihin. Blitz on tuotu taas korvaamaan Capture the Flagin ja onnistuu siinä itseasiassa aika hyvin. Pelimuodossa on molemmilla joukkueilla puolustettavana piste, johon vastustajan pelaajat pyrkivät hyökkäämään. Kun hyökättävään pisteeseen päästään, tiimi saa pisteen ja pelaaja teleporttaa takaisin omaan baseen. Cranked muistuttaa Team Deathmatchia, mutta vihollisen eliminoimisen jälkeen pelaajasta tulee "cranked", jolloin juoksu nopeus kasvaa sekä tähtäys ja aseen lataaminen nopeutuu. Samalla käynnistyy 30 sekunnin laskuri, jonka aikana pelaajan täytyy saada toinen tappo, jotta laskurin aika palautuu takaisin 30 sekuntiin. Jos laskuri pääsee nollille, pelaaja räjähtää. Crankedina tehdyistä tapoista hyötyy myös tiimi, sillä niistä saa yhden pisteen sijasta kaksi pistettä.
Moninpelissä PlayStation 3 ja PlayStation 4 -versioiden välillä eroa tuntuu olevan aika vähän. Ainoat erot jotka huomaa on tarkemmat tekstuurit ja ylimääräisen roinan lentäminen ruudulla. Muuten alustojen pelit tuntuvat olevan yhtenäisiä keskenään ja moninpelissä myös PlayStation 3:n ruudunpäivitys pysyy tasaisena. Pelilistoista lötyy myös hieman eroa. Kuten aikaisemmin mainitsin, isojen tiimien Ground War löytyy vain PlayStation 4:ltä. Pelilista ei alunperin ollut silläkään saatavilla, mutta se lisättiin jälkikäteen. Ground Warin poisjättäminen taas PlayStation 3 -versiosta johtui täysin sen tehojen puutteesta.
Aloittelijaystävällistä pelailua
Ghosts tuo Call of Duty -pelisarjaan aloittelijoille hyvin sopivan pelikokonaisuuden: Squadsin. Squadsin pelimuodot perustuu pitkälti botteja vastaan pelaamiseen, jolloin vastus ei ole samaa tasoa, mitä normaalissa nettipelissä tulee vastaan. Squads sisältää neljä erilaista pelimuotoa: Squad Assault, Squad vs Squad, Safeguard ja Wargame. Kaikki muut pelimuodot paitsi Safeguard keskittyy matseihin bottien kanssa tai botteja vastaan. Mukana voi olla myös muita pelaajia joko vastustajan puolella tai samalla puolella riippuen pelimuodosta. Oman tiimi luodaan omista sotilaista. Ghostsissa ei ole enää prestigeitä kuten ennen, vaan nyt rankkia voidaan kasvattaa useammalle sotilaalle ja valita millä sotilaalla pelataan. Näitä eri sotilaita käytetään sitten Squadsissa, jolloin esim niille laitetut aseet ja perkit siirtyvät mukana peliin. Safeguard on pieni poikkeus Squadsissa. Siinä 1 - 4 pelaajaa taistelee vihollisaaltoja vastaan. Aaltojen välissä taivaalta tippuu Care Packageja, joista saa tehtävään helpotusta. Squads on ihan hyvä idea aloitteleville pelaajille, mutta kokeneemmille se on vähän turha. Aloittelevat pelaajat pääsevät sen avulla helpommin moninpeliin sisään. Squadsin pelaaminenkaan ei ole turhaa, sillä Squadsissa saavutetut XP:t siirtyy moninpelin puoelle. Vaikka botteja vastaan pelattavat pelimuodot on vähän tylsiä, Safeguardia pelaa kuitenkin välillä ihan mielellään vaihtelun vuoksi.
Pelin parasta antia, Extinction
Ehkä jopa hieman yllättäen Call of Duty Ghostsistiin on tuotu Treyarchin Call of Dutyjen Zombeja muistuttava pelimuoto: Extinction. Henkilökohtaisesti odotukset eivät olleet kovin korkealla, sillä Zombeista en ole koskaan pitänyt. Extinction onnistui kuitenkin yllättämään positiivisesti. Extictionissa maahan on hyökännyt vieraita ulkoavaruudesta ja 1-4 pelaajaa yrittää tehdä hyökkääjistä selvää. Tehtävä hoidetaan eräänlaisella poralla joka tuhoaa vihollisten pesiä. Pora sijoitetaan pesälle, jonka jälkeen poraa aletaan suojelemaan sitä vastaan hyökkääviltä vihollisilta. Mukana on myös hieman isompia pesiä, jotka estävät pelaajan pääsyn seuraavalle alueelle ja nämä pesät tuhotaan helikopterin avustuksella. Jokaisen onnistunee porauksen jälkeen pelaaja saa pisteen, jolla voi parantaa jotain pelaajan valitsemasta viidestä ominaisuudesta. Pisteitä saa myös suorittamalla pelaajille porauksen aikana annettavia tehtäviä. Ominaisuudet joihin pisteitä voi käyttää valitaan ennen kuin erä aloitetaan ja valittavana on lisäpanosten tyyppi ja muita pelaamista helpottavia apuvälineitä armoreista sentryguniin. Kaikki ominaisuudet eivät ole heti auki, vaan ne pitää avata nostamalla rankkia Extinctionissa.
Ominaisuuksien liäksi valitaan hahmoluokka, joka vaikuttaa pelaajan perusominaisuuksiin. Medic pystyy esimerkiksi parantamaan tiimikavereita ja nostamaan kaatuneita pelaajia nopeammin kun taas Engineer osaa taas korjata hajonneen poran nopeammin ja rahaa kuluu vähemmän kartalta löytyvien ansojen virittämiseen. Näiden hahmoluokkien lisäksi löytyy vielä Tank ja Weapon Specialist. Tankilla on enemmän healthia verrattuna muihin hahmoihin ja hahmoluokka tekee enemmän melee damagea. Weapon Specialistin hyödyt löytyy taas aseiden käytössä. Aseita Extincitonissa on alussa vain pistooli, mutta ensimmäisen pesän tuohomisen jälkeen päästään alueelle, josta löytyy parempia aseita. Aseet ostetaan alienien tappamisesta saatavalla rahalla.
Extinctionin pelaaminen on hauskaa hyvässä seurassa. Internetististä pelejä hakemalla peliseura on aina arpapeliä ja joskus on turhauttavaa kun heti kättelyssä näkee, ettei kyseisten pelaajien kanssa voi päästä pitkälle. Pääosin matsit ovat kuitenkin olleet ihan hyviä, vaikka loppuun asti Extinctionin olen pystynyt pelaamaan vasta kerran. Tällöin mukana oli todella hyvät pelaajat. Hahmoina jokaisella oli medicit ja lopputaisteluita helpotti kun kaikilta löytyi maksimitasolla olevat sentrygunit. Extictionin läpäisy kestää noin tunnin verran, joten pelisessioon kannattaa varata aikaa.
Pelattavuudessa oli yllättävän paljonkin eroa PlayStation 3 ja PlayStation 4 -versioiden välillä. Tiukoissa tilanteissa PlayStation 3:lla peli hyytyi melkoiseksi diashowksi ja pelaaminen oli todella vaikeaa. PlayStation 4:llä ruudunpäivitys pysyy hyvin kurissa ja pelattavuus on kohdillaan. Graafisesti Extinctionissa on jonkun verran eroja versioiden välillä, PlayStation 4:llä tekstuurit ovat paremman näköisiä ja sumuefektit näyttävät aidommilta.
Yhteenveto
Yksinpelistä jäi sen lyhyydestä huolimatta ihan hyvä fiilis, tehtäviin oli saatu hyvä tunnelma aikaiseksi ja varsinkin PlayStation 4:llä graafinen ilme oli kohdillaan. Kampanjan juonikin tuntui selkeämmältä seurata kuin pelisarjan aikaisemmissa peleissä. Todettakoon kuitenkin, ettei yksinpeli mikään mestariteos ollut, mutta kyllä sen kerran läpi pelaa mielellään. Monipeli on ottanut takapakkia liian isoilla kartoilla ja Squad Pointsien tulolla. En tiedä oliko Infinity Wardilla niin kova halu käyttää uusien konsoleiden tehot hyväksi ja näin ollen päätyivät tekemään isoja karttoja. Pelatessa näkee selkeästi, että suosikkikarttoina ovat pelin pienimmät kartat ja äänestyksissä isot kartat häviävät aina. Kustomoitavista moninpelihahmoista on annettava plussaa, kukapa ei haluaisi muokata hahmonsa ulkonäköä miellyttämään omaa silmää. Squads on ainakin itselleni täysin turha lukuunottamatta Safeguardia, mutta luultavasti jotkut voi saada iloa Squadsista saada ja pehmeän laskun Call of Dutyn moninpeliin. Ehkä hieman yllättäen Ghostsin parasta antia on Extinction ja sitä pelaa mielellään, vaikka se alkaa hieman toistamaan itseään.
Erot PlayStation 4 ja PlayStation 3 -versioiden välillä olivat yllättävän suuret. Sekä yksinpelissä, että Extinctionissa PlayStation 4 -versio pesi tehojensa avulla PlayStation 3 -version 100 - 0. Moninpelissä eroa ei niin paljon huomannut. Jos joku pohtii kannattaako Ghostsin PlayStation 3 -versio pävittää 10 eurolla PlayStaion 4 -versioon on se silloin kannattavaa, jos haluaa pelata yksinpelin läpi uudelleen ja tykkää pelata Extinctionia. Jos pelkkä moninpeli kiinnostaa, päivityksen voi hyvillä mielin jättää tekemättä.
Alla oleva arvosana on annettu PlayStation 4 -versiolle. PlayStation 3 -version arvosana olisi hieman vähemmän johtuen ruudunpäivitysongelmista Extictionissa.
Plussat [+] | Miinukset [-] |
+ Uudet pelimuodot | - Isot kartat |
+ Extinction | - Otettu liikaa mallia Black Opseista |
+ Muokattavat hahmot | - Lyhyt yksinpeli |
Arvosana: 7/10
MAINOS
MAINOS
1
19.12.2013 23:34
#1
Team: =BFP=
20.12.2013 01:05
#2
Screenshotit on otettu PS4-versiosta. Ei se oikeasti noin kamalalta näytä, mutta toi PS4:sen screenshot-työkalu ei toimi vielä kunnolla. Se pienentää ja pakkaa kuvia reilusti.
Eipä sillä väliä kun Ghostsin grafiikka kauneimmillaankin olisi ollut viimeksi huippua vuonna 2008..
20.12.2013 12:22
#3
Team: {MB}
21.12.2013 22:02
#4
CoDit oli tasan vitoseen asti kunnollisia ja niissä oli kolme kertaa isommat mapit.
1