The Crew
|
Need for Speedit tähtäimessään asettuu Ubisoft uuden The Crew -pelinsä kanssa lähtöviivalle aikeinaan ottaa haltuun kaahailupelien ykköspaikka. Auto on puunattu viimeisen päälle, renkaat lämmitetty ja moottori hakkaa punaista. Kaikki on valmista, kunnes paletti lässähtää kasaan kuin pannukakku konsanaan. Huomaat, ettei mikään yksinkertaisesti toimi. Sellainen autopeli The Crew on.
Mielikuvitus puuttuu
Pelin päähenkilö Alex on lavastettu veljensä murhasta 510-nimisen autojengin pomon ja poliisipäällikön yhteistuumin. Viiden vuoden linnassa istumisen jälkeen Alex saa mahdollisuuden korjata kokemansa vääryydet ja asettaa lavastuksesta vastanneen kaksikon vastuuseen teoistaan. Sitä varten Alexin pitää tietysti ensin soluttautua kyseiseen autojengiin ja kivuta aivan sen huipulle. Kuinka omaperäistä.
Toistakymmentuntinen taival koostuu lukemattomista kisoista ja sivutehtävistä, jotka käytännössä toistavat samaa kaavaa koko ajan. Voita kisa, tuhoa vastustajan auto, aja poliiseja karkuun, kuljeta auto paikasta A paikkaan B, jne. Tehtäviä onnistuneesti suoritettaessa saa mainetta ja kunniaa, minkä avulla yhä korkeammalla olevat jengin jäsenet huomaavat pelaajan olemassaolon. Tehtävissä menestymisen mukaan autoon saa uusia osia.
Osia voi keräillä myös sivutehtävistä. Niissä saatetaan esimerkiksi pujotella liikenteen seassa, ajaa tiellä mahdollisimman kovaa tai hypätä hyppyristä mahdollisimman pitkälle. Kaikki on tuttuja jo muista peleistä. Tehtävissä ylipäätänsä ei mielikuvitukselle ole liiemmin annettu tilaa.
Tehtävistä ärsyttävimpiä ovat takaa-ajot ja kohteen tuhoamiset. Takaa-ajotehtävissä poliisiautot tuntuvat painavan raskaan tankin verran, sillä niiden kiilaaminen ei millään onnistu, mutta kunnolla törmätessä ne silti hajoavat. Jos oma auton päästää hetkeksikään pysähtymään, on edessä pidätys, vaikka olisi vain peruuttamassa ja vaihtamassa suuntaa. Ainoa keino voittaa on tehdä jatkuvia suunnanmuutoksia ja ajaa karkuun, sillä poliisit eivät näemmä osaa kääntyä risteyksissä.
Kohteen tuhoamistehtävissä epäreilu tekoäly pääsee loistamaan. Kohteen nopeus vaihtelee mummovauhdista äänennopeuteen ilmeisen satunnaisesti, mikä tekee siihen törmäämisestä hyvin tuskallista. Vastustajalla ei myöskään ole mitään vaikeuksia pysyä reitillään, mutta pelaajalla ei samaa etua tietysti ole, vaan jokainen maaston epätasaisuus tai fyysinen este on potentiaalinen tehtävän onnistumisprosentin murskaaja.
Näennäisesti hauskinta on se, että samaa tuhoamistehtävää saattaa joutua hinkkaamaan kymmeniä kertoja vailla minkäänlaista onnistumismahdollisuutta. Ja sitten sen saa läpi heti ensimmäisessä mutkassa, kun vastus sattuu ajamaan aiempaa hiljempaa, jolloin kunnon kylkikolarin aiheuttaminen on helpompaa kuin punaisia päin ajaessa.
Kulissina avoin maailma
Matkalla seuraa pitämässä on nippu hyviksiä, jotka huutelevat ohjeita ja kilpailujen koordinaatteja autoradion välityksellä. Välillä viestit vievät tarinaa eteenpäin, mutta enimmäkseen pelaajaa vain hoputetaan tai kritisoidaan, kun kohteeseen ei pelin mielestä selvitty riittävän nopeasti. Tuntuu nurinkuriselta ajatukselta luoda hieno ja laaja maailma ja sitten painostaa pelaajaa etenemään tiukasti tarinan raameissa.
Avointa maailmaa ei muutenkaan juuri hyödynnetä. Alusta asti pystyy kyllä huristelemaan länsirannikolta itärannikolle, mutta kaupungeissa ei voi tehdä mitään ennen kuin tarina on sinne johdattanut. Miten kivaa olisikaan ollut, jos pelaaja saisi itse valita etenemisjärjestyksen kaupunkien valtaamisessa tai pystyisi edes suorittamaan joitakin kilpailuja siellä heti alkuun.
Graafisesti peli on ihan ok, paikoitellen jopa ihan näyttävä. Äänet ja dialogit puolestaan ovat aika karmeat, samoin törmäysfysiikka. Puita päin ajaessa auto vain kimpoaa sivuun kuin flipperissä konsanaan ja muiden autojen kanssa käy yleensä samoin. Ainoastaan suora törmäys johtaa kolariin. Dialogista puuttuu fiilis tyystin ja autoissa käytävät keskustelut kuulostavat ihan studionauhoituksilta - mitä ne todennäköisesti ovatkin.
Ei se vaan toimi
Sen vähäisenkin pelifiiliksen kadottaa pelin luokaton käyttöliittymä, joka tursuilee ylimääräistä - ja tarpeetonta - tietoa, eikä johdata pelaajaa oikeaan suuntaan. Etenemistä tauottavat toistuvat lataamiset, jotka vähitellen alkavat rasittamaan ihan toden teolla. Vaikkapa tehtävien välisillä siirtymillä kun tulee suorittaneeksi sivuhaasteen, päättää peli katkaista etenemisen ladatakseen jotain muutaman sekunnin ajan. Tuossa välissä auto tietysti on pysäytetty ja yleensä vielä siirretty vähän eri kohtaan tiellä, mikä inhottavasti katkaisee hyvän huristelufiiliksen.
Maailmassa etenemisen kanssa lataamistauoilla ei ole mitään tekemistä, sillä niitä ei tule, jos ei käynnistä tehtäviä. Välttely on vain kovin hankalaa, kun koko tien leveän käynnistyspisteen päältä ajaessa sivutehtävät alkavat automaattisesti.
Yhteenveto
The Crewllä olisi aineksia vaikka mihin. Peliä suunniteltaessa tavoitteet ovat olleet oikeanlaiset, toteutus on vain epäonnistunut melkein joka asiassa. Graafisesti peli on ihan jees, mutta käsittämättömän epäennustettava fysiikkamoottori ja epäreilu tekoäly tekevät jokaisesta pelisessiosta kärsimysnäytelmän. Tilannetta eivät lainkaan paranna turhaa informaatiota pursuava käyttöliittymä, itseääntoistava sisältö ja kliseitä pursuava tarina. Autojen paranteleminenkin on tarpeettoman hankalaa, vaikka sen jos minkä tulisi olla aivan sitä ydinsisältöä.
Olisin mielelläni antanut The Crewlle hyvät pisteet, uudet konsolit kun kovasti kaipaisivat hyvää autopeliä. Tällaisenaan se vain on kaukana hyvästä, mikä tarkoittaa sitä, että myös sinun tulee pysyä kaukana siitä. Ellet sitten ole rautahermoinen tuunauksenystävä, joka ei sorru pahoinpitelemään ohjaintaan vaikka samaa tehtävää joutuisi yrittämään joitakin kymmeniä kertoja.
Plussat [+] | Miinukset [-] |
+ Grafiikat + Konsepti | - Toteutus - Fysiikat - Huijaava tekoäly - Juoni |
Arvosana: 5/10
MAINOS
MAINOS
1
11.01.2015 15:31
#1
11.01.2015 17:03
#2
Olisit pelannut pelin edes PC:llä :D Mitä tälle sivustolle on tapahtunut kun arvostelut ovat nykyään tehty konsoliversioista!!!? Itselleni The Crew on vuoden arcade autopeli 2014 ja tiedän muitakin jotka siitä pitävät. Momo racing wheel and pedals <3
Mites The Crew PC-versio eroaa konsoleista muutoin kuin Uplay-DRM ja kattavammalla ohjaintuella? Vastaanotto ei vaikuta olleen yleisellä tasolla konsoleitakaan parempi (Steam reviews, Metacritic), mutta mielipidekynnyksellä ollessa en tietenkään kiistä.
Viime aikoina arvosteluja on kyllä tehty konsoleille paljon, mutta aktiivisia kirjoittajia uupuu edelleen ja toki PC-peliarvostelutkin ovat tervetulleita. Viimeisin arvosteltu PC-peli on Borderlands: The Pre-Sequel.
11.01.2015 19:00
#3
Steamissa arvio on edelleen enimmäkseen myönteinen :)
Metacriticissa PC-versio on siinä 72 pisteessä, joka on mielestäni hyvä pistemäärä.
P.S.
Pelin fysiikka on mitä on, koska kyseessä on arcade peli...ei simulaatio. Tuntuu kyseinen seikka unohtuneen monelta arvostelijalta.
Olisit pelannut pelin edes PC:llä :D Mitä tälle sivustolle on tapahtunut kun arvostelut ovat nykyään tehty konsoliversioista!!!? Itselleni The Crew on vuoden arcade autopeli 2014 ja tiedän muitakin jotka siitä pitävät. Momo racing wheel and pedals <3
Mites The Crew PC-versio eroaa konsoleista muutoin kuin Uplay-DRM ja kattavammalla ohjaintuella? Vastaanotto ei vaikuta olleen yleisellä tasolla konsoleitakaan parempi (Steam reviews, Metacritic), mutta mielipidekynnyksellä ollessa en tietenkään kiistä.
Viime aikoina arvosteluja on kyllä tehty konsoleille paljon, mutta aktiivisia kirjoittajia uupuu edelleen ja toki PC-peliarvostelutkin ovat tervetulleita. Viimeisin arvosteltu PC-peli on Borderlands: The Pre-Sequel.
11.01.2015 19:15
#4
Pelin fysiikka on mitä on, koska kyseessä on arcade peli...ei simulaatio. Tuntuu kyseinen seikka unohtuneen monelta arvostelijalta.
Eihän GTA V:kään simulaatio ole, mutta siinä ainakin fysiikat on silti varsin kohdallaan.
Kyllä sen ymmärtää, että kompromisseja täytyy tehdä pelattavuuden eteen. Mutta silloin kun kokonaisuus kärsii, on kompromissi ollut huono.
Mielestäni arcade ei ole sama kuin huono fysiikkamallinnus. On hyviä arcade-pelejä, joissa pelimaailman lainalaisuudet toimii oletettavissa olevan linjan mukaisesti. Puista sivuun kimpoaminen ja hajoamattomiin aitoihin törmääminen on jotain muuta.
11.01.2015 19:28
#5
Mitä juoneen tulee niin mielestäni se on niin hyvä kuin tällaisessa pelissä voikaan olla. Aika hankalaa on lähteä miettimään parempaa juonta tämän tyyliseen kaahailuun. Onneksi tekijät ovat edes tuollaisen juonen laittaneet eivätkä olleet tyytyneet pelkästään ura juoneen, jossa ainoa päätarkoitus on olla se #1. Myös huonompi ratkaisu olisi ollut vain keskittyä moninpeliin ja jättää yksinpeli kokonaan pois :)
Pelin fysiikka on mitä on, koska kyseessä on arcade peli...ei simulaatio. Tuntuu kyseinen seikka unohtuneen monelta arvostelijalta.
Eihän GTA V:kään simulaatio ole, mutta siinä ainakin fysiikat on silti varsin kohdallaan.
Kyllä sen ymmärtää, että kompromisseja täytyy tehdä pelattavuuden eteen. Mutta silloin kun kokonaisuus kärsii, on kompromissi ollut huono.
Mielestäni arcade ei ole sama kuin huono fysiikkamallinnus. On hyviä arcade-pelejä, joissa pelimaailman lainalaisuudet toimii oletettavissa olevan linjan mukaisesti. Puista sivuun kimpoaminen ja hajoamattomiin aitoihin törmääminen on jotain muuta.
12.01.2015 23:45
#6
Olisit pelannut pelin edes PC:llä :D Mitä tälle sivustolle on tapahtunut kun arvostelut ovat nykyään tehty konsoliversioista!!!? Itselleni The Crew on vuoden arcade autopeli 2014 ja tiedän muitakin jotka siitä pitävät. Momo racing wheel and pedals <3
Oli pakko lainata peliä torrentti sivulta ja pelasin pc:llä läpi ja en huomannut kyllä oikestaan mitään eroa ps4 version kanssa minkä omistan... antaisin pelille saman arvosanan 5/10 ei mikään ihmeelisen kummalinen tuli ja meni peliksi voisi sanoa :)
1