On aika koota yhteen Assembly Winterin hyvät ja huonot puolet. Mistä me pidimme ja missä kaikessa koimme olevan parantamista, siitä saat selvää pian. WASM13 oli kuitenkin monelta osin onnistuneempi tapahtuma kuin mitä viime vuoden jälkeen tapahtuneiden muutosten perusteella olisi saattanut odottaa.
Näin tuomiomme jaettiin. Kohdat eivät ole missään tietyssä järjestyksessä.
SEUL oli järkännyt Pro-pelaajille tarkoitetun lounge-tilan, jossa tarjoiltiin juotavaa ja naposteltavaa. Sohvilla löhöten saattoi seurata striimejä ja valmistautua seuraavaan matsiin. Idea: Loistava. Toteutus: Hyvä. Ne pelaajat, jotka tilasta tiesivät, olivat siihen todella tyytyväisiä. Aivan kaikkien korviin tieto ei ilmeisesti kiirinyt, sillä omien vierailujeni aikaan siellä ei pelaajia näkynyt. SEUL olisi myös voinut käyttää tilaisuuden paremmin hyödyksi ja tuoda toimintaansa voimakkaammin esille.
Aiemmilla Assemblyilla yksi merkittävimmistä ongelmista katsojan kannalta on ollut se, että selostettua pelikuvaa on ollut vain yhdestä pelistä kerrallaan. Tämän vuoden Wintereillä oma lähetyksensä oli jokaiselle suuremmalle pelille, jolloin jotain seurattavaa oli liki koko ajan. Eikä selostajissakaan ollut moittimista.
Kaiken maailman mix-tiimeistä, vaihtuneista lineupeista ja hassunhauskoista klaanien nimistä huolimatta CS:GO-turnaus tarjosi viihdyttävää seurattavaa alusta loppuun asti. Voittajatiimistä ei voinut olla varma kuin vasta ratkaisevan roundin jälkeen, sillä useankin pisteen johtoasema saattoi kääntyä tappioksi. Turnauksen top 2 oli omalla tasollaan, mutta selviä ylijuoksuja ei nähty.
Perjantai-illan yllätyksenä ollut Iron Sky oli positiivinen sellainen. Kesken lanien ei olla totuttu katsomaan täysimittaista elokuvaa, varsinkaan teeman mukaisesti pukeutuneiden hahmojen pohjustamana, mutta Assyilla niin tehtiin. Ainoastaan ajankohdan olisi voinut valita paremmin eli ei kesken Pro-turnauksen. Winter-tapahtuma kun on pelejä varten, eikä leffa saisi mennä edelle.
Mitäpä olisivat lanit ilman ongelmia. Jostain syystä perjantaina tapahtuman verkkopiuhat huusivat hoosiannaa, kun tiedonsiirtokapasiteetin ylärajoilla kiikuttiin koko ajan. Tästä seurasi inhottavan pitkät vasteajat ja surkeat latausnopeudet. Liekö tapahtumavierailla jääny waret päälle?
Mikä siinä on, ettei Pro-turnaukseen voida asennoitua Pro-maisesti. Näiden pelaajien pitäisi olla Suomen parhaita, mutta paikalle ilmestytään joko harjoittelematta, uudella kokoonpanolla, myöhässä tai muuten vaan ei oteta hommaa tosissaan. Kännissä ja läpällä -asenteesta voisi pikkuhiljaa irrottautua, jos pelaamisesta meinataan saada vakavasti otettavaa. Kuten Jarmokin kirjoitti, sponsorit hakevat nimenomaan positiivista näkyvyyttä. Menestys on toissijainen asia.
Winteriä mainostetaan pelitapahtumana, mutta turnausten seuraaminen ei ole vieläkään niin helppoa kuin sen pitäisi olla. Screenillä voisi aivan hyvin näyttää koko ajan suoria lähetyksiä turnauksista ja taukojen aikana pyörittää kohokohtia. Lauantain finaalien katsojamäärästä näkee, että matsit kiinnostavat, jos niiden ääreen löytää. Lohkovaiheen aikana siihen joutuu näkemään liikaa vaivaa aikataulujen selvittämisen ja striimin kaivamisen kanssa. Tehdään tapahtumasta helppo konepaikattomalle vierailijallekin, joka voisi viettää koko päivän katsomossa seuraten turnausten etenemistä. Iron Skyn näkee kotonakin. Tällaiset päivävierailijat voisivat olla tapa kasvattaa tapahtuman tulojakin?
Kaapelitehdas ei ole kovin kummoinen paikka järjestää laneja. Tilat ovat ahtaat, parkkipaikat häkellyttävän kalliita ja maksullisia pitkälle iltaan asti. Konepaikatkin olivat kaikki myytyjä, joten olisiko aika katsella uusi sijainti?
Turnauksissa pyörivät samat nimet kerrasta toiseen ja StarCraft 2 -turnaukseenkin osallistui lopulta vain 13 pelaajaa. Tässäkö kaikki, joita tosipelaaminen kiinnostaa? Tämä on kannustushuuto turnausjärjestäjille ottamaan mukaan enemmän osallistujia ja kutsuhuuto turnausneitsyille nettipelaajille tulemaan rohkeasti mukaan laneille. Kokemus se on lohkovaiheessa ulosjääminenkin ja laneilla tulee tutustuttua kanssapelaajiin. Eikä siellä niin paljoa tyttöjä ole, että pöpöjä tarvitsisi pelätä.
CS-turnauksen adminit ovat saaneet viimeisen päivän aikana runsaasti ruskeata loskaa niskaansa, mutta osittain aiheestakin. Turnausjärjestelyitä ei oltu hoidettu kunnolla, jolloin klaanien valmisteluihin ei jäänyt tarpeeksi aikaa. Sitten kun aikataulusta myöhästeltiin, ruvettiin hätäilemään seuraavien matsien aloittamisen kanssa. Kaiken huippu oli salaman käytön kieltäminen ja matsien seuraamisen kieltäminen ikkunan puoleisten koneiden takana. Eihän tässä ollakaan oltu laneilla mukana kuin vasta jotain neljä vuotta, eikä koskaan kukaan pelaaja ole maininnut, että läsnäolo tai kuvaaminen häiritsisi. Sen verran meiltäkin löytyy järkeä, että osataan olla vaikuttamatta matsien kulkuun.
Jostain syystä Assyilla huomioidaan vain yksi media, vaikka mekin siellä olemme olleet pitkään mukana. Assemblyjen nettisivuilla, turnaussivulla tai screenillä media-otsikon alla meitä ei näy, pyynnöistä huolimatta. Selostuksia me toki ei tehdä, kun ne vuonna 2010 meiltä Assyjen osalta kiellettiin ja taidettaisiinpa sillä saralla muutenkin jäädä jalkoihin tiloja jaettaessa. Siitä huolimatta kaikin mahdollisin keinoin laneista aina kerrotaan ja uutisoidaan.
Mahdottoman helppoa ei ole tosiaan tilojen kanssa, mutta sentään sellaiset lopulta saatiin. Viime vuonna ei istuttu missään, nyt muun lanikansan seassa. Olisi siellä yläkerrassa yhdelle pöydälle ollut tilaa.
Suomalaiset toimijat ja pelistudiot olivat loistavasti esillä. Lähes koko ohjelma rakentui kotimaisten tahojen tuoman sisällön päälle, eikä naapurimaan DICE:nkään esitys siitä kauaksi liipannut. Osataan me tehdä asiat itsekin!
"Assembly rakastaa kaikkia". Kävijöitä oikein houkuteltiin tulemaan mukaan ja vähän irroittelemaan. Harlem Shake, Pelitalo, Battlefield 3, Iron Sky, Clash of Clans, mobiilipelit, peliselostukset, jne. Erittäin monipuolista!
Aivan mielettömät huudot päällä koko turnauksen ajan ja matsitkin olivat todella tasaisia. Hieno skene!
Ainoa Suomen huipuista, joka jaksaa ottaa pelinsä vielä tosissaan. Harjoittelumotivaatiota löytyy, vaikkei HotS olekaan vielä täällä. Siitä seurauksena jälleen voitto Naamasta ja viimeistään tässä vaiheessa nimitys Suomen parhaaksi.
Pojat määrittävät turnauksen tahdin, vaikka pelaisivat sekaporukassakin. Näyttävät yksilösuoritukset ratkaisivat tärkeitä kierrosvoittoja.
Ruotsalainen Cyrox on ollut yleensä kansainvälisissä turnauksissa top 32 tai tippunut jo lohkoissa pois, mutta päätyi Tekken-turnauksessa neljänneksi tiputtaen todella kovia pelaajia, mm. Ruotsin top 2:een kuuluvan Bobin.
Pro-turnausten ainoaksi ulkomaalaisedustukseksi jäänyt norjalaistiimi taisteli tiensä pronssille ja rahapalkinnoille. Plussaa myös siitä, että jaksoivat tänne asti tulla, vaikkei palkintorahoilla luultavasti kateta kokonaan edes matkakustannuksia.
Mies hoitaa ties miten montaa peliturnausta, SEUL:n edustusta sekä huolehtii muista juoksevista asioista ja silti ehtii yhtä aikaa tekemään meille haastatteluita. Huh!
Näin tuomiomme jaettiin. Kohdat eivät ole missään tietyssä järjestyksessä.
+ SEULin lounge
SEUL oli järkännyt Pro-pelaajille tarkoitetun lounge-tilan, jossa tarjoiltiin juotavaa ja naposteltavaa. Sohvilla löhöten saattoi seurata striimejä ja valmistautua seuraavaan matsiin. Idea: Loistava. Toteutus: Hyvä. Ne pelaajat, jotka tilasta tiesivät, olivat siihen todella tyytyväisiä. Aivan kaikkien korviin tieto ei ilmeisesti kiirinyt, sillä omien vierailujeni aikaan siellä ei pelaajia näkynyt. SEUL olisi myös voinut käyttää tilaisuuden paremmin hyödyksi ja tuoda toimintaansa voimakkaammin esille.
+ runsas striimitarjonta
Aiemmilla Assemblyilla yksi merkittävimmistä ongelmista katsojan kannalta on ollut se, että selostettua pelikuvaa on ollut vain yhdestä pelistä kerrallaan. Tämän vuoden Wintereillä oma lähetyksensä oli jokaiselle suuremmalle pelille, jolloin jotain seurattavaa oli liki koko ajan. Eikä selostajissakaan ollut moittimista.
+ tasainen CS:GO-turnaus
Kaiken maailman mix-tiimeistä, vaihtuneista lineupeista ja hassunhauskoista klaanien nimistä huolimatta CS:GO-turnaus tarjosi viihdyttävää seurattavaa alusta loppuun asti. Voittajatiimistä ei voinut olla varma kuin vasta ratkaisevan roundin jälkeen, sillä useankin pisteen johtoasema saattoi kääntyä tappioksi. Turnauksen top 2 oli omalla tasollaan, mutta selviä ylijuoksuja ei nähty.
+ Iron Sky
Perjantai-illan yllätyksenä ollut Iron Sky oli positiivinen sellainen. Kesken lanien ei olla totuttu katsomaan täysimittaista elokuvaa, varsinkaan teeman mukaisesti pukeutuneiden hahmojen pohjustamana, mutta Assyilla niin tehtiin. Ainoastaan ajankohdan olisi voinut valita paremmin eli ei kesken Pro-turnauksen. Winter-tapahtuma kun on pelejä varten, eikä leffa saisi mennä edelle.
- hidas netti perjantaina
Mitäpä olisivat lanit ilman ongelmia. Jostain syystä perjantaina tapahtuman verkkopiuhat huusivat hoosiannaa, kun tiedonsiirtokapasiteetin ylärajoilla kiikuttiin koko ajan. Tästä seurasi inhottavan pitkät vasteajat ja surkeat latausnopeudet. Liekö tapahtumavierailla jääny waret päälle?
- pelaajien asenneongelmat
Mikä siinä on, ettei Pro-turnaukseen voida asennoitua Pro-maisesti. Näiden pelaajien pitäisi olla Suomen parhaita, mutta paikalle ilmestytään joko harjoittelematta, uudella kokoonpanolla, myöhässä tai muuten vaan ei oteta hommaa tosissaan. Kännissä ja läpällä -asenteesta voisi pikkuhiljaa irrottautua, jos pelaamisesta meinataan saada vakavasti otettavaa. Kuten Jarmokin kirjoitti, sponsorit hakevat nimenomaan positiivista näkyvyyttä. Menestys on toissijainen asia.
- Pelilähetyksiä voisi näyttää enemmänkin
Winteriä mainostetaan pelitapahtumana, mutta turnausten seuraaminen ei ole vieläkään niin helppoa kuin sen pitäisi olla. Screenillä voisi aivan hyvin näyttää koko ajan suoria lähetyksiä turnauksista ja taukojen aikana pyörittää kohokohtia. Lauantain finaalien katsojamäärästä näkee, että matsit kiinnostavat, jos niiden ääreen löytää. Lohkovaiheen aikana siihen joutuu näkemään liikaa vaivaa aikataulujen selvittämisen ja striimin kaivamisen kanssa. Tehdään tapahtumasta helppo konepaikattomalle vierailijallekin, joka voisi viettää koko päivän katsomossa seuraten turnausten etenemistä. Iron Skyn näkee kotonakin. Tällaiset päivävierailijat voisivat olla tapa kasvattaa tapahtuman tulojakin?
- Sijainti
Kaapelitehdas ei ole kovin kummoinen paikka järjestää laneja. Tilat ovat ahtaat, parkkipaikat häkellyttävän kalliita ja maksullisia pitkälle iltaan asti. Konepaikatkin olivat kaikki myytyjä, joten olisiko aika katsella uusi sijainti?
- Lisää pelaajia
Turnauksissa pyörivät samat nimet kerrasta toiseen ja StarCraft 2 -turnaukseenkin osallistui lopulta vain 13 pelaajaa. Tässäkö kaikki, joita tosipelaaminen kiinnostaa? Tämä on kannustushuuto turnausjärjestäjille ottamaan mukaan enemmän osallistujia ja kutsuhuuto turnausneitsyille nettipelaajille tulemaan rohkeasti mukaan laneille. Kokemus se on lohkovaiheessa ulosjääminenkin ja laneilla tulee tutustuttua kanssapelaajiin. Eikä siellä niin paljoa tyttöjä ole, että pöpöjä tarvitsisi pelätä.
- Yli-innokkaat CS:GO-adminit
CS-turnauksen adminit ovat saaneet viimeisen päivän aikana runsaasti ruskeata loskaa niskaansa, mutta osittain aiheestakin. Turnausjärjestelyitä ei oltu hoidettu kunnolla, jolloin klaanien valmisteluihin ei jäänyt tarpeeksi aikaa. Sitten kun aikataulusta myöhästeltiin, ruvettiin hätäilemään seuraavien matsien aloittamisen kanssa. Kaiken huippu oli salaman käytön kieltäminen ja matsien seuraamisen kieltäminen ikkunan puoleisten koneiden takana. Eihän tässä ollakaan oltu laneilla mukana kuin vasta jotain neljä vuotta, eikä koskaan kukaan pelaaja ole maininnut, että läsnäolo tai kuvaaminen häiritsisi. Sen verran meiltäkin löytyy järkeä, että osataan olla vaikuttamatta matsien kulkuun.
- Vain yksi virallinen media
Jostain syystä Assyilla huomioidaan vain yksi media, vaikka mekin siellä olemme olleet pitkään mukana. Assemblyjen nettisivuilla, turnaussivulla tai screenillä media-otsikon alla meitä ei näy, pyynnöistä huolimatta. Selostuksia me toki ei tehdä, kun ne vuonna 2010 meiltä Assyjen osalta kiellettiin ja taidettaisiinpa sillä saralla muutenkin jäädä jalkoihin tiloja jaettaessa. Siitä huolimatta kaikin mahdollisin keinoin laneista aina kerrotaan ja uutisoidaan.
Mahdottoman helppoa ei ole tosiaan tilojen kanssa, mutta sentään sellaiset lopulta saatiin. Viime vuonna ei istuttu missään, nyt muun lanikansan seassa. Olisi siellä yläkerrassa yhdelle pöydälle ollut tilaa.
+ Kotimaisuus
Suomalaiset toimijat ja pelistudiot olivat loistavasti esillä. Lähes koko ohjelma rakentui kotimaisten tahojen tuoman sisällön päälle, eikä naapurimaan DICE:nkään esitys siitä kauaksi liipannut. Osataan me tehdä asiat itsekin!
+ Ohjelmatarjonta
"Assembly rakastaa kaikkia". Kävijöitä oikein houkuteltiin tulemaan mukaan ja vähän irroittelemaan. Harlem Shake, Pelitalo, Battlefield 3, Iron Sky, Clash of Clans, mobiilipelit, peliselostukset, jne. Erittäin monipuolista!
+ Tekken hype!
Aivan mielettömät huudot päällä koko turnauksen ajan ja matsitkin olivat todella tasaisia. Hieno skene!
+ Welmu (StarCraft 2)
Ainoa Suomen huipuista, joka jaksaa ottaa pelinsä vielä tosissaan. Harjoittelumotivaatiota löytyy, vaikkei HotS olekaan vielä täällä. Siitä seurauksena jälleen voitto Naamasta ja viimeistään tässä vaiheessa nimitys Suomen parhaaksi.
+ Curse.EU:n porukka (Counter-Strike: Global Offensive)
Pojat määrittävät turnauksen tahdin, vaikka pelaisivat sekaporukassakin. Näyttävät yksilösuoritukset ratkaisivat tärkeitä kierrosvoittoja.
+ Cyrox (Tekken)
Ruotsalainen Cyrox on ollut yleensä kansainvälisissä turnauksissa top 32 tai tippunut jo lohkoissa pois, mutta päätyi Tekken-turnauksessa neljänneksi tiputtaen todella kovia pelaajia, mm. Ruotsin top 2:een kuuluvan Bobin.
+ partyastronauts (CS:GO)
Pro-turnausten ainoaksi ulkomaalaisedustukseksi jäänyt norjalaistiimi taisteli tiensä pronssille ja rahapalkinnoille. Plussaa myös siitä, että jaksoivat tänne asti tulla, vaikkei palkintorahoilla luultavasti kateta kokonaan edes matkakustannuksia.
+ rauhiz
Mies hoitaa ties miten montaa peliturnausta, SEUL:n edustusta sekä huolehtii muista juoksevista asioista ja silti ehtii yhtä aikaa tekemään meille haastatteluita. Huh!
MAINOS
MAINOS
1
25.02.2013 23:05
#1
25.02.2013 23:17
#2
25.02.2013 23:19
#3
Itsehän pidin todella kovasti. Ensimmäistä kertaa olin ja kesällä tulen takuu varmasti! Huonoja puolia olivat ne että eSports ei ollut tarpeeksi hyvin esillä (ainakin ennen assyja) sekä roskiksia ei oikein löytynyt. Muuten kaikki oli aika hyvin.
Roskisongelma totta joo, oli jossain vaiheessa mielessäkin, että mainitsisin tässä. Käytävän varrella niitä oli ihan hyvin, mutta ei pöytien päissä tai muualla tapahtuma-alueella.
25.02.2013 23:34
#4
25.02.2013 23:46
#5
26.02.2013 02:43
#6
ainoot mitä tuli seurattua oli loli ja kyllä välillä selostajissa oli pahastikki moittimista... jos eivät edes tietä mitä itemit / skillit / champit tekee ni derpderp
Team: [AnVl]
26.02.2013 21:11
#7
26.02.2013 23:11
#8
Sama koskee CSGO selostajia jos on selostanut 1.6 ajoilta asti niin eiköhän sitä ne käytetyimpien paikkojen nimet pitäisi olla jo tiedossa. :| Vai eikö he saa käyttää niitä?
Näin ko. turnauksen selostajana en malta olla puuttumatta tähän. Jos palautteesi koskee finaalia, niin niitä paikannimiä ei voi käyttää sellaisenaan, koska pelaajat kuulevat selostuksen. Mikäli selostuksessa mainitsee viiden kaverin juoksevan banaanissa, niin minneköhän se kranaattisade lentää.
Muuten omasta mielestäni Juhan kanssa käytimme hyvinkin pitkälti ns. "oikeita" paikannimiä. Toki monista paikoista on montaa eri nimeä olemassa. Tästä syystä saattaa olla, ettei juuri joku peliporukka tunnista omaa termistöään.
Mutta koska haluan edelleen kehittyä selostajana, niin otan toki kaiken konkreettisen ja rakentavan palautteen vastaan, eli mitkä paikannimet menivät pieleen?
Terveisin,
Teemu "wabbit" Hiilinen
1