Peace through power!
Tervetuloa lukemaan C&C.fi:n "The Making Of..."-artikkelin toista osaa. Mikäli jotenkin satuit missaamaan edellisen osan, voit lukea sen täältä.
Nykyinen DVD-formaatti ja sen jatkajat ovat olleet elokuvateollisuudelle ihanteellisia siinä mielessä, että ne ovat mahdollistaneet niin kutsutun lisämateriaalin julkaisun todella helpoksi. Monissa julkaisuissa tulee mukana paitsi traileri, ohjaajan kommenttiraita ja jonkinlainen featurette, myös yhä useammin kooste piloille menneistä otoksista ja - ennen kaikkea - poistettuja kohtauksia.
Mutta mikä saa ohjaajan poistamaan jotakin tiettyjä pätkiä? Useimmiten syynä ovat elokuvan pacingin ("vauhti", jolla leffa etenee) kärsiminen tai se, että nämä kohtaukset tuovat mukaan ehkäpä jo jossain määrin turhan tarkkaa informaatiota, josta ei lopulta ole mitään hyötyä kokonaisuuden kannalta. Joidenkin kohtausten on myös katsottu olevan jopa jonkinlaisessa ristiriidassa lopullisen kokonaisuuden kanssa tai ne ovat vieneet liikaa tilaa - perinteiset leffathan eivät kovin usein ylitä kahta ja puolta tuntia kestoltaan.
Kaikki nämä syyt pätevät myös C&C.fi:n osioiden poistettuun materiaaliin, ja tämän artikkelin tehtävä on olla se lisämateriaalia sisältävä bonuslevy.
Hyvät naiset ja herrat, saanko esitellä: C&C.fi:n peliosioiden poistettu materiaali - kommenttiraidalla!
---
Kenraali Snikunovits toivottaa kaikki tervetulleiksi lukemaan ylijäämä.txt:tä. Tämä tiedosto sisältää kaiken poistetun materiaalin C&C1:n, RA1:n, C&C2:n, ja RA2:n osioiden teksteistä. Kaikki tekstit on kirjoitettu Notepadilla (= epic win) ja ne sisältävät myös kaikki visuaaliset avunannot (kuten yhtäsuuruusmerkeillä ja tavuviivoilla väsätyt alleviivaukset) sellaisenaan. Nämä näkyvät parhaiten Fixedsys-nimisellä fontilla, mutta eivät millään muulla, minkä vuoksi ne näyttävät näillä sivuilla puutteellisilta.
Mukana ovat todellakin vain ne osuudet, jotka on karsittu pois. Jos osa teksteistä näyttää siltä, kuin niistä puuttuisi jotakin alusta, välistä tai lopusta, näin varmaan myös on.
Varhaisimmat tekstit, C&C1 ja RA1, olivat alun perin rakenteeltaan jossain määrin erilaisia: "tiedot"-osion teksti sisälsi tietysti juoniselostuksen, mutta myös eräänlaisen tiivistyksen pelin saamasta vastaanotosta sekä featureista. Sama koski lisälevyjä. Myös C&C1:n FAQ:sta löytyvät ohjeet pelien asettamisesta XP-yhteensopiviksi olivat aluksi mukana "tiedot"-osiossa. Jouduin myöhemmin karsimaan näitä tekstejä kun älysin tutkia sisarsivujamme ja sitä, miten pelien "tiedot"-osio oli niissä hoidettu.
Mutta nyt asiaan. Aluksi poistettuja kohtia Tiberian-jatkumon pelien "tiedot"-osioista!
- TIEDOT -
COMMAND & CONQUER: TIBERIAN DAWN
--------------------------------
Ilmestyessään vuonna 1995 Command & Conquer lujitti Westwoodin aikaisemmin kehittämän Dune II:n valamaa perustusta reaaliaikaisten kevytstrategiapelien genrelle. C&C saavutti valtaisan suosion ja sai lukuisan määrän positiivisia peliarvosteluja. Aikanaan erikoisesti kahdella CD-levyllä julkaistu peli - toinen levy GDI:n kampanjalle, toinen Nodin - sisältää oikeilla näyttelijöillä toteutettuja käskynjakovideoita ja välianimaatioita, digitaalisessa muodossa olevaa musiikkia MIDI-synteesin sijasta sekä mahdollisuuden valita ajoittain vaihtoehtoisia tehtäviä. Myös molempien osapuolien kampanja johtaa erilaiseen lopetukseen. Pelialueina ovat GDI:n kampanjassa vihertävä ja lehtimetsäinen Eurooppa, Nodin kampanjassa karu Afrikka savanneineen. Vaihtoehtoiset kentät poislukien tehtäviä on yhteensä noin 28, joista GDI:llä on 15 tehtävää ja Nodilla 13. Pelin ulkoasu on luonteeltaan high-tech-suuntainen joka tavalla, myös alkuperäisen Dos-version asennusohjelmaa myöten, mitä on kehuttu tyylikkäimmäksi ja viihdyttävimmäksi setupiksi koskaan. Äänimaailma tuo mieleen 80-luvun äijäelokuvien yliampuvat Hollywood-ääniefektit ja Frank Klepackin säveltämä soundtrack on jäänyt monilla mieleen erityisesti "Act on Instinctin", "Air Striken" ja "No Mercyn" (joka on myös koko Tiberian-saagan tunnussävelmä) kaltaisten biisien myötä.
Moitteilta ei kuitenkaan vältytty ja pelaajat arvostelivatkin usein tekoälyn ajoittaista kömmähtelyä sekä epätasaisia kampanjoita. Nodin tehtävät käsittävät yleensä pienen sissiryhmän kanssa taktikointia ilman tukikohtaa ylivoimaista vihollista vastaan kun taas GDI:llä pääsee rakentamaan lähes joka kentässä ja vyöryttämään raskaita panssareita kevyesti varustautuneen Nodin kimppuun.
C&C:n moninpeli on tunnetusti buginen, mutta peli tarjoaa useita eri tapoja pelata 1-4 pelaajan matseja. Yksi arvostetuimmista ominaisuuksista on jo aikaisemmin mainittu kahden CD:n julkaisu, minkä ansiosta kaksi henkilöä voivat pelata yhdellä C&C-pelin kopiolla.
THE COVERT OPERATIONS
---------------------
Ilmestyessään vuonna 1996 Covert Opsia arvosteltiin sen epälineaarisuudesta. Toisin kuin C&C:ssa, Covert Opsin tehtävät ovat "New Mission" -valikon alla listana, mistä voi valita pelattavaksi ihan minkä tahansa tehtävän täysin vapaasti: kampanjamuotoista yksinpeliä ei siis ole. Kiinnostusta lisälevyä kohtaan ovatkin herättäneet pääasiassa nk. "dinosaurustehtävät" tai "C&C Funpark". Kyseessä on piilotettu, viidestä tehtävästä muodostuva Nodin kampanja, jossa pelaaja saa Kanelta käskyn tarkistaa eräs tiberiumin pahasti muokkaama alue. Tehtävissä pelaajan vihollisena ei olekaan GDI vaan joukko dinosauruksia!
COMMAND & CONQUER: RED ALERT
----------------------------
Vuonna 1997 ilmestynyt Command & Conquer: Red Alert on monista reaaliaikaisten kevytstrategiapelien genren parhaimpia, ellei peräti parhain teos. Tiberian Dawnista tuttu käyttöliittymä on hiottu paremmaksi, grafiikka on nätimpää ja tehtävät tasapainoisempia ja monipuolisempia. Kuten edeltäjänsä, myös Red Alert julkaistiin kahdella CD-levyllä, levy per osapuoli. Digitaalinen soundtrack ja FMV-elokuvat ovat jälleen mukana, ja välianimaatiot ovat C&C:n animaatioita monipuolisempia: poissa ovat pelkästään henkilökohtaiset briiffaukset, Red Alertissa pelaaja on lähes aina mukana tärkeimmissä konferensseissa ylimpien komentajien ja johtajien kanssa. Molempien osapuolten kampanjat johtavat erilaisiin loppuihin C&C:n tapaan. Ensimmäisestä pelistä poiketen molemmilla osapuolilla on tällä kertaa sama pelialue, joka käsittää koko Euroopan sekä Neuvostoliiton läntisen rintaman. Aavikkoisia kenttiä ei ole, mutta talvikentät ovat ensimmäisestä pelistä poiketen oikeasti kunnolla lumisia. Uututena esitellään myös sisätilakentät, joissa pelaaja ohjastaa betonisissa komplekseissa pieniä joukkueita taistellen ylivoimaista vihollista ja usein myös tiukkaa aikarajaa vastaan. Vaihtoehtoiset kentät poislukien tehtäviä on yhteensä noin kolmisenkymmentä, jaon mennessä pääasiassa tasaisesti molempien osapuolten välillä. Pelin ulkoasu noudattaa jossain määrin edellisen pelin high-tech -maailmaa, mutta on samalla 1940- ja 1950-lukujen tyylistä retroa - erittäin tyylikästä ja uskottavaa. Alkuperäisen C&C:n musascoresta vastannut Frank Klepacki tuo Red Alertissa kuultavaksi monien mielestä jopa ensimmäisen pelin soundtrackin ylittävän biisivalikoiman, joista tunnetuin kappale on Neuvostoliiton teemana tunnettu "Hell March". Ääniefektimaailma on aiemmasta pelistä poiketen ottanut pahvisemman suunnan (joskin KK-pesäkkeen ääni on tuttu "The Big Red Onesta"), mikä kuitenkin tuntuu sopivan pelin retrohenkisyyteen. Kuuluisinta pelin äänipuolella ovat hyvin voimakkaalla aksentilla puhuvat neuvostosotilaat ja -yksiköt.
Ylistyksistä huolimatta Red Alert sai myös risuja: osa pelaajista valitti grafiikan olevan liikaa ensimmäisen pelin näköistä, mutta suurimmat haukut tulivat sisätilakentistä, jollaisia ei olekaan nähty enää Red Alertin jälkeen missään muissa RTS-pohjaisissa C&C-peleissä. Myös uusi, pioneeriyksiköiden rajoitettu rakennusten valtaus (kts. Pioneeri yksikkölistasta) ärsytti monia ja tulevien pelien pioneerit olivatkin funktioltaan tässä suhteessa jälleen identtisiä ensimmäisen C&C-pelin kaltaisia (tosin muut esitellyt ominaisuudet säilytettiin, esimerkiksi mahdollisuus korjata omia rakennuksia pioneerilla hetkessä priimakuntoon).
Red Alert julkaistiin sekä Dos- että Windows 95-pohjaisena, ensiksi mainitussa on mukana jälleen omintakeinen ja komea asennusohjelma. Windows-versiossa on Dos-versioon nähden kaksinkertainen resoluutio (640x480) sekä paremmat grafiikat valikkoihin ja ostoikoneihin. Tiberian Dawnista poiketen Red Alertin mukana tulee myös karttaeditori, jolla voi väsätä omia mappeja, tosin vain moninpeliä varten. Myös vanha "kaksi CD:tä per yksi peli" -etu on edelleen voimassa Red Alertin kohdalla. Perinteisten moninpelimoodien lisäksi Westwood esitteli skirmish-moodin, jossa pelaaja voi taistella yhtä tai useampaa tietokonevihollista vastaan haluamallaan moninpelikentällä - kyseessä on siis eräänlainen yksinpelin ja moninpelin hybridi.
Vuonna 2005 Electronic Arts julkaisi Command & Conquer: The First Decade -juhlapakkauksen, jossa on koottuna kaikki
Command & Conquer-pelit. TFD:n mukana tuleva Red Alert on pelin Windows 95-julkaisu.
COUNTERSTRIKE
-------------
Kuten Covert Opsia, myös Counterstrikea arvosteltiin sen epälineaarisuudesta. Uudet tehtävät ovat "New Mission" -valikon alla listana, mistä voi valita pelattavaksi ihan minkä tahansa tehtävän täysin vapaasti. Peliin on pyritty rakentamaan näennäinen kampanja molemmille osapuolille käyttäen juuri näitä uusia tehtäviä ja alkuperäisen Red Alertin välianimaatioita. Counterstrike esittelee pelaajalle myös joitakin uusia yksiköitä, kuten ydinohjuksia ampuvia sukellusveneitä, venäläisen kyborgisotilaan koirineen sekä tietysti monien mielestä lisälevyn kiintoisimman yksikön, teslatankin. Näistäkin tuli kritiikkiä, sillä uusia yksiköitä ei pääse rakentamaan ja ne ovat periaatteessa vain joitakin alkuperäisen Red Alertin yksiköitä joiden rules.ini -arvoja on muutettu (esim. venäläisten supersotilas Volkov on "komentajahahmo" ja teslatankki on tutkanhäirijä).
Kiinnostusta lisälevyä kohtaan ovatkin herättäneet pääasiassa nk. "muurahaistehtävät". Kuten Covert Opsin "dinosaurustehtävät", kyseessä on piilotettu, neljästä tehtävästä muodostuva Liittoutuneiden kampanja, joka alkaa pelaajan vastatessa erään tukikohdan lähettämään hätäkutsuun. Nämä tehtävät sijoittuvat Red Alertin jälkeisiin vuosiin ja olettaa että Liittoutuneet voittivat. Tämän vuoksi pelaajalla on käytössä joitakin Neuvostoliitolta varastettuja yksiköitä ja vihollisina on venäläisten sijasta jättiläismutanttimuurahaisia! Kiintoisana lisäkohtana voisi mainita, että pelaajan kalusto muistuttaa tässä vaiheessa kovasti Tiberian Dawnin GDI:n asearsenaalia ja myös Liittoutuneiden sininen väri on vaihtunut keltaiseen, mikä on lähellä GDI:n käyttämää kultasävyä. Jotkut ovatkin pohtineet pelaajan ohjastavan "murkkutehtävissä" Liittoutuneiden "Operations Group Echo, Black Ops 9" -erikoisjärjestöä, joka oli GDI:n protoaste.
THE AFTERMATH
-------------
Counterstriken tapaan The Aftermath jatkaa epälineaarista linjaa ja senkin tehtävät löytyvät "New Mission" -valikon alta listana, mistä voi valita pelattavaksi ihan minkä tahansa tehtävän täysin vapaasti. Myös The Aftermathiin on pyritty rakentamaan näennäinen kampanja molemmille osapuolille käyttäen juuri näitä uusia tehtäviä ja alkuperäisen Red Alertin välianimaatioita. Poikkeuksena Covert Opsista ja Counterstrikesta The Aftermath EI sisällä piilotettua minikampanjaa, mikä oli monille pettymys. The Aftermath on myös saanut kritiikkiä ilmeettömistä pelikentistään. Positiivisena yllätyksenä lisälevyssä on tällä kertaa oikeasti uusia yksiköitä, jotka poikkeavat ulkoisesti alkuperäisen pelin grafiikoista ja joita voi rakentaa.
Kuten varmaankin huomasitte, varhaiset "tiedot"-osioiden tekstit olivat kovin rönsyileviä. Poisleikattu osuus olisi kuitenkin ollut sääli heittää hukkaan, mutta onneksi se on nyt nähtävissä täällä.
Seuraavana vuorossa ovat "henkilöt"-osio, joka käsittelee nimensä mukaisesti C&C-peleissä esiintyviä henkilöhahmoja aina Kanesta kenraali Carvilleen. Varhaisimmat "henkilöt"-osiot olivat vähän liiankin täydentäviä, kuten tulette huomaamaan. Sekä C&C1- että RA1-osioiden lopussa näette myös esimerkin huumorista, joka ei toimi. Kolme pistettä tietyissä kohdissa toimii placeholderina tekstille, joka hyväksyttiin lopullisiin osioihin.
-HENKILÖT-
C&C1:
-----
IGNATIO MOEBIUS (Richard Smith)
...Eräässä operaatiossa hän perustaa GDI:n (ja pelaajan) avustamana sairaalan erääseen tiberiumin uhkaamaan siviilikylään ja osoittaa jossain määrin mielipuolista työmoraalia hoitamalla potilaita itse paikan päällä Nodin hyökkäyksistä huolimatta.
ROBERT FIELDING (mainitaan ohimennen, poistetun välianimaation näyttelijää ei tiedossa)
Yhdysvaltain presidentti Ensimmäisen tiberiumsodan aikana. Fieldingin oli määrä esiintyä selkäpäin eräässä animaatioss katselemassa jotakin uutislähetystä Valkoisessa talossa. Kyseinen pätkä kuitenkin jätettiin pois ja se on nyt nähtävissä vain pelin lopputekstien aikana ilman ääniraitaa ja hyvin pieniresoluutioisena.
NANCY GRIFFITH (mainitaan ohimennen, ei näyttelijää)
Yhdysvaltain oikeusministeri Ensimmäisen tiberiumsodan aikana.
W3N-KANAVAN NAISPUOLINEN UUTISANKKURI, JOLLA ON AULIISTI TISSIVAON KOKO MATKALTA PALJASTAVA KAULA-AUKKO (Marcia Swayze)
Obligatorinen seksiobjekti. Jokaisessa Command & Conquer-pelissä on nähtävä tissivako ja/tai seksikäs naispuolinen uutisankkuri, muuten peli ei ole aito. Actionstara Patrick Swayzen käly Marcia Swayze hoitaa molemmat hommat kotiin lopputekstien aikana pukeutuneena suorastaan naurettavan alas asti avoinna olevaan puseroon. Epäuskottavaa, mutta ah mitä silmänruokaa nuo kaksi kumpua ja sola ovatkaan monille! Way to go, Westwood!
Feministit eivät välttämättä hurraa tälle hahmolle täysin ymmärrettävistä syistä.
RA1:
----
TANYA ADAMS (Lynne Litteer, in-game -tilassa äänenä Lanae Freeborn)
...Stavros joutui kuitenkin sodan edetessä nielemään sanansa, sillä Tanya osoittautui korvaamattomaksi avuksi - niin korvaamattomaksi, että hänen jäätyään vangiksi Liittoutuneet lähettivät huomattavan kokoisen pelastusjoukon hakemaan Tanyan pois ja tuhosivat samalla alueen kaikki
neuvostotukikohdat.
EINSTEININ LABORATORIOASSISTENTTI (näyttelijää ei tiedossa)
Hermostunut nuorimies, joka ei innostuksissaan tahdo millään antaa sekvenssilaskelmia Einsteinille tarkistettavaksi, puoltaa tämän aikeita estää toinen maailmansota ja on todella kiinnostunut aika-avaruusjatkumon toimintaperiaatteista.
UUTISANKKURI (mahdollisesti Gwen Castaldi)
Se pakollinen C&C:n uutisankkurinainen. Ei mitään erikoista tällä kertaa, vain asiallisesti esitetty uutislähetys eräässä Liittoutuneiden välivideossa. Kaula-aukko ulottuu syvälle, mutta kapenee harmittavan nopeasti.
Jos kuvittelitte, että "henkilö"-osiossa mentiin liian pitkälle, olette väärässä. Seuraavana vuorossa "rakennukset" sekä aina yhtä tuskallinen "yksiköt ja superaseet".
-RAKENNUKSET-
C&C1:
-----
"HIEKKASÄKITYS"
Tällä tarkoitetaan tekoälyn huiputtamista siten,
että pelaaja ryhtyy rakentamaan omasta tukikohdastaan hiekkasäkkiaitaa kohti vihollisen tukikohtaa ja päästyään perille "sinetöi" sen kulkureitit. Tekoäly ei osaa tuhota aitaa vaan jämähtää tukikohtaansa sallien pelaajalle lähes tulkoon täydet vapaudet rauhalliseen resurssien keruuseen ja yksiköiden rakentamiseen. Lisäksi peli pitää pelaajan rakentamia hiekkasäkkiesteitä "pelaajalle kuuluvina rakennuksina" mikä mahdollistaa vaikkapa vartiotornien ym. ikävien yllätysten rakentelun ihan minne päin kenttää vain, kunhan lähellä on pelaajan omia hiekkasäkkiesteitä. Samaa taktiikkaa voidaan toistaa kaikkien aitojen kanssa, mutta "hiekkasäkitys" on suosituinta edullisuutensa vuoksi.
"Hiekkasäkitys" oli alunperin osana "hiekkasäkkieste"-kappaletta, mutta päätin lopulta lyhentää sitä, sillä se olisi pidentänyt koko roskaa aivan liikaa.
Pääsette myös huomaamaan, että suurin osa muustakin leikatusta materiaalista on vastaanlaisia pienimuotoisia taktikointivinkkejä. Poikkeuksena ovat tietysti erittäin tarkat katsaukset siviilitaloihin, joiden tuhoaminen on aina ollut lähellä allekirjoittaneen sydäntä.
SIVIILI- JA MUUT RAKENNELMAT
----------------------------
SIVIILITALO (CIVILIAN BUILDING)
...
Eräs huomionarvoinen rakennelma on kirkko, joita löytyy yleensä jokaisesta kylästä. Westwood on kierosti asettanut useimpien kirkkorakennusten alle rahalaatikon, jonka pystyy noutamaan vain tuhoamalla itse rakennuksen. GDI:n pelaajat joutuvat tietystikin käyttämään kirkkojen tuhoamiseen Force Fireä (CTRL pohjaan) ellei kylä ole avoimesti Nodin puolella tai puolueeton.
KYLÄKAIVO (VILLAGE WELL)
Nimi kertoo kaiken. Nodin Afrikan kampanjassa siviilikylistä löytyy yhteisiä kaivoja, mistä kyläläiset hakevat päivittäisen juomavetensä ja missä he pesevät pyykkinsä. Suositellaan tuhottavaksi ihan vain huvin vuoksi.
ARKOLOGIA (ARCOLOGY)
Mahtipontisesta nimestään huolimatta hyvin pienikokoinen siviilirakennus, josta suurin osa on todennäköisesti sijoitettu maan alle. Yhtäkään arkologiaa ei tiettävästi löydy ainakaan varsinaisen C&C:n yksinpelikampanjoiden kentistä, mutta rakennus on olemassa spritenä ja GAME.DAT-tiedostoa modaamalla sen voi myös asettaa rakennettavaksi, joskaan siitä ei ole mitään hyötyä.
YKSINPELIN BONUSLAATIKOT (CRATE)
Jotkut siniharmaat laatikot eivät poikkeuksellisesti sisällä jotakin tehtävän kannalta oleellista, vaan jonkinlaisen lisäedun. Useimmiten tämä on täyden kunnon kaikille yksiköille palauttava bonus. Nämä laatikot on myös piilotettu hyvin.
-YKSIKÖT-
C&C1:
-----
TEKNIKKO
...
Isoina massoina teknikot saattavat kyetä tappamaan yhden kevyen jalkaväen yksikön, joskin tässä kohtaa tulee miettiä kannattaako moista vaivaa nähdä. Suurin hyöty teknikoista on silloin jos moninpeliä pelatessa on häviämässä pelin ja päättää antautua. Antautuessa peli räjäyttää automaattisesti kaikki rakennukset ja yksiköt. Pelissä on nimittäin bugi, mistä johtuen teknikot tekevät pamahtaessaan käsittämättömän määrän vahinkoa ympärilleen. Monet ovatkin taktikoineet niin, että rushivat ennen antautumista isolla teknikkolaumalla vihollisen rakennusten vierustoille ja saavat siten kostettua viimeisen kerran kun antautumiskäskyn yhteydessä voittajalta lentää puoli tukikohtaa ilmaan.
KRENATÖÖRI
...
Surullisenkuuluisissa tapauksissa pelaaja on kuljettanut valtavan joukon krenatöörejä ison tiberiumkentän poikki, minkä jälkeen yhden sotilaan tappaminen johtaa koneen jumittavaan ketjureaktioon kaikkien krenatöörien parkaistessa kuolinhuutonsa isojen räjähdysten saattelemana.
TIBERIUMPUIMURI
...
Pelaaja huomaa asian lähes aina vasta silloin kun ruutu tärähtää, EVA tokaisee "unit lost" ja puimurin tilalla on monttu, jossa seisoo huonokuntoinen teknikko. Toinen ikävä tekoälykämmi on puimurin vihamielisyys vihollisen ajoneuvoja kohtaan, eli jos jokin ajokki hyökkää sen kimppuun, tiberiumpuimuri ärsyyntyy ja yrittää ajaa vihollisen ylitse. Muuten ihan hyvä, mutta C&C:ssä ei aiemmin käsitellyn puimuri-hyökkäyspyörä -kombinaation ohella pysty ajamaan ajoneuvolla toisen ylitse. Maltillisimmat väittävät kuitenkin kyseessä olevan yliajon sijasta perinteinen hyökkäys ja että jos jaksaa odottaa tarpeeksi kauan, puimuri itse asiassa onnistuu nyppäisemään pienen palan pois hyökkääjän "terveydestä". Oli miten oli, lopputuloksena on kuitenkin mukavasti vihollisajoneuvossa kiinni oleva puimuri, mikä tuhoutuu entistä nopeammin ollessaan paikoillaan ja nokikkain hyökkääjän kanssa. Kekseliäimmät pelaajat hyödyntävät puimurin huonoa tekoälyä yksinpelikampanjoissa myös omaksi hyödykseen, sillä vihollisen puimurit ovat luonnollisestikin yhtä tyhmiä kuin omat. Nokkela pelaaja houkuttelee tällä tavalla vihollisen puimurin kimppuunsa ja johdattelee sen perässään tukikohtansa puolustuksiin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tekoäly on hyvin kostonhimoinen ja saattaa huonolla tuurilla lähettää kaikki joukkonsa pelaajan kimppuun jo pelkästään siitä että sattuu raapaisemaan tämän puimuria ilman tarkoitustakin jonkin läheisen räjähdyksen tehdessä sirpalevahinkoa ("splash damage").
SIVIILIT
...
Siviilien kuolinanimaatiot vaihtelevat myös ulkoasun mukaan, mutta hauskin kuolema on lähes aina isokokoisen räjähteen nakkaaminen siviiliraukan jalkojen juureen, mistä hyvällä tuurilla on seurauksena irtopää ja litratolkulla verta. Sadistista hupia loputtomiin!
---
Tähän päättyy C&C-osioden tekoa käsittelevän artikkelin toinen osa. Kolmannessa jatketaan poistettujen eroavaisuuksien parissa sekä esitellään pari kuvaa, jotka jäivät pois koristamasta lopullisia tekstejä!
Kenraali Snikunovits
Tervetuloa lukemaan C&C.fi:n "The Making Of..."-artikkelin toista osaa. Mikäli jotenkin satuit missaamaan edellisen osan, voit lukea sen täältä.
Nykyinen DVD-formaatti ja sen jatkajat ovat olleet elokuvateollisuudelle ihanteellisia siinä mielessä, että ne ovat mahdollistaneet niin kutsutun lisämateriaalin julkaisun todella helpoksi. Monissa julkaisuissa tulee mukana paitsi traileri, ohjaajan kommenttiraita ja jonkinlainen featurette, myös yhä useammin kooste piloille menneistä otoksista ja - ennen kaikkea - poistettuja kohtauksia.
Mutta mikä saa ohjaajan poistamaan jotakin tiettyjä pätkiä? Useimmiten syynä ovat elokuvan pacingin ("vauhti", jolla leffa etenee) kärsiminen tai se, että nämä kohtaukset tuovat mukaan ehkäpä jo jossain määrin turhan tarkkaa informaatiota, josta ei lopulta ole mitään hyötyä kokonaisuuden kannalta. Joidenkin kohtausten on myös katsottu olevan jopa jonkinlaisessa ristiriidassa lopullisen kokonaisuuden kanssa tai ne ovat vieneet liikaa tilaa - perinteiset leffathan eivät kovin usein ylitä kahta ja puolta tuntia kestoltaan.
Kaikki nämä syyt pätevät myös C&C.fi:n osioiden poistettuun materiaaliin, ja tämän artikkelin tehtävä on olla se lisämateriaalia sisältävä bonuslevy.
Hyvät naiset ja herrat, saanko esitellä: C&C.fi:n peliosioiden poistettu materiaali - kommenttiraidalla!
---
Kenraali Snikunovits toivottaa kaikki tervetulleiksi lukemaan ylijäämä.txt:tä. Tämä tiedosto sisältää kaiken poistetun materiaalin C&C1:n, RA1:n, C&C2:n, ja RA2:n osioiden teksteistä. Kaikki tekstit on kirjoitettu Notepadilla (= epic win) ja ne sisältävät myös kaikki visuaaliset avunannot (kuten yhtäsuuruusmerkeillä ja tavuviivoilla väsätyt alleviivaukset) sellaisenaan. Nämä näkyvät parhaiten Fixedsys-nimisellä fontilla, mutta eivät millään muulla, minkä vuoksi ne näyttävät näillä sivuilla puutteellisilta.
Mukana ovat todellakin vain ne osuudet, jotka on karsittu pois. Jos osa teksteistä näyttää siltä, kuin niistä puuttuisi jotakin alusta, välistä tai lopusta, näin varmaan myös on.
Varhaisimmat tekstit, C&C1 ja RA1, olivat alun perin rakenteeltaan jossain määrin erilaisia: "tiedot"-osion teksti sisälsi tietysti juoniselostuksen, mutta myös eräänlaisen tiivistyksen pelin saamasta vastaanotosta sekä featureista. Sama koski lisälevyjä. Myös C&C1:n FAQ:sta löytyvät ohjeet pelien asettamisesta XP-yhteensopiviksi olivat aluksi mukana "tiedot"-osiossa. Jouduin myöhemmin karsimaan näitä tekstejä kun älysin tutkia sisarsivujamme ja sitä, miten pelien "tiedot"-osio oli niissä hoidettu.
Mutta nyt asiaan. Aluksi poistettuja kohtia Tiberian-jatkumon pelien "tiedot"-osioista!
- TIEDOT -
COMMAND & CONQUER: TIBERIAN DAWN
--------------------------------
Ilmestyessään vuonna 1995 Command & Conquer lujitti Westwoodin aikaisemmin kehittämän Dune II:n valamaa perustusta reaaliaikaisten kevytstrategiapelien genrelle. C&C saavutti valtaisan suosion ja sai lukuisan määrän positiivisia peliarvosteluja. Aikanaan erikoisesti kahdella CD-levyllä julkaistu peli - toinen levy GDI:n kampanjalle, toinen Nodin - sisältää oikeilla näyttelijöillä toteutettuja käskynjakovideoita ja välianimaatioita, digitaalisessa muodossa olevaa musiikkia MIDI-synteesin sijasta sekä mahdollisuuden valita ajoittain vaihtoehtoisia tehtäviä. Myös molempien osapuolien kampanja johtaa erilaiseen lopetukseen. Pelialueina ovat GDI:n kampanjassa vihertävä ja lehtimetsäinen Eurooppa, Nodin kampanjassa karu Afrikka savanneineen. Vaihtoehtoiset kentät poislukien tehtäviä on yhteensä noin 28, joista GDI:llä on 15 tehtävää ja Nodilla 13. Pelin ulkoasu on luonteeltaan high-tech-suuntainen joka tavalla, myös alkuperäisen Dos-version asennusohjelmaa myöten, mitä on kehuttu tyylikkäimmäksi ja viihdyttävimmäksi setupiksi koskaan. Äänimaailma tuo mieleen 80-luvun äijäelokuvien yliampuvat Hollywood-ääniefektit ja Frank Klepackin säveltämä soundtrack on jäänyt monilla mieleen erityisesti "Act on Instinctin", "Air Striken" ja "No Mercyn" (joka on myös koko Tiberian-saagan tunnussävelmä) kaltaisten biisien myötä.
Moitteilta ei kuitenkaan vältytty ja pelaajat arvostelivatkin usein tekoälyn ajoittaista kömmähtelyä sekä epätasaisia kampanjoita. Nodin tehtävät käsittävät yleensä pienen sissiryhmän kanssa taktikointia ilman tukikohtaa ylivoimaista vihollista vastaan kun taas GDI:llä pääsee rakentamaan lähes joka kentässä ja vyöryttämään raskaita panssareita kevyesti varustautuneen Nodin kimppuun.
C&C:n moninpeli on tunnetusti buginen, mutta peli tarjoaa useita eri tapoja pelata 1-4 pelaajan matseja. Yksi arvostetuimmista ominaisuuksista on jo aikaisemmin mainittu kahden CD:n julkaisu, minkä ansiosta kaksi henkilöä voivat pelata yhdellä C&C-pelin kopiolla.
THE COVERT OPERATIONS
---------------------
Ilmestyessään vuonna 1996 Covert Opsia arvosteltiin sen epälineaarisuudesta. Toisin kuin C&C:ssa, Covert Opsin tehtävät ovat "New Mission" -valikon alla listana, mistä voi valita pelattavaksi ihan minkä tahansa tehtävän täysin vapaasti: kampanjamuotoista yksinpeliä ei siis ole. Kiinnostusta lisälevyä kohtaan ovatkin herättäneet pääasiassa nk. "dinosaurustehtävät" tai "C&C Funpark". Kyseessä on piilotettu, viidestä tehtävästä muodostuva Nodin kampanja, jossa pelaaja saa Kanelta käskyn tarkistaa eräs tiberiumin pahasti muokkaama alue. Tehtävissä pelaajan vihollisena ei olekaan GDI vaan joukko dinosauruksia!
COMMAND & CONQUER: RED ALERT
----------------------------
Vuonna 1997 ilmestynyt Command & Conquer: Red Alert on monista reaaliaikaisten kevytstrategiapelien genren parhaimpia, ellei peräti parhain teos. Tiberian Dawnista tuttu käyttöliittymä on hiottu paremmaksi, grafiikka on nätimpää ja tehtävät tasapainoisempia ja monipuolisempia. Kuten edeltäjänsä, myös Red Alert julkaistiin kahdella CD-levyllä, levy per osapuoli. Digitaalinen soundtrack ja FMV-elokuvat ovat jälleen mukana, ja välianimaatiot ovat C&C:n animaatioita monipuolisempia: poissa ovat pelkästään henkilökohtaiset briiffaukset, Red Alertissa pelaaja on lähes aina mukana tärkeimmissä konferensseissa ylimpien komentajien ja johtajien kanssa. Molempien osapuolten kampanjat johtavat erilaisiin loppuihin C&C:n tapaan. Ensimmäisestä pelistä poiketen molemmilla osapuolilla on tällä kertaa sama pelialue, joka käsittää koko Euroopan sekä Neuvostoliiton läntisen rintaman. Aavikkoisia kenttiä ei ole, mutta talvikentät ovat ensimmäisestä pelistä poiketen oikeasti kunnolla lumisia. Uututena esitellään myös sisätilakentät, joissa pelaaja ohjastaa betonisissa komplekseissa pieniä joukkueita taistellen ylivoimaista vihollista ja usein myös tiukkaa aikarajaa vastaan. Vaihtoehtoiset kentät poislukien tehtäviä on yhteensä noin kolmisenkymmentä, jaon mennessä pääasiassa tasaisesti molempien osapuolten välillä. Pelin ulkoasu noudattaa jossain määrin edellisen pelin high-tech -maailmaa, mutta on samalla 1940- ja 1950-lukujen tyylistä retroa - erittäin tyylikästä ja uskottavaa. Alkuperäisen C&C:n musascoresta vastannut Frank Klepacki tuo Red Alertissa kuultavaksi monien mielestä jopa ensimmäisen pelin soundtrackin ylittävän biisivalikoiman, joista tunnetuin kappale on Neuvostoliiton teemana tunnettu "Hell March". Ääniefektimaailma on aiemmasta pelistä poiketen ottanut pahvisemman suunnan (joskin KK-pesäkkeen ääni on tuttu "The Big Red Onesta"), mikä kuitenkin tuntuu sopivan pelin retrohenkisyyteen. Kuuluisinta pelin äänipuolella ovat hyvin voimakkaalla aksentilla puhuvat neuvostosotilaat ja -yksiköt.
Ylistyksistä huolimatta Red Alert sai myös risuja: osa pelaajista valitti grafiikan olevan liikaa ensimmäisen pelin näköistä, mutta suurimmat haukut tulivat sisätilakentistä, jollaisia ei olekaan nähty enää Red Alertin jälkeen missään muissa RTS-pohjaisissa C&C-peleissä. Myös uusi, pioneeriyksiköiden rajoitettu rakennusten valtaus (kts. Pioneeri yksikkölistasta) ärsytti monia ja tulevien pelien pioneerit olivatkin funktioltaan tässä suhteessa jälleen identtisiä ensimmäisen C&C-pelin kaltaisia (tosin muut esitellyt ominaisuudet säilytettiin, esimerkiksi mahdollisuus korjata omia rakennuksia pioneerilla hetkessä priimakuntoon).
Red Alert julkaistiin sekä Dos- että Windows 95-pohjaisena, ensiksi mainitussa on mukana jälleen omintakeinen ja komea asennusohjelma. Windows-versiossa on Dos-versioon nähden kaksinkertainen resoluutio (640x480) sekä paremmat grafiikat valikkoihin ja ostoikoneihin. Tiberian Dawnista poiketen Red Alertin mukana tulee myös karttaeditori, jolla voi väsätä omia mappeja, tosin vain moninpeliä varten. Myös vanha "kaksi CD:tä per yksi peli" -etu on edelleen voimassa Red Alertin kohdalla. Perinteisten moninpelimoodien lisäksi Westwood esitteli skirmish-moodin, jossa pelaaja voi taistella yhtä tai useampaa tietokonevihollista vastaan haluamallaan moninpelikentällä - kyseessä on siis eräänlainen yksinpelin ja moninpelin hybridi.
Vuonna 2005 Electronic Arts julkaisi Command & Conquer: The First Decade -juhlapakkauksen, jossa on koottuna kaikki
Command & Conquer-pelit. TFD:n mukana tuleva Red Alert on pelin Windows 95-julkaisu.
COUNTERSTRIKE
-------------
Kuten Covert Opsia, myös Counterstrikea arvosteltiin sen epälineaarisuudesta. Uudet tehtävät ovat "New Mission" -valikon alla listana, mistä voi valita pelattavaksi ihan minkä tahansa tehtävän täysin vapaasti. Peliin on pyritty rakentamaan näennäinen kampanja molemmille osapuolille käyttäen juuri näitä uusia tehtäviä ja alkuperäisen Red Alertin välianimaatioita. Counterstrike esittelee pelaajalle myös joitakin uusia yksiköitä, kuten ydinohjuksia ampuvia sukellusveneitä, venäläisen kyborgisotilaan koirineen sekä tietysti monien mielestä lisälevyn kiintoisimman yksikön, teslatankin. Näistäkin tuli kritiikkiä, sillä uusia yksiköitä ei pääse rakentamaan ja ne ovat periaatteessa vain joitakin alkuperäisen Red Alertin yksiköitä joiden rules.ini -arvoja on muutettu (esim. venäläisten supersotilas Volkov on "komentajahahmo" ja teslatankki on tutkanhäirijä).
Kiinnostusta lisälevyä kohtaan ovatkin herättäneet pääasiassa nk. "muurahaistehtävät". Kuten Covert Opsin "dinosaurustehtävät", kyseessä on piilotettu, neljästä tehtävästä muodostuva Liittoutuneiden kampanja, joka alkaa pelaajan vastatessa erään tukikohdan lähettämään hätäkutsuun. Nämä tehtävät sijoittuvat Red Alertin jälkeisiin vuosiin ja olettaa että Liittoutuneet voittivat. Tämän vuoksi pelaajalla on käytössä joitakin Neuvostoliitolta varastettuja yksiköitä ja vihollisina on venäläisten sijasta jättiläismutanttimuurahaisia! Kiintoisana lisäkohtana voisi mainita, että pelaajan kalusto muistuttaa tässä vaiheessa kovasti Tiberian Dawnin GDI:n asearsenaalia ja myös Liittoutuneiden sininen väri on vaihtunut keltaiseen, mikä on lähellä GDI:n käyttämää kultasävyä. Jotkut ovatkin pohtineet pelaajan ohjastavan "murkkutehtävissä" Liittoutuneiden "Operations Group Echo, Black Ops 9" -erikoisjärjestöä, joka oli GDI:n protoaste.
THE AFTERMATH
-------------
Counterstriken tapaan The Aftermath jatkaa epälineaarista linjaa ja senkin tehtävät löytyvät "New Mission" -valikon alta listana, mistä voi valita pelattavaksi ihan minkä tahansa tehtävän täysin vapaasti. Myös The Aftermathiin on pyritty rakentamaan näennäinen kampanja molemmille osapuolille käyttäen juuri näitä uusia tehtäviä ja alkuperäisen Red Alertin välianimaatioita. Poikkeuksena Covert Opsista ja Counterstrikesta The Aftermath EI sisällä piilotettua minikampanjaa, mikä oli monille pettymys. The Aftermath on myös saanut kritiikkiä ilmeettömistä pelikentistään. Positiivisena yllätyksenä lisälevyssä on tällä kertaa oikeasti uusia yksiköitä, jotka poikkeavat ulkoisesti alkuperäisen pelin grafiikoista ja joita voi rakentaa.
Kuten varmaankin huomasitte, varhaiset "tiedot"-osioiden tekstit olivat kovin rönsyileviä. Poisleikattu osuus olisi kuitenkin ollut sääli heittää hukkaan, mutta onneksi se on nyt nähtävissä täällä.
Seuraavana vuorossa ovat "henkilöt"-osio, joka käsittelee nimensä mukaisesti C&C-peleissä esiintyviä henkilöhahmoja aina Kanesta kenraali Carvilleen. Varhaisimmat "henkilöt"-osiot olivat vähän liiankin täydentäviä, kuten tulette huomaamaan. Sekä C&C1- että RA1-osioiden lopussa näette myös esimerkin huumorista, joka ei toimi. Kolme pistettä tietyissä kohdissa toimii placeholderina tekstille, joka hyväksyttiin lopullisiin osioihin.
-HENKILÖT-
C&C1:
-----
IGNATIO MOEBIUS (Richard Smith)
...Eräässä operaatiossa hän perustaa GDI:n (ja pelaajan) avustamana sairaalan erääseen tiberiumin uhkaamaan siviilikylään ja osoittaa jossain määrin mielipuolista työmoraalia hoitamalla potilaita itse paikan päällä Nodin hyökkäyksistä huolimatta.
ROBERT FIELDING (mainitaan ohimennen, poistetun välianimaation näyttelijää ei tiedossa)
Yhdysvaltain presidentti Ensimmäisen tiberiumsodan aikana. Fieldingin oli määrä esiintyä selkäpäin eräässä animaatioss katselemassa jotakin uutislähetystä Valkoisessa talossa. Kyseinen pätkä kuitenkin jätettiin pois ja se on nyt nähtävissä vain pelin lopputekstien aikana ilman ääniraitaa ja hyvin pieniresoluutioisena.
NANCY GRIFFITH (mainitaan ohimennen, ei näyttelijää)
Yhdysvaltain oikeusministeri Ensimmäisen tiberiumsodan aikana.
W3N-KANAVAN NAISPUOLINEN UUTISANKKURI, JOLLA ON AULIISTI TISSIVAON KOKO MATKALTA PALJASTAVA KAULA-AUKKO (Marcia Swayze)
Obligatorinen seksiobjekti. Jokaisessa Command & Conquer-pelissä on nähtävä tissivako ja/tai seksikäs naispuolinen uutisankkuri, muuten peli ei ole aito. Actionstara Patrick Swayzen käly Marcia Swayze hoitaa molemmat hommat kotiin lopputekstien aikana pukeutuneena suorastaan naurettavan alas asti avoinna olevaan puseroon. Epäuskottavaa, mutta ah mitä silmänruokaa nuo kaksi kumpua ja sola ovatkaan monille! Way to go, Westwood!
Feministit eivät välttämättä hurraa tälle hahmolle täysin ymmärrettävistä syistä.
RA1:
----
TANYA ADAMS (Lynne Litteer, in-game -tilassa äänenä Lanae Freeborn)
...Stavros joutui kuitenkin sodan edetessä nielemään sanansa, sillä Tanya osoittautui korvaamattomaksi avuksi - niin korvaamattomaksi, että hänen jäätyään vangiksi Liittoutuneet lähettivät huomattavan kokoisen pelastusjoukon hakemaan Tanyan pois ja tuhosivat samalla alueen kaikki
neuvostotukikohdat.
EINSTEININ LABORATORIOASSISTENTTI (näyttelijää ei tiedossa)
Hermostunut nuorimies, joka ei innostuksissaan tahdo millään antaa sekvenssilaskelmia Einsteinille tarkistettavaksi, puoltaa tämän aikeita estää toinen maailmansota ja on todella kiinnostunut aika-avaruusjatkumon toimintaperiaatteista.
UUTISANKKURI (mahdollisesti Gwen Castaldi)
Se pakollinen C&C:n uutisankkurinainen. Ei mitään erikoista tällä kertaa, vain asiallisesti esitetty uutislähetys eräässä Liittoutuneiden välivideossa. Kaula-aukko ulottuu syvälle, mutta kapenee harmittavan nopeasti.
Jos kuvittelitte, että "henkilö"-osiossa mentiin liian pitkälle, olette väärässä. Seuraavana vuorossa "rakennukset" sekä aina yhtä tuskallinen "yksiköt ja superaseet".
-RAKENNUKSET-
C&C1:
-----
"HIEKKASÄKITYS"
Tällä tarkoitetaan tekoälyn huiputtamista siten,
että pelaaja ryhtyy rakentamaan omasta tukikohdastaan hiekkasäkkiaitaa kohti vihollisen tukikohtaa ja päästyään perille "sinetöi" sen kulkureitit. Tekoäly ei osaa tuhota aitaa vaan jämähtää tukikohtaansa sallien pelaajalle lähes tulkoon täydet vapaudet rauhalliseen resurssien keruuseen ja yksiköiden rakentamiseen. Lisäksi peli pitää pelaajan rakentamia hiekkasäkkiesteitä "pelaajalle kuuluvina rakennuksina" mikä mahdollistaa vaikkapa vartiotornien ym. ikävien yllätysten rakentelun ihan minne päin kenttää vain, kunhan lähellä on pelaajan omia hiekkasäkkiesteitä. Samaa taktiikkaa voidaan toistaa kaikkien aitojen kanssa, mutta "hiekkasäkitys" on suosituinta edullisuutensa vuoksi.
"Hiekkasäkitys" oli alunperin osana "hiekkasäkkieste"-kappaletta, mutta päätin lopulta lyhentää sitä, sillä se olisi pidentänyt koko roskaa aivan liikaa.
Pääsette myös huomaamaan, että suurin osa muustakin leikatusta materiaalista on vastaanlaisia pienimuotoisia taktikointivinkkejä. Poikkeuksena ovat tietysti erittäin tarkat katsaukset siviilitaloihin, joiden tuhoaminen on aina ollut lähellä allekirjoittaneen sydäntä.
SIVIILI- JA MUUT RAKENNELMAT
----------------------------
SIVIILITALO (CIVILIAN BUILDING)
...
Eräs huomionarvoinen rakennelma on kirkko, joita löytyy yleensä jokaisesta kylästä. Westwood on kierosti asettanut useimpien kirkkorakennusten alle rahalaatikon, jonka pystyy noutamaan vain tuhoamalla itse rakennuksen. GDI:n pelaajat joutuvat tietystikin käyttämään kirkkojen tuhoamiseen Force Fireä (CTRL pohjaan) ellei kylä ole avoimesti Nodin puolella tai puolueeton.
KYLÄKAIVO (VILLAGE WELL)
Nimi kertoo kaiken. Nodin Afrikan kampanjassa siviilikylistä löytyy yhteisiä kaivoja, mistä kyläläiset hakevat päivittäisen juomavetensä ja missä he pesevät pyykkinsä. Suositellaan tuhottavaksi ihan vain huvin vuoksi.
ARKOLOGIA (ARCOLOGY)
Mahtipontisesta nimestään huolimatta hyvin pienikokoinen siviilirakennus, josta suurin osa on todennäköisesti sijoitettu maan alle. Yhtäkään arkologiaa ei tiettävästi löydy ainakaan varsinaisen C&C:n yksinpelikampanjoiden kentistä, mutta rakennus on olemassa spritenä ja GAME.DAT-tiedostoa modaamalla sen voi myös asettaa rakennettavaksi, joskaan siitä ei ole mitään hyötyä.
YKSINPELIN BONUSLAATIKOT (CRATE)
Jotkut siniharmaat laatikot eivät poikkeuksellisesti sisällä jotakin tehtävän kannalta oleellista, vaan jonkinlaisen lisäedun. Useimmiten tämä on täyden kunnon kaikille yksiköille palauttava bonus. Nämä laatikot on myös piilotettu hyvin.
-YKSIKÖT-
C&C1:
-----
TEKNIKKO
...
Isoina massoina teknikot saattavat kyetä tappamaan yhden kevyen jalkaväen yksikön, joskin tässä kohtaa tulee miettiä kannattaako moista vaivaa nähdä. Suurin hyöty teknikoista on silloin jos moninpeliä pelatessa on häviämässä pelin ja päättää antautua. Antautuessa peli räjäyttää automaattisesti kaikki rakennukset ja yksiköt. Pelissä on nimittäin bugi, mistä johtuen teknikot tekevät pamahtaessaan käsittämättömän määrän vahinkoa ympärilleen. Monet ovatkin taktikoineet niin, että rushivat ennen antautumista isolla teknikkolaumalla vihollisen rakennusten vierustoille ja saavat siten kostettua viimeisen kerran kun antautumiskäskyn yhteydessä voittajalta lentää puoli tukikohtaa ilmaan.
KRENATÖÖRI
...
Surullisenkuuluisissa tapauksissa pelaaja on kuljettanut valtavan joukon krenatöörejä ison tiberiumkentän poikki, minkä jälkeen yhden sotilaan tappaminen johtaa koneen jumittavaan ketjureaktioon kaikkien krenatöörien parkaistessa kuolinhuutonsa isojen räjähdysten saattelemana.
TIBERIUMPUIMURI
...
Pelaaja huomaa asian lähes aina vasta silloin kun ruutu tärähtää, EVA tokaisee "unit lost" ja puimurin tilalla on monttu, jossa seisoo huonokuntoinen teknikko. Toinen ikävä tekoälykämmi on puimurin vihamielisyys vihollisen ajoneuvoja kohtaan, eli jos jokin ajokki hyökkää sen kimppuun, tiberiumpuimuri ärsyyntyy ja yrittää ajaa vihollisen ylitse. Muuten ihan hyvä, mutta C&C:ssä ei aiemmin käsitellyn puimuri-hyökkäyspyörä -kombinaation ohella pysty ajamaan ajoneuvolla toisen ylitse. Maltillisimmat väittävät kuitenkin kyseessä olevan yliajon sijasta perinteinen hyökkäys ja että jos jaksaa odottaa tarpeeksi kauan, puimuri itse asiassa onnistuu nyppäisemään pienen palan pois hyökkääjän "terveydestä". Oli miten oli, lopputuloksena on kuitenkin mukavasti vihollisajoneuvossa kiinni oleva puimuri, mikä tuhoutuu entistä nopeammin ollessaan paikoillaan ja nokikkain hyökkääjän kanssa. Kekseliäimmät pelaajat hyödyntävät puimurin huonoa tekoälyä yksinpelikampanjoissa myös omaksi hyödykseen, sillä vihollisen puimurit ovat luonnollisestikin yhtä tyhmiä kuin omat. Nokkela pelaaja houkuttelee tällä tavalla vihollisen puimurin kimppuunsa ja johdattelee sen perässään tukikohtansa puolustuksiin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tekoäly on hyvin kostonhimoinen ja saattaa huonolla tuurilla lähettää kaikki joukkonsa pelaajan kimppuun jo pelkästään siitä että sattuu raapaisemaan tämän puimuria ilman tarkoitustakin jonkin läheisen räjähdyksen tehdessä sirpalevahinkoa ("splash damage").
SIVIILIT
...
Siviilien kuolinanimaatiot vaihtelevat myös ulkoasun mukaan, mutta hauskin kuolema on lähes aina isokokoisen räjähteen nakkaaminen siviiliraukan jalkojen juureen, mistä hyvällä tuurilla on seurauksena irtopää ja litratolkulla verta. Sadistista hupia loputtomiin!
---
Tähän päättyy C&C-osioden tekoa käsittelevän artikkelin toinen osa. Kolmannessa jatketaan poistettujen eroavaisuuksien parissa sekä esitellään pari kuvaa, jotka jäivät pois koristamasta lopullisia tekstejä!
Kenraali Snikunovits
MAINOS
MAINOS
1
Team: n0life
14.08.2007 21:47
#1
Lisäksi pari hauskaa kohtaa, ainaki mun mielestä;
...Jouduin myöhemmin karsimaan näitä tekstejä kun älysin tutkia sisarsivujamme ja sitä, miten pelien "tiedot"-osio oli niissä hoidettu....
...Monet ovatkin taktikoineet niin, että rushivat ennen antautumista isolla teknikkolaumalla vihollisen rakennusten vierustoille ja saavat siten kostettua viimeisen kerran kun antautumiskäskyn yhteydessä voittajalta lentää puoli tukikohtaa ilmaan....
Lisäksi tuo Tiberium puimuri kohta nauratti... :) GJ
15.08.2007 23:17
#2
1