In the name of Kane!
Tämä on viimeinen C&C-osioiden tekoa käsittelevä artikkeli. Se jatkaa aluksi suoraan siitä, mihin edellinen jäi ja esittelee lopussa muutaman kuvan, jotka jäivät uupumaan lopullisista teksteistä. Mutta jaarittelu sikseen ja takaisin poistettujen osuuksien pariin!
PROTIP: aiemmat osat voit lukea tästä ja tästä.
---
Kenraali Snikunovits tässä, terve! Ylijäämä.txt:stä on jäljellä vielä vajaa puolet, joten poistettua herkkua on vielä paljon käsittelemättä!
Seuraavana on vuorossa hyvä esimerkki siitä, millaista paskaa syntyy kello 6.30 aamulla yhtämittaisen valvomisen jälkeen.
C&C1
----
MUITA PELIYMPÄRISTÖN OBJEKTEJA
------------------------------
PUU (TREE)
Euroopassa useimmiten kuusi tai jokin jalopuu (toisinaan myös jokin perinteinen lehtipuu taikka katajapensas), Afrikassa YLE:n Avara luonto -dokumenteista tuttu savannien puu. Yksittäisiä puita voi joko kärventää liekinheittimellä mustiksi hiilipuikoiksi tai käytännöllisesti myös tuhota räjähteitä käyttävillä yksiköillä ja panssarivaunuilla. Toisinaan puiden tuhoaminen avaa vaihtoehtoisia kulkureittejä vihollisen tukikohtaan!
METSIKKÖ (FOREST, tosin peli ilmoittaa senkin "TREE")
Toisin kuin puut, useista puista koostuvaa metsikköä ei voi tuhota (!) vaan se täytyy kiertää.
HEINÄKASA (ei tunnistetta)
Yksin tai kaksistaan esiintyvä kellertävä heinäkasa on jostain syystä immuuni kaikille aseistuksille. Osa siviilien maaseututaloutta.
HEINÄ- JA MUUT PELTOMAAT (ei tunnistetta)
Näistä siviilit saavat elantonsa ja ruokaa. Jostakin syystä näitä ei pysty polttamaan liekinheittimellä tai tuhoamaan muutenkaan.
SATUNNAISET ROMUKASAT #1 JA #2 (ei tunnistetta)
Jotkut väittävät näitä UFOjen kappaleiksi, toiset taas taisteluissa tuhoutuneiden yksiköiden jäänteiksi. Oli miten oli, nämä ovat vain harmittomia, helposti ohitettavia (joskin kiintoisan näköisiä) esteitä taistelukentillä.
LUMIUKKO (ei tunnistetta)
GDI:n talvikentissä joidenkin puutalojen pihoilla on lumiukko. Tämän voi hävittää tuhoamalla se rakennus, jonka pihassa kyseinen ukko on löydettävissä.
LOL WUT?
Jatkakaamme Red Alertin ja Tiberian Sunin yksiköillä.
Red Alert
---------
-YKSIKÖT-
TEKNIKKO
...
Massana teknikot pärjäävät yhdelle kevyen jalkaväen yksikölle, joskin tämä on edelleen täysin järjetön taktiikka. C&C:n moninpelin supertuhoa aiheuttava räjähtävä teknikko on ilmeisesti jätetty Red Alertista kokonaan pois, sillä kukaan ei ole koskaan puhunut tästä taktiikasta muun kuin ensimmäisen pelin yhteydessä. Toisin sanoen, Red Alertin teknikko on, uskomatonta kyllä, VIELÄKIN HYÖDYTTÖMÄMPI kuin ensimmäisen C&C:n edeltäjänsä.
Tiberian Sunin tapauksessa jouduin poistamaan monia asioita sen vuoksi, ettei C&C.fi:n sivukapasiteetti riittänyt näyttämään niitä kaikkia. Mukana on edelleen aamuyön "nokkeluuksia", jotka olivat tietysti kärjessä leikattavien kohtien joukossa.
Tiberian Sun
------------
-KULKUNEUVOT-
HUNTER-SEEKER-DROIDI (HUNTER-SEEKER DROID)
Hinta: -
Panssariluokitus: 4
Aseistus: Pienellä alueella järjettömän tuhoisa räjähde
Kantama: -
Veteraanikyky: -
Puoli: GDI, Nod
HUOMIO! TÄMÄ YKSIKKÖ ON SAATAVISSA VAIN MONINPELISSÄ!
Hunter-Seeker-droidi on satunnaiseen kohteeseen hakeutuva nopeasti liikkuva robotti, joka sisältää pienellä alueella äärimmäisen tehokkaan räjähteen. Valittuaan kohteensa Hunter-Seeker-droidi lentää suorinta reittiä sen luokse, kiinnittyy siihen ja räjähtää. Osa Hunter-Seeker-erikoiskykyä.
Hunter-Seeker oli täysin turha mainita yksikkönä, sillä sitä ei kuitenkaan voi valmistaa. Tästä huolimatta Westwood oli aikoinaan väsännyt sillekin oman ostoikoninsa, jonka pääsitte nyt näkemään!
Seuraavien Tiberian Sun -kohtien ostoikonit ovat kaikki minun tekemiäni.
Ympäristö
JÄÄTIKKÖ (GLACIER)
Tiberian Sunissa on esitelty uusi ominaisuus C&C-peleihin: jäätiköt. Talvikentissä olevat vesistöt jäätyvät ajan kuluessa pikkuhiljaa, jolloinka yksiköt voivat ylittää niitä. Tässä on kuitenkin oltava tarkkana, sillä liian raskaat yksiköt murentavat kulkiessaan jäätä altaan ja pahimmillaan voivat rikkoa jään ja upota välittömästi. Myös rikkonainen jää on yhtä kuin heikko jää ja siihen on syytä olla käskyttämättä yhtään raskaita kulkuneuvoja. Kaikille yksiköille on myös epäterveellistä joutua tulituksen kohteeksi keskellä jäätikköä, sillä muutama tarkka osuma rikkoo jään ja se on silloin kutpai.
-ERIKOISYKSIKÖT-
JAKE MCNEIL
Kahta konepistoolia käyttävä Jake McNeil on GDI:n Hammerfestin tukikohdan johtaja, joka käy henkilökohtaisesti tarkastamassa läheisiä tukikohtia säännöllisesti.
ANTON SLAVIK
Nodin Musta Käsi -järjestön kenraali. Slavik joutuu vangiksi eräässä Nodin kampanjan tehtävässä ja hänet tulee evakuoida. Slavik on yleensä aseistautunut pistoolilla ja puukolla, mutta on vankilasta karatessaan luonnollisestikin aseeton.
OXANNA KRISTOS
Nodin julma propagandisti ja Slavikin oikea käsi. Kristos joutuu vangiksi eräässä Nodin kampanjan tehtävässä ja hänet tulee evakuoida. Oxannan suosikkiaseita ovat äänenvaimennettu pistooli ja kevyt konekivääri.
Firestorm
---------
-ERIKOISYKSIKÖT-
MELLAKKAJOHTAJA (RIOT LEADER)
Kun Tratokselle käy kalpaten, siviilit ja mutantit alkavat rähistellä keskenään. Mellakoita johtavat tietyt siviili- ja mutanttijohtajat, joiden rauhoittaminen yleensä hillitsee mellakoita.
PAPPI (PRIEST)
"Can't we all just... get along?"
AITATEKNIKKO (FENCE TECHNICIAN)
Aitateknikot ovat erikoistuneet sammuttamaan laseraitoja tai puolustuksia tutka-asemista käsin. Heidät löytää toisinaan piileskelemästä siviilikylien tutkimuskeskuksista.
GABRIELLA BOUDREAU
GDI:n johtava tiberiumtutkija. Boudreauta tulee suojella yhdessä GDI:n tehtävässä.
ARKEOLOGI (ARCHEOLOGIST)
Hieman höperö arkeologi avustaa pelaajaa löytämään Tacituksen puuttuvan osan eräässä GDI:n kampanjassa.
MORTIMER
Tiberiumkultin johtaja ja päästään vialla oleva kaveri.
KOMENTAJA (COMMANDER)
Iskuryhmä Tulimyrskyn komentaja liikkuu harvoin itse taistelukentällä, mutta toisinaan tilanne vaatii sitä. Komentaja on aseistamaton, joten häntä on suojattava toisilla sotilailla.
"HUEY"
GDI:n uudelleenohjelmoima kyborgi, johon on asennettu tietokonevirus. Viruksen tarkoituksena on lamauttaa CABALin kyborgintuotanto.
Myös Red Alert 2:n leikatut osuudet jäivät pois tilanpuutteen vuoksi.
RA2:
----
PIONEERI
--------
Perinteistä APC-rynnäkköä ei tällä kertaa ole mahdollista tehdä Liittoutuneiden aivan samalla tavalla kuin ennen, sillä niiltä puuttuu nopea henkilönkuljetuskulkuneuvo (Neuvostoliitolla on sen sijaan IT-vaunu). Yksi tapa on kuitenkin rakentaa yhdeksän IFV-yksikköä, asettaa jokaiseen yksi pioneeri ja sen jälkeen teleportata koko roska keskelle vihollistukikohtaa.
HULLU-IIVANA
------------
...esimerkiksi Iivana voi kytkeä ohikulkevaan kulkuneuvoon dynamiittipanoksen ja tarkkailla kun se ajaa raskaasti suojattujen puolustusrakennelmien - ja bensatynnyreiden - ohitse... KABOOM!
...ja siinä ne olivat! Toivottavasti saitte edes jostakin revittyä jotain kliffaa irti. Snikunovits out.
---
Pics or didn't happen
Poistettujen tekstien ohella myös jotakin kuvamateriaalia jäi pois. Viimeistä kuvaa lukuun ottamatta nämä ovat kaikki C&C1-materiaalia. Suurin osa on "yksiköt ja superaseet"-osioon tarkoitettuja suhteellisen tarkkoja ja realistisia kuvia ensimmäisen pelin yksiköistä. Päätin kuitenkin myöhemmin käyttää niiden sijasta alkuperäisiä yksikköspritejä. Sovelsin samaa myös rakennuksiin.
Ensimmäisenä on tohtori Wong Hu Chanin profiilikuva. Valitettavasti Chanista ei ole tämän parempaa kuvaa missään:
Ehkäpä suurin syy kuvan hylkäämiseen oli se, että siinä näkyy osittain Kane. Tämä olisi näyttänyt typerältä, sillä Kane oli seuraavana listassa.
Seuraavaksi rakennus- ja yksikkökuvat! A-10:n kuva uusiokäytettiin ilmaiskun ikonina, mutta nämä muut jäivät lopulta hyödyntämättä. Muokkasin Photoshopilla Abrams- ja Bradley-vaunuja sopivimmiksi C&C-jatkumoon muuttamalla niiden väritystä ja lisäämällä GDI:n ja Nodin logot - sama juttu Chinookin kohdalla. Lopputulokset eivät olleet laadullisesti tyydyttäviä ja ne hylättiin.
Viimeisenä kuvana on ainoa ei-C&C1-kuva. Se on huomattavasti tylsempi kuvankaappaus Philadelphia-kokeesta:
---
Ja näin saamme päätökseen peliosioiden tekemistä koskevan kolmiosaisen artikkelin! Seuraavalla kerralla käsitellään jotakin yleisesti C&C-maailmaan liittyvää asiaa - mitä, sen näette sitten.
Kenraali Snikunovits
Tämä on viimeinen C&C-osioiden tekoa käsittelevä artikkeli. Se jatkaa aluksi suoraan siitä, mihin edellinen jäi ja esittelee lopussa muutaman kuvan, jotka jäivät uupumaan lopullisista teksteistä. Mutta jaarittelu sikseen ja takaisin poistettujen osuuksien pariin!
PROTIP: aiemmat osat voit lukea tästä ja tästä.
---
Kenraali Snikunovits tässä, terve! Ylijäämä.txt:stä on jäljellä vielä vajaa puolet, joten poistettua herkkua on vielä paljon käsittelemättä!
Seuraavana on vuorossa hyvä esimerkki siitä, millaista paskaa syntyy kello 6.30 aamulla yhtämittaisen valvomisen jälkeen.
C&C1
----
MUITA PELIYMPÄRISTÖN OBJEKTEJA
------------------------------
PUU (TREE)
Euroopassa useimmiten kuusi tai jokin jalopuu (toisinaan myös jokin perinteinen lehtipuu taikka katajapensas), Afrikassa YLE:n Avara luonto -dokumenteista tuttu savannien puu. Yksittäisiä puita voi joko kärventää liekinheittimellä mustiksi hiilipuikoiksi tai käytännöllisesti myös tuhota räjähteitä käyttävillä yksiköillä ja panssarivaunuilla. Toisinaan puiden tuhoaminen avaa vaihtoehtoisia kulkureittejä vihollisen tukikohtaan!
METSIKKÖ (FOREST, tosin peli ilmoittaa senkin "TREE")
Toisin kuin puut, useista puista koostuvaa metsikköä ei voi tuhota (!) vaan se täytyy kiertää.
HEINÄKASA (ei tunnistetta)
Yksin tai kaksistaan esiintyvä kellertävä heinäkasa on jostain syystä immuuni kaikille aseistuksille. Osa siviilien maaseututaloutta.
HEINÄ- JA MUUT PELTOMAAT (ei tunnistetta)
Näistä siviilit saavat elantonsa ja ruokaa. Jostakin syystä näitä ei pysty polttamaan liekinheittimellä tai tuhoamaan muutenkaan.
SATUNNAISET ROMUKASAT #1 JA #2 (ei tunnistetta)
Jotkut väittävät näitä UFOjen kappaleiksi, toiset taas taisteluissa tuhoutuneiden yksiköiden jäänteiksi. Oli miten oli, nämä ovat vain harmittomia, helposti ohitettavia (joskin kiintoisan näköisiä) esteitä taistelukentillä.
LUMIUKKO (ei tunnistetta)
GDI:n talvikentissä joidenkin puutalojen pihoilla on lumiukko. Tämän voi hävittää tuhoamalla se rakennus, jonka pihassa kyseinen ukko on löydettävissä.
LOL WUT?
Jatkakaamme Red Alertin ja Tiberian Sunin yksiköillä.
Red Alert
---------
-YKSIKÖT-
TEKNIKKO
...
Massana teknikot pärjäävät yhdelle kevyen jalkaväen yksikölle, joskin tämä on edelleen täysin järjetön taktiikka. C&C:n moninpelin supertuhoa aiheuttava räjähtävä teknikko on ilmeisesti jätetty Red Alertista kokonaan pois, sillä kukaan ei ole koskaan puhunut tästä taktiikasta muun kuin ensimmäisen pelin yhteydessä. Toisin sanoen, Red Alertin teknikko on, uskomatonta kyllä, VIELÄKIN HYÖDYTTÖMÄMPI kuin ensimmäisen C&C:n edeltäjänsä.
Tiberian Sunin tapauksessa jouduin poistamaan monia asioita sen vuoksi, ettei C&C.fi:n sivukapasiteetti riittänyt näyttämään niitä kaikkia. Mukana on edelleen aamuyön "nokkeluuksia", jotka olivat tietysti kärjessä leikattavien kohtien joukossa.
Tiberian Sun
------------
-KULKUNEUVOT-
HUNTER-SEEKER-DROIDI (HUNTER-SEEKER DROID)
Hinta: -
Panssariluokitus: 4
Aseistus: Pienellä alueella järjettömän tuhoisa räjähde
Kantama: -
Veteraanikyky: -
Puoli: GDI, Nod
HUOMIO! TÄMÄ YKSIKKÖ ON SAATAVISSA VAIN MONINPELISSÄ!
Hunter-Seeker-droidi on satunnaiseen kohteeseen hakeutuva nopeasti liikkuva robotti, joka sisältää pienellä alueella äärimmäisen tehokkaan räjähteen. Valittuaan kohteensa Hunter-Seeker-droidi lentää suorinta reittiä sen luokse, kiinnittyy siihen ja räjähtää. Osa Hunter-Seeker-erikoiskykyä.
Hunter-Seeker oli täysin turha mainita yksikkönä, sillä sitä ei kuitenkaan voi valmistaa. Tästä huolimatta Westwood oli aikoinaan väsännyt sillekin oman ostoikoninsa, jonka pääsitte nyt näkemään!
Seuraavien Tiberian Sun -kohtien ostoikonit ovat kaikki minun tekemiäni.
Ympäristö
JÄÄTIKKÖ (GLACIER)
Tiberian Sunissa on esitelty uusi ominaisuus C&C-peleihin: jäätiköt. Talvikentissä olevat vesistöt jäätyvät ajan kuluessa pikkuhiljaa, jolloinka yksiköt voivat ylittää niitä. Tässä on kuitenkin oltava tarkkana, sillä liian raskaat yksiköt murentavat kulkiessaan jäätä altaan ja pahimmillaan voivat rikkoa jään ja upota välittömästi. Myös rikkonainen jää on yhtä kuin heikko jää ja siihen on syytä olla käskyttämättä yhtään raskaita kulkuneuvoja. Kaikille yksiköille on myös epäterveellistä joutua tulituksen kohteeksi keskellä jäätikköä, sillä muutama tarkka osuma rikkoo jään ja se on silloin kutpai.
-ERIKOISYKSIKÖT-
JAKE MCNEIL
Kahta konepistoolia käyttävä Jake McNeil on GDI:n Hammerfestin tukikohdan johtaja, joka käy henkilökohtaisesti tarkastamassa läheisiä tukikohtia säännöllisesti.
ANTON SLAVIK
Nodin Musta Käsi -järjestön kenraali. Slavik joutuu vangiksi eräässä Nodin kampanjan tehtävässä ja hänet tulee evakuoida. Slavik on yleensä aseistautunut pistoolilla ja puukolla, mutta on vankilasta karatessaan luonnollisestikin aseeton.
OXANNA KRISTOS
Nodin julma propagandisti ja Slavikin oikea käsi. Kristos joutuu vangiksi eräässä Nodin kampanjan tehtävässä ja hänet tulee evakuoida. Oxannan suosikkiaseita ovat äänenvaimennettu pistooli ja kevyt konekivääri.
Firestorm
---------
-ERIKOISYKSIKÖT-
MELLAKKAJOHTAJA (RIOT LEADER)
Kun Tratokselle käy kalpaten, siviilit ja mutantit alkavat rähistellä keskenään. Mellakoita johtavat tietyt siviili- ja mutanttijohtajat, joiden rauhoittaminen yleensä hillitsee mellakoita.
PAPPI (PRIEST)
"Can't we all just... get along?"
AITATEKNIKKO (FENCE TECHNICIAN)
Aitateknikot ovat erikoistuneet sammuttamaan laseraitoja tai puolustuksia tutka-asemista käsin. Heidät löytää toisinaan piileskelemästä siviilikylien tutkimuskeskuksista.
GABRIELLA BOUDREAU
GDI:n johtava tiberiumtutkija. Boudreauta tulee suojella yhdessä GDI:n tehtävässä.
ARKEOLOGI (ARCHEOLOGIST)
Hieman höperö arkeologi avustaa pelaajaa löytämään Tacituksen puuttuvan osan eräässä GDI:n kampanjassa.
MORTIMER
Tiberiumkultin johtaja ja päästään vialla oleva kaveri.
KOMENTAJA (COMMANDER)
Iskuryhmä Tulimyrskyn komentaja liikkuu harvoin itse taistelukentällä, mutta toisinaan tilanne vaatii sitä. Komentaja on aseistamaton, joten häntä on suojattava toisilla sotilailla.
"HUEY"
GDI:n uudelleenohjelmoima kyborgi, johon on asennettu tietokonevirus. Viruksen tarkoituksena on lamauttaa CABALin kyborgintuotanto.
Myös Red Alert 2:n leikatut osuudet jäivät pois tilanpuutteen vuoksi.
RA2:
----
PIONEERI
--------
Perinteistä APC-rynnäkköä ei tällä kertaa ole mahdollista tehdä Liittoutuneiden aivan samalla tavalla kuin ennen, sillä niiltä puuttuu nopea henkilönkuljetuskulkuneuvo (Neuvostoliitolla on sen sijaan IT-vaunu). Yksi tapa on kuitenkin rakentaa yhdeksän IFV-yksikköä, asettaa jokaiseen yksi pioneeri ja sen jälkeen teleportata koko roska keskelle vihollistukikohtaa.
HULLU-IIVANA
------------
...esimerkiksi Iivana voi kytkeä ohikulkevaan kulkuneuvoon dynamiittipanoksen ja tarkkailla kun se ajaa raskaasti suojattujen puolustusrakennelmien - ja bensatynnyreiden - ohitse... KABOOM!
...ja siinä ne olivat! Toivottavasti saitte edes jostakin revittyä jotain kliffaa irti. Snikunovits out.
---
Pics or didn't happen
Poistettujen tekstien ohella myös jotakin kuvamateriaalia jäi pois. Viimeistä kuvaa lukuun ottamatta nämä ovat kaikki C&C1-materiaalia. Suurin osa on "yksiköt ja superaseet"-osioon tarkoitettuja suhteellisen tarkkoja ja realistisia kuvia ensimmäisen pelin yksiköistä. Päätin kuitenkin myöhemmin käyttää niiden sijasta alkuperäisiä yksikköspritejä. Sovelsin samaa myös rakennuksiin.
Ensimmäisenä on tohtori Wong Hu Chanin profiilikuva. Valitettavasti Chanista ei ole tämän parempaa kuvaa missään:
Ehkäpä suurin syy kuvan hylkäämiseen oli se, että siinä näkyy osittain Kane. Tämä olisi näyttänyt typerältä, sillä Kane oli seuraavana listassa.
Seuraavaksi rakennus- ja yksikkökuvat! A-10:n kuva uusiokäytettiin ilmaiskun ikonina, mutta nämä muut jäivät lopulta hyödyntämättä. Muokkasin Photoshopilla Abrams- ja Bradley-vaunuja sopivimmiksi C&C-jatkumoon muuttamalla niiden väritystä ja lisäämällä GDI:n ja Nodin logot - sama juttu Chinookin kohdalla. Lopputulokset eivät olleet laadullisesti tyydyttäviä ja ne hylättiin.
Viimeisenä kuvana on ainoa ei-C&C1-kuva. Se on huomattavasti tylsempi kuvankaappaus Philadelphia-kokeesta:
---
Ja näin saamme päätökseen peliosioiden tekemistä koskevan kolmiosaisen artikkelin! Seuraavalla kerralla käsitellään jotakin yleisesti C&C-maailmaan liittyvää asiaa - mitä, sen näette sitten.
Kenraali Snikunovits
MAINOS
MAINOS
1
13.08.2007 17:40
#1
1